راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مستند ارثیه پدری / نگاهی به زندگی و فرجام محمدرضا پهلوی

ماهنامه عصر تراکنش / ارثیه پدری مستندی است ساخته مهدی نقویان، کارگردان و مستندساز. این مستند که به زندگی و فرجام محمدرضا پهلوی می‌پردازد از تصاویر آرشیوی دیده‌نشده یا کمتر دیده‌شده بهره گرفته است. پیش از این نیز مستند «در برابر طوفان» از همین کارگردان را داشتیم، اما چرا باید اینجا درباره مستندی صحبت کنیم که به زندگی آخرین شاه ایران پرداخته است؟ واقعیت این است که در سال‌های گذشته حجم زیادی محتوا علیه همه مدیران پهلوی در رسانه‌های رسمی منتشر شده است. احتمالا هدف این حجم عظیم از تهاجم ذهنی این بوده که جوانان به این جمع‌بندی برسند که دوران پهلوی هیچ خوبی نداشته و هر چه بوده بدی بود و بس. منتها این شیوه از پروپاگاندا در بهترین حالت بی‌اثر است و متاسفانه بسیاری از این ساخته‌های سفارشی اثر معکوس بر ذهن‌ها می‌گذارند.

مستند ارثیه پدری جز معدود مستندهایی است که تقریبا می‌شود گفت که سعی کرده از سوژه فاصله بگیرد و بدون حب و بغض تاریخ معاصر را روایت کند. البته تمرکز این مستند بر زندگی محمدرضا پهلوی است و در این مسیر استفاده جالبی از تکه‌های فیلم‌های سینمایی سال‌های قبل از انقلاب انجام داده است. حجم تصاویر دیده‌نشده مستند هم برای کسانی که اندک علاقه‌ای به تاریخ معاصر ایران داشته باشند، جذاب است و احتمالا این جذابیت باعث می‌شود زمان طولانی فیلم را تحمل کنیم.

با این حال نمی‌توان فیلم را فیلمی کامل و دقیق دانست، اما در فضای شعارزده امروز همین معدود تلاش‌ها هم شایسته توجه و احترام هستند. متاسفانه برخلاف تصور موجود که ما ایرانی‌ها ملتی تاریخ‌دوست هستیم، احتمالا بسیاری از ما کمترین دانش را درباره تاریخ معاصر داشته باشیم و درک درستی از روندهای تاریخی نداریم. اهمیت چنین مستندی در این است که در دو ساعت به ما کمک می‌کند تصوری از مسیری که ایران در سال‌های اخیر طی کرده است، پیدا کنیم. دانستن اینکه ایران در 200، 300 سال گذشته چه مسیری را طی کرده است، مطمئنا به جوانان امروزی کمک می‌کند درک بهتری از جایگاه خود داشته باشند. مشاهده این مستند را به همه کسانی که می‌خواهند بدانند، توصیه می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.