راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تهیه سازوکار تخصیص ارز برای واردات نرم‌افزار

وزارت ارتباطات متولی استفاده شرکت‌های نرم‌افزاری از ارز 4200 تومانی شده و در حال نهایی کردن فرآیند آن است، معاون سازمان فناوری اطلاعات از تلاش برای نهایی کردن سازوکار تخصیص ارز برای شرکت‌های واردکننده نرم‌افزار خبر داده است.

به گزارش همشهری، عبدالرضا بهادری فرد معاون توسعه صنعت و اعتباربخشی IT سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به بخشنامه دولت به سازمان‌های مختلف و تقسیم مسئولیت در این رابطه اعلام کرده برای شرکت‌های حقوقی که واردات نرم‌افزار انجام می‌دهند، دستگاه اجرایی که تأییدکننده این مسئله است، وزارت ارتباطات خواهد بود.

به گفته بهادری فرد، برخلاف برخی گزارش‌های منتشرشده این بخشنامه شامل تنها وزارت ارتباطات نمی‌شود و سازمان‌های مختلف مشمول آن هستند.

به گفته او، چون بانک مرکزی نمی‌تواند خودش همه موارد را رصد کند، دستگاه‌های اجرایی متولی بررسی مسئله و اعلام به بانک مرکزی برای اختصاص ارز به آن‌ها شده است. معاون سازمان فناوری اطلاعات تأکید کرده که در مورد واردات نرم‌افزار فعالان حوزه فناوری اطلاعات دغدغه‌هایی دارند که به آن‌ها اطمینان خاطر داده‌شده که در این رابطه نگرانی نداشته باشند.

شرکت‌های زیادی در حوزه واردات نرم‌افزار مثل آنتی‌ویروس‌ها یا نرم‌افزارهای شبکه وجود دارند. این شرکت‌ها مجبورند هزینه این نرم‌افزارها را به‌صورت ارزی پرداخت کنند. به گفته بهادری فرد، در بخش نرم‌افزار طبق بخشنامه دولت تکلیفی به وزارت ارتباطات محول شده و این وزارتخانه در حال جلو بردن سازوکار تخصیص این ارز است و به‌محض آنکه این سازوکار نهایی شود، این مسئله اعلام خواهد شد.

او درباره جلسه اخیر خود با فعالان حوزه فناوری اطلاعات می‌گوید: «پیام ما در این جلسه ۴ نکته بود؛ اینکه نگران نباشید، دولت مسئله را دیده است، در وزارت ارتباطات جلسه تشکیل دهید و فرایند اجرایی این ماجرا هم در حال نهایی شدن است.»

به گفته این مقام سازمان فناوری اطلاعات در داخل وزارتخانه جلسات متعددی در این رابطه برگزارشده و به دلیل تنوع این وزارتخانه سعی دارد از نظرات کارشناسان گروه‌های مختلف استفاده کند. هنوز اما جزئیاتی از نحوه اجرای این مسئله و میزان ارز تخصیصی به شرکت‌های مشمول مشخص نشده است.

پیش‌ازاین که افزایش قیمت دلار شرکت‌های حوزه ICT و استارت‌آپ‌ها را دچار مشکلات گسترده‌ای کرده است.

هنوز جزئیات این طرح مشخص نیست اما عطا خلیقی، مشاور سازمان فناوری اطلاعات ایران می‌گوید: «وزارت ارتباطات مسئول تأیید شرکت‌هاست و کسانی که درخواستشان را ارائه کنند، برای تخصیص ارز به بانک معرفی می‌کند. پرس‌وجوهایم از وزارتخانه نشان می‌دهد که تا حدود 10 روز دیگر جزئیات مربوط به این ماجرا منتشر می‌شود.»

خلیقی می‌گوید: «هرچند اعلام‌نشده این ارز به استارت‌آپ‌ها هم داده می‌شود یا نه اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، بخشی از مشکلات استارت‌آپ‌ها حل خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.