راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا استارت‌آپ‌های بانکی به سمت محصولات رمزنگاری‌شده حرکت می‌کنند؟

ارزهای رمزنگاری‌شده از محبوبیت بسیار بالایی خصوصا در بین جوانان و نوجوانان برخوردارند، با این‌که اخیرا نوسانات بسیار بالایی را شاهد بودیم، اما دیدگاه‌ها نسبت به این ارزها بسیار مثبت و امیدبخش است. این محبوبیت باعث شده که استارت‌آپ‌ها ارزهای رمزنگاری‌شده را به عنوان یک راه بی‌نظیر برای نفوذ به بانک‌های بزرگ و همکاری با آن‌ها به شمار آورند.

چهارشنبه‌ی گذشته یکی از استارت‌آپ‌های مشهور انگلستان با نام ریولت (Revolut) اعلام کرد که ریپل (ripple) را به فهرست کریپتوهای موجود در پلتفرم خود اضافه خواهد کرد. از طرف دیگر آنتونی نوتو، مدیرعامل شرکت سوفی (SoFi) به سی‌ان‌بی‌سی (cnbc) گفت که این شرکت قصد دارد به مشتریان خود توانایی سرمایه‌گذاری روی ارزهای رمزنگاری‌شده را در سال جدید ارائه کند.

استارت‌آپ‌‌های بانکی می‌دانند که آینده در اختیار  نوجوانانی قرار دارد که ما آن‌ها را نسل Z می‌نامیم، این نسل، علاقه‌ی بسیار شدیدی به تکنولوژی، ارزهای رمزنگاری‌شده و موارد مشابه دارند. ریولت و سوفی تنها استارت‌آپ‌هایی نیستند که پا به عرصه‌ی این میدان گذاشته‌اند.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم‌چون رابین‌هود (Robinhood) و سیرکل (Circle) در حال حاضر به دنبال سرمایه‌گذاری روی همه‌ی ایده‌ها و استارت‌آپ‌هایی هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

استارت‌آپ‌‌های بانکی به دنبال تکنولوژی‌های رمزنگاری‌شده هستند، چرا که رمزنگاری جریان اصلی آینده را شکل خواهد داد و آن‌ها می‌خواهند هم‌چنان در عرصه‌ی رقابت حضور داشته باشند.

رایان گیلبرت هم‌بنیان‌گذار پروپل ونچیرز (Propel Venture) در سانفرانسیسکو می‌گوید:«شرکت‌های پیشرو باید خواسته‌های مشتریان خود را در اولویت قرار دهند. از همین رو، استارت‌آپ‌ های بانکی باید ارزهای رمزنگاری‌شده را به پلتفرم‌های خود بیفزایند.»

در اولویت قرار دادن مشتری برای استارت‌آپ‌‌های بانکی به معنی کشف نیازهای مشتریان جوان‌تر و تطابق با آن‌هاست. مشتریان جوان گزینه‌های بیشتری برای تعیین فرآیندهای مالی خود می‌خواهند، از جمله امکانات برای نگهداری و سرمایه‌گذاری روی ارزهای رمزنگاری‌شده.

خوب! تصور کنید ولزفارگو گفت که ارزهای دیجیتال را به سیستم خود اضافه کرده است و ۹۹ درصد مشتریان آن‌ها نیز از این موضوع رضایت کامل داشته باشد. بعد از این قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟

مالکوم کاسلی رئیس صندوق جهانی ارز در این‌باره می‌گوید: «نسل نوجوان به بانک‌های بزرگ اعتماد ندارند. آن‌ها برنامه‌های کاربردی که به راحتی روی گوشی‌های آن‌ها نصب می‌شود را ترجیح می‌دهند، بنابراین آینده‌ی بانکداری در خطر است. اجازه دهید هماهنگی با خواسته‌های مخاطبان اولویت اصلی فعالیت‌های بانک‌ها باشد.»

از طرف دیگر، استارت‌آپ‌های بانکی برای بهره‌گیری ارزهای رمزنگاری سه مزیت بسیار بزرگ نسبت به خود بانک‌ها در اختیار دارند.

  • تکنولوژی یا زیرساخت آن‌ها به و هیچ وجه قدیمی نیست
  • آن‌ها برخلاف بانک‌ها قوانین دست و پاگیری ندارند
  • بسیاری از بانک‌ها به شدت به استارت‌آپ‌ها و نوآوری‌ها علاقه دارند و از آن‌ها حمایت می‌کنند

هم‌چنان که استارت‌آپ‌های حوزه‌ی پرداخت و وام در حال توسعه هستند، ارزهای رمزنگاری‌شده نیز می‌توانند بخشی از استراتژی تمایز آن‌ها باشند.

بانک‌ها تاکنون فعالیت‌ها و تست‌های بسیاری را در جهت سنجش کاربرد فناوری بلاکچین در خدمات مالی انجام دادند، اما آن‌ها هنوز آماده نیستند، دسترسی به ارزهای رمزنگاری‌شده را به مخاطبان خود ارائه کنند. 

بعضی از بانک‌های رقیب رویکرد «منتظر بمانیم تا ببینیم چه می‌شود» را اتخاذ کرده‌اند، در حالی که تلاش می‌کنند نسبت به تغییرات در آینده‌ای نزدیک انعطاف‌پذیر باشند، مثل بانک‌هایی چون وارو (Varo) و چیم (Chime).

اما برخی دیگر هم‌چون استارلینگ (starlingbank)محتاطانه عمل می‌کنند و به دلیل عدم وجود قوانین شفاف و خطرات بالقوه وارد این حوزه نمی‌شوند.

مدیر عامل استارلینگ می‌گوید: «ما معتقدیم که پیشرفت‌هایی که بلاکچین شاهد آن خواهد بود، فوق‌العاده وسیع است، ارزهای رمزنگاری هم جزئی از بلاکچین هستند. با این حال، استارلینگ هیچ برنامه‌ای برای پشتیبانی از ارزهای رمزنگاری‌شده ندارد. چرا که ما معتقدیم ابتدا باید قوانین مشخصی در این حوزه شکل گیرد تا صنعت به سمت تیرگی حرکت نکند.»

مشتریان جوان نسبت به افراد مسن‌تر علاقه‌ی بسیاری به ارزهای رمزنگاری‌شده دارند. براساس تحقیقات چیم (Chim) سال گذشته، میزان سرمایه‌گذاری در صرافی ارزهای دیجیتالی نسبت به کارگزاری‌های سنتی حدود ۴ برابر بوده است.

براساس تحقیقاتی که انجام شده، تقریبا یک سوم از نسل نوجوان ترجیح می‌دهند سرمایه‌ی خود را به جای سرمایه‌گذاری در کارگزاری‌های سنتی، به خرید بیت کوین بپردازند.

گیلبرت می‌گوید:

«اکنون زمان آن فرا رسیده که تکنولوژی‌های مختلف را تست کنیم و تلاش کنیم برای درک آن‌چه که مشتریان می‌خواهند و آن‌چه که برای آن‌ها ارزشمندتر است.»

منبع: tearsheet

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.