راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک آرژانتین / یاغی‌های آلبه سلسته

 آرژانتین را با تنش و ناآرامی، طبیعت هیجان‌انگیز، رقص و موسیقی، خانه‌های رنگی و البته فوتبال می‌شناسیم. در سرزمین مسی و مارادونا، موفقیت «آلبه سلسته» همواره دغدغه اصلی بخش اعظمی از مردم آرژانتین بوده است. از طرف دیگر، در یک سال گذشته، آرژانتین بیشترین رشد فین‌تک را در آمریکای لاتین داشته است. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک آرژانتین و چند چیز کوچک دیگر.

این مطلب از مجموعه مطالب شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش است که به بهانه جام‌جهانی به صورت ویژه به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک 32 کشور حاضر در جام‌جهانی پرداخته است. در صورت تمایل مطالب مربوط به 31 کشور دیگر را می‌توانید از بخش ویژه پرونده جام‌جهانی راه پرداخت ببینید.

دانلود کنید: فایل PDF پرونده ویژه «اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک آرژانتین» در شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

دانلود کنید: فایل PDF شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

 

آرژانتین

در سال 2001 که آرژانتین بدترین بحران مالی و سیاسی خود را تجربه می‌کرد، این کشور پنج رئیس‌جمهور در 10 روز به خود دید. این تجربه عجیب نشان می‌دهد که جنگ با بریتانیایی‌ها بر سر جزایر فالکلند و درگیری‌های خونین داخلی که قهرمانی آرژانتین در جام جهانی 1986 بر آن یک سرپوش بزرگ قرار داد، تنها بحران‌های بزرگ تاریخ معاصر آرژانتین نبوده‌اند.

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک آرژانتین / یاغی‌های آلبه سلسته
اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک آرژانتین / یاغی‌های آلبه سلسته

تاریخ این کشور با خشونت گره خورده و این کشور دوست‌داشتنی همانند همسایه‌های لاتین در آمریکای جنوبی، کمتر رنگ صلح به خود دیده است. تاریخ آرژانتین با کودتا، جنگ‌های داخلی و خارجی، یاغی‌گری و تنش گره خورده است. در مقابل این حجم از خشونت، طبیعت آرژانتین پر از اماکن منحصربه‌فرد و عجیب‌وغریب است که هر گردشگری را به این کشور جذب می‌کند. ۹۷ درصد از جمعیت آرژانتین اروپایی‌تبار هستند. بیشتر این جمعیت، نوادگان مهاجران ایتالیایی و اسپانیایی هستند که در این کشور زندگی می‌کنند. ۹۲ درصد از مردم این کشور نیز مسیحی و 1.9 درصد مسلمان هستند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

چه‌گوارا

بر خلاف باور عمومی، نماد انقلاب کوبا، ارنستو چه‌گوارا، کوبایی نیست. چه‌گوارا که از زمره محبوب‌ترین افراد سیاسی تاریخ است، یک آرژانتینی بود. در تاریخ از این پزشک، نویسنده، رهبر چریکی، دیپلمات و نظریه‌پرداز نظامی همیشه به نیکی یاد می‌شود.

[/mks_pullquote]

 

اقتصاد آرژانتین

اقتصاد آرژانتین در پی بحران پولی و اقتصادی سال‌های 2001 و ۲۰۰۲ در حال فروپاشی بود؛ اما نستور کرشنر، رئیس‌جمهوری پیشین آرژانتین که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ ریاست جمهوری را برعهده داشت، موفق شد تمام بدهی آرژانتین به مبلغ 9.5 میلیارد دلار را به صندوق بین‌المللی پول پرداخت کند. بعد از این بحران مالی، آرژانتین این سال‌ها روند خوبی را طی کرده و هشتمین کشور وسیع دنیا هم‌اکنون دارای سومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین است. مشکلات اقتصادی در دهه‌های 1980 و 1990 باعث شد که بسیاری از آرژانتینی‌ها در دو یا حتی سه شغل کار کنند. سیاست‌های دولت در دهه 2000 باعث کاهش برخی از اثرات بحران‌های اقتصادی شد، اما نرخ بیکاری هنوز هم در حدود 9.5 درصد است که البته این عدد در حال کاهش است. اگرچه اقتصاد آرژانتین مبتنی بر کشاورزی بود، اما امروزه فقط حدود 10 درصد از نیروی کار آرژانتین در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

کثر آرژانتینی‌ها در حال حاضر در بخش‌های خدمات، صنعت نفت و گاز، معدن، کشتی‌سازی، صنایع غذایی، دخانیات و خودرو فعال هستند. اکثر کارخانه‌ها نیز در شهرهای بندری واقع شده‌اند. اتحادیه‌های صنفی در آرژانتین بسیار فعال و سازمان‌یافته هستند و نقش مهمی در زندگی کارگران دارند. در شهرهای کوچک، مغازه‌ها و دفاتر برای ناهار تعطیل می‌شوند و مردم ممکن است در طول روزهای گرم تابستان، دو یا سه ساعت به خانه‌هایشان برگردند و استراحت کنند. این استراحت بعد از ناهار برای بسیاری از ایرانیان، ناآشنا نیست! رشد و توسعه سریع از اواخر قرن نوزدهم، زنان بیشتری را به کار کردن کشانده است و در حال حاضر زنان تقریبا 40 درصد از نیروی کار آرژانتین را تشکیل می‌دهند و در یک‌سوم خانواده‌های آرژانتینی، زنان نان‌آور اصلی هستند.

آرژانتین همچنین یکی از اولین کشورهای آمریکای لاتین بود که قوانین مربوط به شرایط کار برای زنان و کودکان را تصویب کرد؛ حزب سوسیالیست این لایحه را در سال 1907 تصویب کرد. آرژانتین بیشترین مصرف گوشت قرمز را در دنیا دارد و مردم این کشور لاتین، عاشق گوشت قرمز هستند. بانک مرکزی آرژانتین (BCRA) فعالیت‌های بانکی را در این کشور مدیریت می‌کند. این بانک مرجع اجرایی و نظارتی است که استانداردها را کنترل می‌کند و فعالیت‌های موسسات مالی را که در قانون تعریف شده است، تنظیم می‌کند. مجوز و شرایط کاری در صنعت بانکی، تعریف مجازات، ممنوعیت و محدودیت معاملات، کنترل پولی، ارزیابی نسبت‌های عملیاتی، اطلاعات، سیستم‌های حسابداری و کنترل و انحلال بانک‌ها و موسسات آرژانتین بر عهده این بانک است. برای کار در آرژانتین، بانک‌های خارجی باید قبل از فعالیت در BCRA ثبت‌نام کنند. علاوه بر این، حداقل الزامات سرمایه‌ای برای اشخاص مجاز به انجام کسب‌وکار وجود دارد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

اوا پرون

یکی از مشهورترین زنان تاریخ آرژانتین، اوا پرون است که نماد جهانی آزادی و فمینیسم محسوب می‌شود. پرون که در سال 1966 در فیلم Evita توسط مادونا به تصویر کشیده شد، به‌شدت نزد مردم محبوب است. در مراسم تشییع ‌جنازه او، در اثر ازدحام جمعیت هشت نفر جان خود را از دست دادند و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

[/mks_pullquote]

 

سیستم‌های پرداخت آرژانتین

می‌توان گفت که سیستم پرداخت در آرژانتین هنوز تا مقدار زیادی سنتی به‌حساب می‌آید. اخیرا دولت شروع به دخالت بیشتر در این صنعت کرده است. در ابتدای سال 2018، پرداخت در سومین کشور بزرگ در آمریکای لاتین پس از برزیل و مکزیک، 44 درصد به‌صورت نقدی، 44 درصد به‌وسیله کارت‌های بانکی و 12 درصد با استفاده از روش‌های نوین بوده است. در آرژانتین استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللی مستر، ویزا و آمریکن اکسپرس، کارت‌های اعتباری محلی مانندسنکوسود،آرژن‌کارت و کابال و پرداخت نقدی (راپیکاگو و پاگوفاسیل) امکان‌پذیر است. بانک مرکزی آرژانتین سال گذشته مصوب کرد که با خرید از طریق کارت‌های اعتباری دو درصد و از طریق کارت‌های نقدی یک درصد کارمزد نصیب بانک‌ها می‌شود. هرچند سطح فناوری به‌طور کلی در این کشور لاتین بالاست، اما با توجه به اینکه 44 درصد از تمام خریدها با پول نقد انجام می‌شود، شرکت‌هایی که می‌خواهند پتانسیل کامل آرژانتین را به دست بیاورند، باید یک‌راه‌حل پول نقد ارائه کنند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

پاپ فرانسیس

دویست‌وشصت‌وششمین پاپ دولت ایالت واتیکان، آرژانتینی است. پاپ فرانسیس اولین پاپ آمریکایی، نخستین پاپ از نیمکره جنوبی و اولین پاپ غیراروپایی از قرن هشتم تا به امروز است.

[/mks_pullquote]

 

مهم‌ترین بانک‌های آرژانتین

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”ملی“]

مدیرعامل: خاویر گونزالس فراگا

تعداد پرسنل: 16519 نفر

تعداد شعبه: 641

بانک ملی آرژانتین بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بانک این کشور است. این بانک آرژانتینی 18 اکتبر 1891 توسط رئیس‌جمهور وقت این کشور کارلوس پلگرینی تاسیس شد و امروز به‌عنوان نماد بانکی آرژانتین شناخته می‌شود. بر اساس نظرسنجی جهانی یک‌هزار بانک جهانی که در ماه دسامبر 2006، توسط بنکر انجام شد،  بانک ملی آرژانتین با 1.623 میلیارد دلار سرمایه، رتبه 278 جهان را به خود اختصاص داد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”سانتاندر ریو“]

مدیرعامل: انریکه کریستوفانی

تعداد پرسنل: 6485 نفر

تعداد شعبه: 330

Banco de la Plata در تاریخ 14 مه 1968 تاسیس شد و چند سال بعد، نام این بانک به سانتاندر ریو تغییر کرد. این بانک یک شرکت بازرگانی و خدمات مالی و وابسته به گروه سانتاندر اسپانیاست. هم‌اکنون سانتاندر سومین بانک بزرگ آرژانتین و بزرگ‌ترین بانک خصوصی این کشور است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”هیپوتکاریو“]

مدیرعامل: ادواردو الزتین

تعداد پرسنل: 1892 نفر

تعداد شعبه: 52

هیپوتکاریو به معنی وام مسکن است و قدیمی‌ترین بانک آرژانتین از زمان قدیم تا به حال، با وام‌های شرایط خوبش شناخته می‌شود. هیپوتکاریو به تقویت مدرن شدن اقتصاد آرژانتین کمک بزرگی کرد. این بانک با اعطای 500 هزار وام مسکن در یک سال و بیش از چهار میلیارد دلار برای ساخت یکصد هزار خانه در طول چهار سال، از این حیث در آرژانتین رکورددار است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کردیکوپ“]

مدیرعامل: کارلوس هلر

تعداد پرسنل: 5000 نفر

تعداد شعبه: 244

بانک کردیکوپ در سال 1979 با ادغام 44 اتحادیه اعتباری در آرژانتین تاسیس شد. این امر عمدتا به‌علت تاثیرات زیان‌آور آن اتحادیه‌ها بود. امروز کردیکوپ با 8.8 میلیارد دلار سپرده، نهمین بانک بزرگ آرژانتین است و بیش از 670 هزار نفر در این بانک حساب دارند. لوگوی رنگی کردیکوپ، این بانک را در میان بانک‌های دیگر از نظر گرافیکی منحصربه‌فرد کرده است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”گالینا“]

مدیرعامل: سرخیو گریننکو

تعداد پرسنل: 3139 نفر

تعداد شعبه: 261

گالینا یک بانک خصوصی متعلق به گروه مالی گالیسیا در آرژانتین است. این بانک در سال 1905 به‌عنوان Banco de Galicia در بوئنوس‌آیرس تاسیس و سهام آن در سال 1907 در بورس اوراق بهادار بوئنوس‌آیرس ثبت شد.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

بورخس

جورج فرانسیسکو ایزیدور لوئیس بورخس، نویسنده، مقاله‌نویس، شاعر و مترجم سرشناس آرژانتینی یکی از مهم‌ترین چهره‌های ادبیات تاریخ لاتین است. ویرانه‌های مدور، الف و چند داستان دیگر، کتابخانه بابل، اطلس، هزارتوهای بورخس و کتاب موجودات خیالی معروف‌ترین آثار ترجمه‌شده بورخس به فارسی هستند.

[/mks_pullquote]

 

فین‌تک آرژانتین

اکوسیستم فین‌تک در آرژانتین طی 18 ماه گذشته بیش از 80 درصد رشد کرده و درصدد است که خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین اکوسیستم فین‌تک در آمریکای لاتین معرفی کند. از سال 2016، 58 فین‌تک جدید در آرژانتین شروع به فعالیت کرده‌اند. پرداخت، قرض‌دهی، مدیریت پروژه و فناوری‌های سازمانی چهار بخش اصلی فین‌تک در آرژانتین هستند که این چهار بخش به‌ترتیب 28، 18، 16 و 14 درصد کل اکوسیستم فین‌تک این کشور را شامل می‌شوند. دیگر حوزه‌های فین‌تک در آرژانتین که در حال ظهور هستند، عبارتند از کرادفاندینگ، مدیریت ثروت، بیمه، احراز هویت و کشف تقلب و مدیریت مالی شخصی که هر کدام از این بخش‌ها حداکثر هفت درصد از فین‌تک آرژانتین را تشکیل داده‌اند. تمام حوزه‌های فین‌تک در آرژانتین، به‌جز بخش مدیریت مالی شخصی، رشد چشمگیری داشته‌اند و هیچ‌کدام از آنها کمتر از 30 درصد رشد نکرده‌اند. 67 درصد اکوسیستم فین‌تک آرژانتین در بوئنوس‌آیرس مشغول به کار هستند. بعد از پایتخت، از لحاظ فعالیت فین‌تک کوردوبا با 13 درصد و مندوزا با 11 درصد دیگر شهرهای فعال فین‌تک در آرژانتین هستند.

در تجزیه‌وتحلیل بازارهای مورد هدف فین‌تک‌ آرژانتینی در حال راه‌اندازی، راه‌حل‌های متمرکز بر بازار بدون بانک یا بانکداری بدون شعبه، شایع‌ترین حوزه فین‌تک در کشور است که این نشان‌دهنده این است که چگونه این راهکارهای نوآورانه، استفاده از فناوری‌های جدید و نوآوری را برای بهبود دسترسی به خدمات مالی برای افرادی که قبلا توسط سیستم سنتی بانکی نادیده گرفته شده بودند، گسترش می‌دهد. 50 درصد از مردم آرژانتین حساب بانکی رسمی ندارند.

از لحاظ دریافت کمک مالی، 59 درصد از فین‌تک آرژانتین می‌گویند که منابع مالی خارجی جذب کرده‌اند. با این‌ حال، حجم این سرمایه‌گذاری‌ها نسبتا کم است؛ 58 درصد فین‌تک‌ها کمتر از یکصد هزار دلار و 26 درصد آنها 100 تا 500 هزار دلار دریافت کرده‌اند، 10 درصد شرکت‌های  فین‌تک‌ آرژانتینی نیز بیش از یک میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کرده‌اند. هرچند این اعداد در ایران اعداد بزرگی محسوب می‌شوند، اما به نسبت حجم پول و سرمایه در اروپا و آمریکا، چنگی به دل نمی‌زنند!

در یک نظرسنجی از فعالان فین‌تک آرژانتین، 70 درصد پاسخ دادند که در حال حاضر به‌دنبال تامین مالی خارجی هستند. از سوی دیگر، 83 درصد از کسانی که شروع به فعالیت در حوزه فین‌تک می‌کنند، مایل به ارائه سهام هستند. این موضوع نشان‌دهنده یک فرصت سرمایه‌گذاری برای صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران جسور است.

چارچوب‌های قانونی جدید باعث کاهش ریسک عملیاتی می‌شود و رگولاتور فین‌تک در این کشور لاتین، سعی در بهبود و افزایش شفافیت و امنیت شرکت‌های فین‌تک‌ آرژانتینی دارد. وضع مقررات منعطف و به‌روز، در زمان مناسب به‌منظور انطباق با خواسته‌ها و ویژگی‌های شرکت‌های فین‌تک، یک عامل تسهیلگر در بهبود فضای کسب‌وکار آرژانتین به‌حساب می‌آید. فعالان فین‌تک در آرژانتین معتقد هستند قوانین زیاد و سفت‌وسخت، بعضا دست‌وپاگیر هستند و به‌جای ارتقای سطح فین‌تک در آرژانتین، باعث به وجود آمدن موانع در این اکوسیستم می‌شوند.

در آخرین نظرسنجی از فعالان فین‌تک‌ این کشور لاتین، 79 درصد از آنها از اقدامات رگولاتور در این حوزه ابراز رضایت کرده‌اند.

 

استارت‌آپ‌های فین‌تک معروف آرژانتین

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”ریپیو“]
ریپیو یک کیف پول بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده است. این کیف پول با استقبال آرژانتینی‌ها، هر روز جای پای خود را در آمریکای جنوبی محکم‌تر می‌کند. کاربران می‌توانند ارزهای رمزنگاری‌شده را با پزوی آرژانتین یا دیگر ارزهای آمریکای جنوبی خریداری کنند. این شرکت قصد دارد سرویس کیف پول خود را به برزیل و مکزیک نیز گسترش دهد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”مرکادوپاگو“]
استارت‌آپ مرکادوپاگو یکی از پیشگامان راه‌حل پرداخت آنلاین در آمریکای لاتین است. این استارت‌آپ هم‌اکنون بیش از 160 میلیون کاربر در 18 کشور جهان دارد و از این حیث رتبه اول در آمریکای لاتین و رتبه هشتم در دنیا را داراست. این وب‌سایت خرده‌فروشی را غول فین‌تک آرژانتین می‌نامند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”وری‌ترن“]
استارت‌آپ وری‌ترن توسعه‌دهنده بانکداری دیجیتال، پرداخت و اومنی‌چنل است که در صنعت مالی و فضای خرده‌فروشی نقش مهمی در آمریکای جنوبی ایفا می‌کند. هدف این استارت‌آپ تسهیل انتقال پول در بانکداری دیجیتال است. سرعت و بهینه‌سازی تغییرات دیجیتال برای ایجاد تجربه‌های جدید در صنعت مالی ویژگی مهم این استارت‌آپ است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کراودیم“]
کراودیم اولین پلتفرم کرادفاندینگ املاک و مستغلات در آمریکای لاتین است. این استارت‌آپ به افراد امکان دسترسی به بازار املاک و مستغلات را با یک‌ راه ساده و ایمن و با نتایج سودآور ارائه می‌دهد. کراودیم در آرژانتین با استقبال خوبی مواجه شده و آن را به‌عنوان مهم‌ترین استارت‌آپ کرادفاندینگ این کشور می‌شناسند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”ریکارگاپی“]
ریکارگاپی با وجود اینکه در آرژانتین تاسیس ‌شده، اما در حال حاضر در برزیل بزرگ‌ترین بازار را دارد. کاربران این استارت‌آپ می‌توانند از اعتبارات تلفن همراه برای پرداخت صورت‌حساب و ارسال پول به دوستان و خانواده استفاده کنند. این استارت‌آپ اخیرا برای جهانی ‌شدن توسط مسترکارت انتخاب ‌شده است.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

 

درباره «دست خدا»

نزدیک به 32 سال از آن اتفاقی که به دست خدا مشهور است، می‌گذرد. مارادونا در نیمه‌نهایی جام جهانی 1986 با دست دروازه انگلستان را باز کرد و آرژانتین راهی فینال مسابقات شد و بعد از آن به ‌عنوان قهرمانی رسید. صحنه آنقدر واضح بود که بازیکنان انگلیس و بسیاری از تماشاگران هم ضربه‌ای را که توسط دست مارادونا زده شده بود، دیدند، ولی به تصور داور مارادونا با سر توپ را وارد دروازه کرد. بعدها آرژانتینی‌های متعصب عنوان «دست خدا» را برای این گل انتخاب کردند و اعتقاد داشتند که این کار خدا بوده که این تیم قهرمان جام جهانی 1986 شده ‌است.

آن زمان مارادونا را در آرژانتین می‌پرستیدند؛ پرستشی که با گذشت زمان و اعتیاد این اسطوره، کمرنگ‌تر شد، اما هرگز دیه‌گو آراماندو مارادونا برای آرژانتینی‌ها چیزی کمتر از یک اسطوره نخواهد بود. بیل شنکلی، مربی سال‌های دور لیورپول اظهارنظر معروفی دارد که می‌گوید: «فوتبال قضیه مرگ و زندگی نیست، چیزی فراتر از آن است.» آرژانتینی‌ها هم همانند انگلیسی‌ها و برزیلی‌ها، دیوانه فوتبال هستند. به نظر طرفداران تیم ملی آرژانتین در سال 1986، این کار مارادونا زندگی آنها را زیر و رو کرد.

علی بن ناصر و بوگدان دوچف، داور و کمک‌داور دوم آن بازی معروف، رابطه خوبی با هم ندارند. پس از گذشت سه دهه، هنوز یکدیگر را سرزنش می‌کنند. در آن لحظه، زمان ایستاده بود. دو مرد با لباس‌های سر تا پا سیاه، به هم نگاه می‌کردند و هیچ‌یک پاسخ سوال را نمی‌دانستند. گل اعلام شد! علی بن ناصر داور وسط مسابقه مطمئن نبود چه دیده است و بوگدان دوچف، کمک‌داور، با پرچمی که هنوز بالا نیاورده بود، هاج و واج در انتظار رای داور وسط بود. هر دو امیدوار بودند از دیگری یک اطمینان دریافت کنند. تصمیم سختی بود. بن ناصر گل را اعلام کرد و هر دو داور به سمت میانه میدان دویدند. سال 2015، مارادونا برای یک فیلم تبلیغاتی به تونس سفر کرد و هنگامی که با علی بن ناصر داور آن بازی معروف مواجه شد، یک پیراهن امضا شده به او هدیه داد و روی آن نوشت: «دوست ابدی من». بن ناصر هم قاب عکسی را که سال‌ها روی دیوارش نگه داشته بود، به مارادونا هدیه داد؛ قابی که در آن پیش از شروع مسابقه، مارادونا و شیلتون در حال تکان دادن دستان‌شان بودند و بن ناصر در زمینه عکس دیده می‌شد.

چهار سال بعد از کشتار 30 هزار نفری فالکلند، آرژانتینی‌ها با نفرتی که از تاچر داشتند، بزرگ‌ترین هدیه‌شان را از شماره 10 هنرمند دریافت کردند و تا صبح در بوئنوس‌آیرس خوشحالی کردند و نفرین‌هایشان را برای چندمین بار نثار تاچر کردند. هر دو گل آن بازی توسط مارادونا به ثمر رسید و هر دو گل، از مهم‌ترین گل‌های تاریخ جام جهانی به‌حساب می‌آیند. در یکی از گل‌ها مارادونا به طرز عجیبی شش نفر و دروازه‌بان را دریبل می‌زند و در گل بعدی بدون دریبل هیچ‌کس، با دست توپ را روانه دروازه می‌کند. پیتر شیلتون، دروازه‌بان انگلیسی‌ها، در مواجهه با کاپیتان آرژانتین کاملا با چشمان خودش دید که مارادونا با دست توپ را وارد دروازه می‌کند. او هم که کاپیتان انگلیس در آن بازی بود، بعدها دو بار با ناراحتی گفت که درک نمی‌کند چرا مارادونا حتی یک عذرخواهی ساده هم نمی‌کند. جادوگر آرژانتینی معتقد بود که با این کار، انتقام مردم آرژانتین را از ستمگران انگلیسی گرفته است.

مجموعه گزارش‌های شماره ویژه جام‌جهانی ماهنامه عصر تراکنش با حمایت مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت تولید و منتشر شده است. فهرست این شرکت‌ها به ترتیب حروف الفبا در ادامه آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.