راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هند و سنگاپور به دنبال تقویت همکاری در حوزه فین‌تک

دو کشور آسیایی سنگاپور و هند که هم‌اکنون نیز در زمینه خدمات پرداخت‌های بین‌المللی مشارکت دارند، کارگروه مشترکی را برای ایجاد فرصت همکاری در حوزه فین‌تک ایجاد خواهند کرد. در همین راستا توافق‌نامه‌ای نیز برای بررسی این فرصت همکاری بین دو کشور به امضا رسیده است. اداره‌ی امور اقتصادی هند و اداره پولی سنگاپور نیز اعلام کرده‌اند که کارگروه مشترک آن‌ها به طور مشترک توسط ژاکلین لوه (Jacqueline Loh) معاون مدیر عامل و راوی میتال (Ravi Mital) وزیر دارایی وزارت امور خارجه هند اداره خواهد شد.

این کارگروه مشترک که برای همکاری در حوزه فین‌تک ایجاد خواهد شد شامل نمایندگان ذینفعان کلیدی هر دو کشور از جمله وزارت فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک، بانک مرکزی و بورس اوراق بهادار هند و همچنین دولت هوشمند و الکترونیک سنگاپور و وزارت امور خارجه این کشور است.

لازم به ذکر است که سازمان‌های مختلفی از هر دو کشور قبلا همکاری‌هایی را در حوزه فین‌تک و به ویژه برای ارائه خدمات پرداخت با هم داشته‌اند. در راستای بهبود خدمات پرداخت، شبکه انتقال وجه الکترونیکی سنگاپور (Nets) و شرکت پرداخت‌های ملی هند (NPCI) نیز یک شبکه پرداخت بین‌المللی برای حمایت از انتقال سرمایه واقعی بین حساب‌های دو کشور ایجاد کرده‌اند.

دو کشور سنگاپور و هند نیز در تلاش هستند که درگاه پرداختی ایجاد کنند که امکان هر گونه پرداختی را برای صاحبان کارت‌های Nets سنگاپور از طریق دستگاه‌های روپی (RuPay) هند و همچنین استفاده از کارت‌های RuPay هند در ترمینال‌های Nets سنگاپور فراهم آورند. زیرا این کار می‌تواند نقش موثری در تسریع و تسهیل تراکنش‌های مالی این دو کشور داشته باشد. از طرفی نیز Nets و NPCI تلاش می‌کنند امکان استفاده از کیف پول موبایل ملی هند را که تحت عنوان واسط کاربری پولی بی‌هرات (BHIM) شناخته می‌شود برای پرداخت و استفاده در ترمینال‌های Nets امکان‌پذیر گردانند.

همکاری در حوزه فین‌تک

جواد اشرف عضو عالی وزارت خارجه جمهوری هند به سنگاپور می‌گوید: «یک انقلاب دیجیتالی که بر پایه هویت بیومتریک بالغ بر یک میلیارد نفر از مردم متمرکز است از کشور هند در حال شکل‌گیری است. این امر قادر خواهد بود که تراکنش‌های مالی را بهبود بخشیده و پرداخت‌های دیجیتال و نوآوری‌های جدید را در مقیاسی فوق‌العاده عظیم شکل دهد. از طرفی نیز با توجه به اینکه سنگاپور به عنوان یکی از مراکز مالی جهان جزو مراکز پیشرو در زمینه فناوری جهانی نیز است. دو کشور هند و سنگاپور تنها به تقویت همکاری در حوزه فین‌تک اکتفا نخواهند کرد. بلکه رونق رقابت و کسب موفقیت‌های بین‌المللی در منطقه نیز یکی دیگر از اهداف اساسی همکاری این دو کشور خواهد بود.»

در سال گذشته سنگاپور با سرمایه‌گذاری مبلغی حدود  ۲۲۹.۱ میلیون دلار در حوزه فین‌تک دو مورد از ۱۰ معامله برتر آسیایی در سطح شهر را به خود اختصاص داده است. به علاوه در فوریه ۲۰۱۶ نیز یک کارگاه یا آزمایشگاه توسعه پلت‌فرم‌های مورد نیاز استارت‌آپ‌ها، فروشندگان تکنولوژی و موسسات مالی نیز برای طراحی ابزارهای جدید حوزه فین‌تک در این کشور افتتاح شده است. که هدف آن بهبود وضعیت موجود است. که این آزمایشگاه می‌تواند نقش موثری در تقویت همکاری در حوزه فین‌تک این دو کشور داشته باشد.

MAS در فوریه سال جاری توافق‌نامه‌ای را با دولت هند در ماهاراشترا (GoM) امضا کرد. طبق این توافق‌نامه پروژه‌های مشترک مختلفی در حوزه فین‌تک مانند بلاکچین و پرداخت‌های موبایلی برای ایجاد بازار فین‌تک این کشور در حوزه‌های مختلف انجام خواهد گرفت. این مشارکت شامل برنامه‌های آموزشی توسعه یافته و بحث در مورد مدل‌های نظارتی برای هدایت نوآوری در بخش‌های مختلف نیز خواهد بود.

منبع: ZDNet

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.