راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیت‌کوین و بعد از آن در نشریه مانی

ماهنامه عصر تراکنش / نشریه ‌مانی در سال‌های گذشته رویکردی نسبتا انتقادی به بیت‌کوین داشته است؛ اما در ابتدای سال ۲۰۱۸ با چرخشی ظریف در دیدگاه‌ها، تحریریه این نشریه بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده دیگر را به رسمیت شناخته و درباره سرمایه‌گذاری و تجارت در این دنیای جدید راهکارهایی ارائه داده‌اند.

سردبیر این ماهنامه در یادداشت اصلی پرونده جلد به ترس عقب ماندن از دیگران پرداخته است. شبکه‌های اجتماعی و موضوعی مانند بیت‌کوین احساس عقب ماندن را در افراد ایجاد می‌کنند و خیلی‌ها تصور می‌کنند در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده عقب‌مانده‌اند. او در بخشی از یادداشت خود تجربه دوستی را مرور می‌کند که ۸۰۰ دلار در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده و بعد از سه هفته فقط ۱۵ دلار سود کرده است.

او می‌پرسد آیا ۱۵ دلار سود، ارزش ریسک روی ۸۰۰ دلار را دارد؟ در بخشی از این یادداشت هم می‌نویسد: «به نظر می‌رسد همه افراد به‌جز من توانسته‌اند از طریق ارزهای رمزنگاری‌شده پولدار شوند. مطمئن هستم این حس را خیلی از ما که نتوانسته‌ایم در ارزهای مجازی سرمایه‌گذاری کنیم، پیدا کرده یا حس می‌کنیم عقب‌مانده‌ایم. ما برای مدت‌ها در مجله‌ مانی انتقادات زیادی درباره ارزهای رمزنگاری‌شده انجام دادیم، اما امروز معتقد هستیم که می‌تواند پرونده اصلی این شماره باشد.»

مانی سعی کرده است در پرونده‌ای معقول و منطقی به دنیای بیت‌کوین و بعد از آن بپردازد. سوال اصلی این است که آیا باید در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده سرمایه‌گذاری کرد یا خیر؟ این نشریه‌ای تخصصی در مورد پول و تحولات مالی و اقتصادی است.

اخیرا برخی از اندیشمندان درباره دنیای بعد از فین‌تک فکر می‌کنند. به‌جز نشریه‌ مانی، مجمع جهانی اقتصاد هم اخیرا گزارشی منتشر کرده است با عنوان «بعد از فین‌تک: یک ارزیابی عملی از پتانسیل‌های برهم‌زنندگی در خدمات مالی».

این گزارش همان‌طور که از نامش هم معلوم است، سعی کرده ارزیابی واقع‌گرایانه‌ای از فین‌تک داشته باشد. این را بگذارید کنار اینکه مجمع جهانی اقتصاد در پذیرش فناوری‌های نوین و نوآوری‌های مرتبط با فین‌تک، بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده جزء پیشروترین نهادهای جهان بوده است. حالا و با گذشت زمان آنها سعی کرده‌اند اندکی از تب‌وتاب اولیه فاصله بگیرند و نگاه واقع‌گرایانه‌تری به ماجرا داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.