راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به 10 اشتباه رایج استارت‌آپ‌ها در شبکه‌های اجتماعی

محمد اشرفی؛ همشهری / اگر می‌خواهید در راستای تحقق اهداف تجاری خود حضور فعالی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، باید از برخی اشتباهات رایجی که استارت‌آپ‌ها در شبکه‌های اجتماعی مرتکب می‌شوند، اجتناب کنید؛ اشتباهاتی که 10 مورد از مهم‌ترین آنها را می‌توانید در ادامه بخوانید.

 

1- نداشتن هدف

هر استارت‌آپی باید طرح کسب‌وکار (Business plan) خاص خود را داشته و برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مرتبط با شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز باید بخشی از این طرح باشد. هدف‌گذاری برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مستلزم این است که شما ابتدا مشتریان هدف خود را مشخص کرده و سپس در مورد محل یافتن آنها تصمیم‌گیری کنید.

 

2 – استفاده از شبکه‌های اجتماعی متعدد

هیجان ناشی از راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید و تلاش برای معرفی آن به دیگران می‌تواند باعث شود که شما در همه شبکه‌های اجتماعی کوچک و بزرگی که می‌شناسید، عضو شوید. فعالیت همزمان در فیس‌بوک، توییتر، گوگل پلاس، لینکدین، پین‌تر است، اینستاگرام، اسنپ‌چت و… دستاوردی به‌جز خستگی برای شما نخواهد داشت؛ بنابراین لازم است استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به تعداد اندکی شبکه خاص – که برحسب مشتریان هدف خود برگزیده‌اید- محدود کرده و اقدام به انتشار پست‌های منظم در این شبکه‌ها کنید.

 

3- انتشار پست‌های مشابه در چند شبکه اجتماعی

کپی کردن مطالب معمولاً کار هرزنامه‌نویسان است و کارآفرینان نباید به چنین شیوه‌ای روی بیاورند. شما باید محتوای پست‌های خود را با شبکه‌ای که پست را در آن منتشر می‌کنید، وفق دهید. مثلاً شما می‌توانید در صفحه توییتر خود یک یا چند خبر کوتاه در مورد محصول جدیدتان منتشر کنید و تصاویر آن را نیز در صفحه اینستاگرامتان قرار دهید. از طرفی سعی کنید مطالبتان در شبکه‌های اجتماعی تا حد امکان مختصر و مفید باشد.

 

4- استفاده نادرست از هشتگ‌ها

هشتگ‌ها می‌توانند مانند یک میان‌بر عمل کرده و افراد را به سمت برند شما هدایت کنند، اما به این شرط که شما استراتژی خاصی برای استفاده درست از آنها داشته باشید. استفاده از یک یا 2 هشتگ می‌تواند دفعات خوانده شدن توییت‌های شما را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد اما افراط در استفاده از هشتگ‌ها نتیجه معکوس خواهد داشت.

 

5- بی‌توجهی به محتوای بصری

امروزه کمتر کسی از تأثیرات بازاریابی بصری بی‌اطلاع است. براساس تحقیقات شرکت رسانه‌ای سوشال مدیا اگزمینر (Social Media Examiner) که در حوزه مطالعه شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، استفاده از تصاویر مناسب در کنار پست‌های فیس‌بوک و توییتر می‌تواند احتمال خوانده شدن یا بازنشر آنها را بیش از دوبرابر افزایش دهد. البته به یاد داشته باشید که انتشار تصاویر بی‌کیفیت یا تصاویری که نوشته‌هایی طولانی در آنها جای داده شده است، کسب‌وکار شما را در ذهن مخاطبان، آماتور جلوه خواهد داد.

 

6-غافل شدن از اهمیت «بیو»

در سایتی مانند اینستاگرام، بیوگرافی (بیو) افراد و شرکت‌ها نخستین چیزی است که به چشم مراجعه‌کنندگان می‌آید. استارت‌آپ‌هایی در شبکه‌های اجتماعی موفقیت بیشتری کسب می‌کنند که بتوانند اطلاعات ضروری خود را به‌گونه‌ای خلاقانه در بیوگرافی بگنجانند و برند خود را متمایز جلوه دهند. ارزش‌های کسب‌وکارتان را در چند کلمه برای مشتریان بالقوه بیان کرده و با نمایش دادن عکس‌هایی از افراد تیم تخصصی خود، مشتریان را با بعد انسانی شرکتتان آشنا کنید.

 

7-پاسخ ندادن به شکایات مشتریان

مواجه شدن با شکایات گاه و بیگاه مشتریان فقط مختص شرکت شما نیست و همه شرکت‌ها به‌نوعی با این چالش درگیرند. وقتی یک مشتری ناراضی اقدام به انتشار یک پست سرشار از خشم علیه شما می‌کند، سایر مشتریان منتظرند تا واکنش شما را در برابر او ببینند؛ بنابراین همیشه در اسرع وقت و به شیوه‌ای محترمانه و حرفه‌ای به شکایات مشتریان خود پاسخ دهید. بی‌اعتنایی به شکایات، حذف کردن نظرات انتقادی یا ارائه پاسخ‌های تمسخرآمیز به مشتریان ناراضی، نتیجه‌ای جز بدتر شدن اوضاع ندارد.

 

8- بازخورد نگرفتن از مشتریان

هیچ فرصتی را برای دانستن نظرات مشتریان از دست ندهید، به‌ویژه وقتی پای توسعه محصولات جدید در میان باشد. شما می‌توانید در صفحات اجتماعی خود مباحثی را مطرح کرده و مشتریان را به‌نظر دادن تشویق کنید، یا اینکه در مواقع لزوم از قابلیت شبکه‌های اجتماعی برای انجام نظرسنجی بهره بگیرید.

 

9-تبلیغ بیش از حد

شاید عجیب به‌نظر برسد اما تبلیغات بیش از حد ممکن است گاهی نتیجه عکس بدهد. مؤسسه سوشال مدیا تودی (Social Media Today) به کارآفرینان نوپا توصیه می‌کند که حداکثر 20 درصد از پست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را به تبلیغ مستقیم برندشان اختصاص دهند و در مابقی پست‌ها به مباحث مرتبط با کسب‌وکار خود بپردازند. مثلاً اگر در زمینه فروش مکمل‌های پروتئینی فعالیت می‌کنید، می‌توانید مقالاتی درخصوص تغذیه یا تصاویری از ورزشکاران مختلف را در صفحات اجتماعی خود منتشر کنید.

 

10-استخدام نکردن یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی

وقتی موارد فوق را مرور می‌کنید، احتمالاً از خود می‌پرسید که چگونه می‌توانید زمان و تخصص زیادی که برای راه‌اندازی و اداره صفحاتی کارآمد در شبکه‌های اجتماعی لازم است را داشته باشید. شاید پاسخ صادقانه سؤال شما این باشد که گاهی نمی‌توانید چنین کاری را خودتان انجام دهید. از طرفی بهتر است در برابر وسوسه محول کردن کار اداره صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی به برادرزاده یا منشی‌تان مقاومت کرده و یک فرد حرفه‌ای را برای این کار استخدام کنید. باید کارشناسی را پیدا کنید که علاوه بر آشنایی مناسب با فناوری اطلاعات و ارتباطات، از لحاظ مهارت‌های نوشتاری، تجربه بازاریابی و بینش کارآفرینی نیز در سطح بالایی باشد تا بتواند جایگاه استارت‌آپ شما در شبکه‌های اجتماعی را بهبود بخشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.