راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی استارت‌آپ گروپان مشهورترین سایت خرید با تخفیف در جهان

در سال ۲۰۱۱ گوگل با پیشنهادی ۶ میلیارد دلاری قصد خرید گروپان را داشت اما گروپان این پیشنهاد را رد کرد و به توسعهٔ سرویس‌هایش ادامه داد.

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، این روزها خیلی‌ها در تهران و شهرهای بزرگ کشور مشتری استارت‌آپ‌هایی هستند که پیشنهادهای خریدهای تخفیفی را می‌دهند؛ استارت‌آپ‌هایی مانند تخفیفان و نت برگ که روزانه هزاران مشتری دارند و حالا توانسته‌اند در بین استارت‌آپ‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای برای خود، به وجود بیاورند؛ اما این استارت‌آپ‌ها چگونه شکل گرفتند؟ واقعیت این است که ایده اصلی راه‌اندازی استارت‌آپ‌های فروش با تخفیف در ایران از استارت‌آپی جهانی با عنوان «گروپان» شکل‌گرفته است.

استارت‌آپی که جزو 20 استارت‌آپ موفق جهان محسوب می‌شود و بیش از 35 میلیون نفر عضو آن هستند. این استارت‌آپ در سال در سال ۲۰۰۸ از سوی اندرومیسون آغاز به کارکرده است و تا سال ۲۰۱۰ میلادی موفق شده در بازارهای قاره آمریکا، اروپا و آسیا نفوذ کند.

پس از پیشرفت سریع و شگفت‌انگیز سیستم‌های خرید گروهی که در آن کالاها و خدمات مختلف را باقیمتی کاهش‌یافته پیشنهاد می‌دهند به‌شرط اینکه حداقل تعدادی خاصی از خریداران آن کالا یا جنس پیشنهادشده را بخرند سیستمهای بازاریابی بر مبنای تخفیف باهدف از بین بردن شرط گروهی بودن خریدها به‌آرامی شکل گرفت.

درواقع در این روش یک شرکت بازاریابی به‌صورت واسط بین خریداران و ارائه‌دهندگان کالا یا خدمات قرار می‌گیرد و هدایت مشتری‌ها را به سمت این مراکز خرید به عهده می‌گیرد. در عوض مراکز ارائه‌دهنده کالا یا خدمات، حق بازاریابی را که بایستی به شرکت واسط پرداخت می‌کرده‌اند را به‌صورت تخفیف به خود مشتری‌ها ارائه می‌دهند. در حال حاضر ۵۰۰ سایت مشابه گروپان در دنیا وجود دارد که به ارائه سرویس خرید گروهی مشغول هستند.

در سال ۲۰۱۱ گوگل با پیشنهادی ۶ میلیارد دلاری قصد خرید گروپان را داشت اما گروپان این پیشنهاد را رد کرد و به توسعهٔ سرویس‌هایش ادامه داد. پس از رد این پیشنهاد توسط گروپان، گوگل آغاز به راه‌اندازی سرویس مشابهی به نام گوگل آفرز به انگلیسی Google Offers کرد. در همین سال فیس‌بوک نیز مشغول تولید و بررسی یک سرویس اجتماعی خرید به نام فیس‌بوک دیلز به انگلیسی Facebook Deals شد.

ایده خرید گروهی درواقع تبلیغی مؤثر برای کسانی است که می‌خواهند کار و پیشه خود را به مشتریان مستقیم خود معرفی کنند! تصور کنید شما فروشنده پیتزا باشید و این امکان را داشته باشید که به تعدادی از طرفداران پیتزا محصول خود را معرفی کنید، این نوع معرفی خیلی موفق‌تر خواهد بود از آگهی شما در وسط یک خیابان.

 

گروپان چگونه کار می‌کند؟

روش کار این استارت‌آپ در کشورهایی که فعالیت دارد به این‌گونه است: «به‌عنوان فردی که مجموعه‌ای را مدیریت می‌کند و خدماتی در انواع مختلف ارائه می‌دهد (رستوران، سالن‌های ورزشی و…) به سایت گروپان مراجعه می‌کنید و آن‌ها را از کار خود و تخفیفی که می‌دهید مطلع می‌کنید. گروه گروپان بعد از بررسی کامل کسب‌وکار شما آن را به‌عنوان یک پیشنهاد قبول یا رد می‌کند. اگر رد شد که یعنی شما با استانداری مطابقت نداشتید ولی اگر قبول کردند، دیگر بقیه کارها با گروپان است، شما و سایت خرید گروهی گروپان بر سر یک درصد تخفیف خوب به توافق می‌رسید و این شرکت با مشترکانی که دارد خیل عظیمی از مشتریان را از تخفیف شما مطلع می‌سازد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.