راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۵ بانک خصوصی ایران مدیرعامل ندارند

[علیرضا سمیعی | پول پرس] روند تحولات در نظام اقتصادی و سیاسی کشور به‌گونه‌ای پیش رفته است که از میان ۱۹ بانک دارای مجوز بانک مرکزی، ۵ بانک به‌صورت سرپرستی اداره می‌شوند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی پول پرس، در طول سالیان گذشته بسیار رخ داده بود که به دلایل مختلفی همچون اختلاف مدیرعامل با سهام‌داران یا ایرادهای بانک مرکزی به مدیرعامل، بانک در دوره‌ای توسط سرپرست اداره شود. اما تاکنون در کشورمان سابقه نداشته است که حدود یک سوم بانک‌های خصوصی مدیرعامل قانونی نداشته باشند. بر اساس این گزارش، درحال‌حاضر ۵ بانک خصوصی گردشگری، اقتصاد نوین، کارآفرین، دی و شهر بدون مدیرعامل اداره می‌شوند. در ادامه به بررسی وضعیت هریک از این بانک‌ها می‌پردازیم.

بانک کارآفرینkarafarinan

ولی‌اله سیف که برای حدود دو سال مدیرعامل بانک کارآفرین بود، ۵ شهریور ماه با حکم حسن روحانی رییس‌جمهور، رییس‌کل بانک مرکزی شد. معظمی سرپرست بانک بلافاصله پس از برعهده گرفتن این مسولیت اعلام کرد که ظرف ۱۰ روز مدیرعامل جدید معرفی می‌شود. اما پس از گذشت بیش از ۵۰ روز از آن زمان، هنوز تکلیف مدیریت این بانک مشخص نیست. گزینه‌های مختلفی برای مدیریت این بانک مطرح شده، اما هنوز هیچ‌کس قطعی نشده است. این در شرایطی است که خبر می‌رسد احتمال مدیریت عاملی علی‌اشرف افخمی رییس هیات‌مدیره این بانک برای بانک صنعت‌ومعدن وجود دارد و بزودی تنها بانک دولتی و تخصصی حوزه صنعت و معدن کشور را اداره خواهد کرد.

بانک اقتصاد نوینeghtesadNovin

محمد هاشم بت شکن که مهر ۱۳۹۰ سکان هدایت این بانک را در دست گرفت، مهر ۱۳۹۲ به بخش دولتی بازگشت تا بانک مسکن را مدیریت کند. با رفتن بت‌شکن، بهرام فتحعلی رئیس هیات مدیره سکان بانک را در دست گرفت که همچنان ادامه دارد. حسن معتمدی قائم‌مقام سابق این بانک گزینه نهایی هیات‌مدیره است که اوایل هفته برای تایید صلاحیت نهایی به بانک مرکزی معرفی شد. اما هنوز نمی‌توان با قطعیت از معتمدی به‌عنوان مدیرعامل جدید بانک اقتصادنوین نام برد. چرا که مراحل تاییدصلاحیت مدیران‌عامل توسط بانک مرکزی به هزارپیچی می‌ماند. این درحالی است بهرام فتحعلی انتخاب معتمدی را نه تایید کرده و نه تکذیب. وی در واکنش به این سوال مبنی بر آنکه با خداحافظی از بانک اقتصاد نوین و تصدی پست مدیر عاملی بانک مسکن از سوی او، چه کسی جایگزین بت شکن خواهد شد، به خبرگزاری موج گفت: ما گزینه پیشنهادی خود را به بانک مرکزی معرفی کردیم و به زودی این گزینه در سمت مدیر عامل بانک اقتصاد نوین مستقر خواهد شد.

بانک گردشگریgardeshgari

۱۶ تیر ۱۳۹۲ بی‌هیچ توضیح و مقدمه‌ای و خیلی ناگهانی، علی اصغر سفری به سمت سرپرست جدید بانک گردشگری منصوب و جانشین ناصر سالار شد. بانک گردشگری که در کنار بانک‌های دی و سرمایه مثلث بانک‌های خصوصی پرحاشیه ایران را تشکیل داده است، در مدت نه‌چندان طولانی فعالیت خود همواره با حواشی ریز و درشت دست و پنجه نرم کرده است: از تسهیلات و فعالیت گرفته تا سهام‌داران و…. مشخص نیست سفری تا کی سرپرست این بانک باقی می‌ماند. اما آن‌چه مسلم است گردشگری به این زودی‌ها صاحب مدیرعامل نخواهد شد.

بانک دی؛ دو حاکم در یک اقلیمDay

هفته نخست مرداد ماه ۱۳۹۲، خبری منتشر شد مبنی بر تصمیم هیات‌مدیره بانک دی (که با نظر مسعود زریبافان رئیس پیشین بنیاد شهید انتخاب شده بود و البته بانک مرکزی آن را تایید نکرده بود) مبنی بر انتخاب دکتر محمود افضلی مدیرعامل سابق پست بانک به مدیرعاملی این بانک. اما هنوز سبدهای گل ارسالی برای افضلی تازه بودند که خبر رسید بانک مرکزی مخالفت این انتصاب است و عملا در اتاق مدیرعامل بانک دی عملا بر روی محمود افضلی بسته ماند. به این ترتیب جعفر جمالی ازسوی بانک مرکزی همچنان به‌عنوان مدیر عامل بانک دی به رسمیت شناخته می‌شود و باید بانک را مدیریت کند. یکی از مدیران ارشد نظام بانکی دیروز این‌گونه به نگارنده گفت که درحال حاضر در طبقه مدیریتی بانک دی، دو اتاق مدیرعاملی وجود دارد: در یکی افضلی مستقر است و در دیگری جمالی!

انقلاب قالیباف در بانک شهر!shahr

۵۱ روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و ۲۰ روز پس از درگیری در شورای شهر تهران درباره عملکرد بانک شهر، محمدباقر قالیباف که در آن زمان هنوز مشخص نبود چقدر تا پایان دوران ریاستش بر شهرداری تهران باقی مانده است، هیات‌مدیره این بانک را زیرو رو کرد و با برکناری غلامرضا حاجی‌زاده، غلامحسین مظفری را به‌عنوان عضو هیات‌مدیره و سرپرست بانک معرفی کرد. بیش از دو ماه از این دگرگونی می‌گذرد و هنوز مشخص نیست قالیباف چه تصمیمی درباره بانک شهرداری‌ها می‌گیرد. اما آنچه مشخص است، بانک شهر نیاز به هوای تازه‌ای داشت که به نظر می‌رسد این رخداد در حال وقوع است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.