راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مهران شریفی: کارمزد 200 تومانی از هر تراکنش معقول است

 رييس سابق اداره نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزي دریافت کارمزد 200 تومانی از هر تراکنش بانکی را معقول دانست و گفت: دریافت کارمزد از پذيرنده يک استاندارد جهاني است و در همه جاي دنيا اين مساله جا افتاده است که بايد از پذيرندگان کارمزد گرفت. طبيعي است که در ايران هم طبق اين استاندارد عمل شود. منتها زمان اعمال اين کارمزد در دست بانک مرکزي است و بانک مرکزي در اين مورد بايد تصميم‌گيري کند.

مهران شريفي افزود: البته هنوز ميزان دریافت کارمزد از پذيرندگان تصويب نشده و هنوز تحت بررسي و مطالعه قرار دارد. به گفته وی رقم 200 تومان کارمزد برای هر تراکنش رقم معقولي است که از هر پذيرنده گرفته شود.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا منطقي است که از تراکنش با ميزان 10 هزار تومان و تراکنشي با ميزان 100 ميليون يک ميزان کارمزد دریافت شود، گفت: يک درصد کل مبلغ، فرمول مناسبی است، اما باید برای آن سقفی در نظر گرفت.

وي در خصوص گمانه‌زني پيرامون اين مساله که تسويه وجوه با پذيرندگان در واقع نوعي بلوکه منابع است، گفت: اصلا اين امر بلوکه نيست و عنوان آن «زمان محاسبه وجوه» است. در واقع براساس آنچه که اعلام شده 2 ساعت به 2 ساعت وجوه پرداخت خواهد شد و 5 يا 6 بار در طول روز مبالغ از سوي شاپرک به بانک‌هاي پذيرنده پرداخت مي‌شود. وي ادامه داد: اين به معني بلوکه شدن و سود بردن نيست. اين يک سيستم و روش تسويه با بانک‌ها است. اين روش حتي پيشرفته‌تر و سريع‌تر از روش تسويه در بانک‌هاي غربي باشد.

منبع: موج

1 دیدگاه
  1. سید مهدی می‌گوید

    دریافت کارمزد توسط بانک‌ها معقول و منطقی بود، اگر و تنها اگر بانک‌ها تنها مسئول نگهداری وجوه مردم بودند و سودی از ناحیه نگهداری پول مردم نصیبشان نمی‌شد!
    بهتر است در شرایطی که بانک‌ها تنها با کسب سودهای ناشی از «وام دادن سپرده‌های مردم» به یکی از ثروتمندترین نهادهای جامعه تبدیل شده‌اند و به موجب قوانین «کاملاً منطقی و عقلانی (!)» وضع شده در حمایت ازشان (قوانین مربوط به استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی) تحت هیچ شرایطی ورشکستی برایشان معنا نمی‌یابد (!!!)، از منطقی یا غیرمنطقی بودن راه‌حل جدید کسب درآمدشان سخنی به میان نیاید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.