راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مروری بر نحوه کار شبکه کارتی ويزا

اين مطلب، ترجمه‌ای است از فصل اول مستند “V.I.P. System Overview” شرکت ويزا که توسط مهدی رازپوش نظری؛ قائم‌مقام معاونت خدمت شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگين (توسن) ترجمه شده است و اميد که مورداستفاده علاقه‌مندان حوزه سامانه‌های پرداخت قرار گيرد.

در اين مطلب توصيفی از VisaNet، فلوی پردازش تراکنش‌ها و محصولات ويزا ارائه شده است. همچنين مؤلفه‌های VisaNet و سامانه‌های پردازشی آن توضيح داده شده است.

.

1. نمای کلی VisaNet

VisaNet شبکه پردازش تراکنش‌های ويزا است و همه مؤلفه‌های آن از سخت‌افزار، نرم‌افزار و امکانات ارتباطی که شبکه ويزا را به سامانه‌های اعضا يا ساير شبکه‌ها وصل می‌کند تا سامانه‌ای که پردازش تراکنش و ارائه سرويس انجام می‌دهد را در بر می‌گیرد. VisaNet تراکنش‌ها را بين پذیرنده‌ها و صادرکننده‌ها در شبکه پردازش تراکنشی جهانی خود مسيردهی می‌کند.

بسته به منطقه ويزا، VisaNet از انجام تراکنش‌های زير پشتيبانی می‌کند:

  • تراکنش‌های خريد، برداشت وجه نقد و پرداخت قبض که با هر کارت ويزا شامل کارت‌های غيرتماسی انجام می‌شود
  • تراکنش‌های پرداخت تکرارپذیر مانند تراکنش‌های کارت‌های پیش‌پرداخت که اجازه پذيرش بخشی را می‌دهند
  • تراکنش‌های خودپرداز ساير شبکه‌ها مانند Plus، همچنين پشتيبانی از خريد کالاهای قابل dispense مانند تمبر، بليت و کوپن
  • تراکنش‌های خريد و برداشت وجه نقد که از ساير کارت‌های خصوصی يا اختصاصی انجام می‌شود

.

اين تراکنش‌ها توسط سرویس‌های تسويه، تصفيه و اعتبارسنجی VisaNet که برای همه اعضا قابل‌دسترسی است پردازش می‌شوند.

ويزا سرویس‌های پايه فوق را به‌صورت زير تعريف می‌کند:

  • اعتبارسنجی، زمانی است که صادرکننده يک تراکنش فروش را قبل از آنکه نهايي شود يا يک تراکنش نقدی را قبل از آنکه پرداخت انجام شود پذيرفته يا رد می‌کند.
  • تصفيه، زمانی است که يک تراکنش توسط پذيرنده به صادرکننده ارائه می‌شود تا در حساب دارنده کارت اعمال شود.
  • تسويه، پروسه محاسبات و مشخص کردن وضعيت مالی خالص هر عضو برای همه تراکنش‌هایی است که تصفيه کرده است. لازم به ذکر است مبادله مالی واقعی در يک پروسه ديگر انجام می‌شود.

اعتبارسنجی، تصفيه و تسويه تراکنش‌ها می‌تواند هم به‌صورت دو پيامی و هم به‌صورت تک پيامی انجام شود:

  • هر تراکنش دو پيامی دو بار فرستاده می‌شود: بار اول همراه با اطلاعاتی که فقط برای اعتبارسنجی موردنیاز است و بار دوم همراه با اطلاعاتی تکميلی که برای تسويه و تصفيه موردنیاز است. به‌طورمعمول اعتبارسنجی به‌صورت برخط انجام شده و تسويه و تصفيه بعداً به‌صورت برون‌خط اتفاق می‌افتد.
  • هر تراکنش تک پيامی فقط يک بار برای اعتبارسنجی ارسال می‌شود و هم اطلاعات مربوط به اعتبارسنجی و هم اطلاعات مربوط به تسويه و تصفيه را در بردارد. به اين تراکنش‌ها، تراکنش‌های “مالی کامل” هم گفته می‌شود. به‌طورمعمول اعتبارسنجی و تصفيه به‌صورت برخط انجام می‌شود؛ اين در حالی است که تسويه بعداً به‌صورت برون‌خط اتفاق می‌افتد.

همچنين ممکن است پردازش تراکنش‌های تک پيامی با استفاده از تصفيه معوق انجام شود. در اين حالت تراکنش‌ها به‌صورت برخط اعتبارسنجی شده ولی تصفيه و تسويه بعداً انجام می‌شود.

تصفيه معوق برای تراکنش‌های مورداستفاده است که مبلغ خريد در زمان اعتبارسنجی شناخته شده نيست؛ برای مثال تراکنش‌هایی که توسط هتل‌ها يا آژانس‌های کرايه خودرو ثبت می‌شوند.

 .

2. محصولات ويزا

اين بخش توصيفی مختصر از محصولات مختلف ويزا ارائه می‌کند. لازم به ذکر است ويزا محصولات ديگری مانند کارت‌های هوشمند را هم عرضه می‌کند که اينجا به آن نمی‌پردازیم.

ويزا محصولاتی را عرضه می‌کند که به خط اعتباری دارنده کارت مانند حساب سپرده يا چک وی دسترسی پيدا می‌کند:

Visa Debit – کارت بدهی ويزا (که در منطقه‌ایالات‌متحده با عنوان Visa check card II شناخته می‌شود) يک برنامه کارت بدهی است که در همه نقاط فروش يا خودپردازهای ويزا پذيرش می‌شود. مبلغ هر خريد به‌صورت خودکار از حساب سپرده دارنده کارت کسر می‌شود. خريدهای پايانه فروش نياز به رمز يا امضا و برداشت وجه نقد از خودپرداز نياز به رمز دارد.

Visa Electron – يک نشان پذيرش جهانی است که می‌تواند برای پرداخت و دسترسی به وجه نقد در محيط الکترونيکی فروشنده و شبکه خودپردازهای جهانی استفاده شود. همه تراکنش‌ها توسط صادرکننده، اعتبارسنجی شده و توسط امضا يا رمز دارنده کارت صحه‌گذاری می‌شوند.

Visa Horizon – يک برنامه پرداخت تک ارزی است که هم برای برداشت وجه نقد و هم برای خريد مورداستفاده است. اين سرويس از کارت‌های هوشمند و خودپردازها و پایانه‌های فروش با قابليت VSDC استفاده می‌کند. صادرکننده‌ها محدودیت‌های هزینه‌ای دارنده کارت را مشخص کرده و همه تراکنش‌ها نياز به رمز دارند.

Visa Interlink – (که در منطقه‌ایالات‌متحده به‌عنوان Interlink شناخته می‌شود) يک سرويس سپرده‌ای تک پيامی است که همه پردازش‌های الکترونيکی در POS را عرضه می‌کند. دارندگان کارت می‌توانند از کارت خود برای انجام خريد در محل‌های خرده‌فروشی و يا برای دريافت وجه توأم با خريد استفاده کنند. Interlink نياز به ورود رمز توسط دارنده کارت دارد.

Plus – يک برنامه کارت خودپرداز است که در کل دنيا برای همه اعضای ويزا قابل‌دسترسی است. سيستم Plus با استفاده از شبکه Plus تبادل کارت‌های با لوگوی Plus را فراهم می‌کند. دسترسی به Plus نياز به رمز دارد.

جدول زير مقايسه محصولات مورد اشاره را ارائه می‌کند:

VIC-Index-way2pay-93-03-06-1

3. مؤلفه‌های VisaNet

مؤلفه‌های اصلی VisaNet عبارت‌اند از:

  • مراکز تبادل VisaNet (VIC )
  • نقاط دسترسی VisaNet (VAP ) و ساير اتصالات شبکه‌ای
  • مراکز پردازش

 .

شکل زير شبکه ارتباطات VisaNet را نشان می‌دهد:

VIC-Index-way2pay-93-03-06-3مراکز تبادل VisaNet – VIC يک مرکز پردازش داده‌ای است. چهار VIC وجود دارد که دو تا از آن‌ها در ایالات‌متحده واقع شده است و يکی در انگلستان و يکی در ژاپن. هر VIC دارای سامانه‌های کامپيوتری است که با استفاده از آن‌ها قادر به پردازش تراکنش‌های VisaNet است. هر VIC به‌عنوان نقطه کنترلی برای قابلیت‌های ارتباطی شبکه اتصالات VisaNet سرويس ارائه می‌کند، شامل خطوط پر سرعت اجاره‌ای يا ارتباطات ماهواره‌ای بر اساس پروتکل‌های TCP/IP و IBM SNA

نقاط دسترسی VisaNet – VAP يک سامانه کامپيوتری عرضه شده توسط ويزا است (که در مرکز پردازش جاي دارد) که ارتباط بين کامپيوتر هاست مرکزی و VIC را فراهم می‌کند. VAP انتقال پيام و فايل بين هاست مرکزی و VIC را فراهم کرده و از اعتبارسنجی، تصفيه و تسويه تراکنش‌ها پشتيبانی می‌کند. علاوه بر اين ويزا از انتخاب‌های اتصال ديگری برای ارتباط با VisaNet که نيازی به VAP نداشته باشد هم پشتيبانی می‌کند که اين انتخاب‌ها بسته به منطقه متفاوت هستند.

مرکز پردازش – يک مرکز پردازش که به‌صورت اختصار مرکز گفته می‌شود، قابليتی برای پردازش داده است که توسط پذيرنده يا صادرکننده طراحی شده يا راهبری می‌شود. مرکز پردازش، سامانه‌های پردازش کارتی است که از فروشنده‌ها و محل‌های کسب‌وکار پشتيبانی کرده و داده‌های دارنده کارت و سیستم‌های صورتحساب را نگهداری می‌کند.

هر مرکز پردازش که با VisaNet ارتباط برقرار می‌کند به دو VIC متصل است. اگر يک VIC با اختلالات سيستمی مواجه شود VisaNet به‌صورت خودکار تراکنش‌های اعضا را به VIC ثانويه هدايت می‌کند تا از تداوم سرويس اطمينان حاصل شود.

همچنين هر VIC به همه VIC های ديگر متصل شده است. اين اتصال، مراکز پردازش را قادر می‌سازد تا با يکديگر از طريق يک يا چند VIC متصل شوند. مراکز پردازش همچنين از طريق VIC می‌توانند به شبکه ساير برنامه‌های کارت متصل شوند.

.

شکل زير نحوه برقراری ارتباط بين مراکز پردازش و VIC ها را نشان می‌دهد:

VIC-Index-way2pay-93-03-06-4

VisaNet به‌صورت 24 ساعته در طول سال فعاليت می‌کند. به اين منظور ويزا قابلیت‌های پشتيبان زير را ارائه کرده است:

  • پشتيبان سامانه‌های VAP
  • پشتيبان خطوط V.I.P. بين VAP و VIC ها
  • پشتيبان از هر مورد ديگری که روی سرویس‌دهی تأثیر دارد

علاوه بر اين، شبکه VisaNet تضمين می‌کند که همه اين اتصالات، پشتیبان‌های مختلفی دارند. اتصال يک نقطه از شبکه به نقطه‌ای ديگر معمولاً يک اتصال ثابت نيست و به‌جای آن VisaNet بهترين مسير را در زمان هر انتقال انتخاب می‌کند و مسيردهی مجدد روی خطوط ازکارافتاده به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

 .

4. سامانه‌های VisaNet

VIC ها سامانه‌های VisaNet زير را در خود جای‌داده‌اند که به‌وسیله آن‌ها امکان پردازش تراکنش‌های برخط و برون‌خط فراهم می‌شود:

  • سامانه پرداخت يکپارچه VisaNet (V.I.P. ) که شامل سامانه BASE I و سامانه تک پيامی (SMS) است
  • سامانه BASE II
  • سرويس تصفيه VisaNet (VSS )

سامانه‌های فوق تسويه، تصفيه و اعتبارسنجی را به صورتی که در شکل زير نشان داده شده است انجام می‌دهند:

VIC-Index-way2pay-93-03-06-5

4.1. سامانه پرداخت يکپارچه VisaNet

سامانه V.I.P. سامانه اصلی پردازش و مسيريابی تراکنش‌های برخط برای کليه اعتبارسنجی‌ها يا درخواست‌های مالی که وارد VisaNet می‌شوند است که سرویس‌های V.I.P. را به اعضا و ساير کاربران در کل دنيا ارائه می‌کند.

V.I.P. يک سامانه برای پشتيبانی از پردازش دو پيامی (اعتبارسنجی تراکنش‌ها در پيام اول درخواست می‌شود درحالی‌که اطلاعات تصفيه در پيام دوم ارسال می‌شوند) و سامانه ديگری برای پشتيبانی از پردازش تک پيامی (پردازش تراکنش‌های تبادلی که شامل هر دوی اطلاعات اعتبارسنجی و تصفيه در يک پيام است) دارد. در هر دو حالت، تسويه به‌صورت مجزا انجام می‌شود.

.

4.1.1. سامانه BASE I

BASE I مؤلفه‌ای از سامانه V.I.P. است که به‌صورت برخط درخواست‌های فقط-اعتبارسنجی را پردازش می‌کند. پیام‌های فقط-اعتبارسنجی اولين پيام ارسالی در پردازش دو پيامی هستند. (پیام‌های تصفيه BASE II دومين پيام ارسالی در پردازش دو پيامی هستند)

مؤلفه BASE I از کارکردهای برخط، کارکردهای برون‌خط و فایل‌های BASE I پشتيبانی می‌کند. فایل‌های BASE I شامل جداول داخلی، پايگاه داده دارندگان کارت BASE I و فايل مرکزی فروشندگان است.

کارکردهای برخط BASE I – کارکردهای برخط BASE I شامل پردازش اعتبارسنجی دو پيامی است. پردازش برخط BASE I شامل مسيريابی، تصديق کارت و دارنده کارت، پردازش نيابتی، صحه‌گذاری CVV، تصديق رمز و نگهداری فايل است.

پل ارتباطی بين BASE I به SMS اين قابليت را در اختيار اعضای BASE I قرار می‌دهد که با اعضای SMS ارتباط داشته و به درگاه شبکه‌های بيرونی SMS دسترسی داشته باشند.

کارکردهای برون‌خط BASE I – شامل گزارش دهی BASE I و توليد فایل‌های وضعيت برای کارت‌های گم شده، دزدیده شده و … است. گزارش دهی BASE I شامل مواردی مانند گزارش‌های اعتبارسنجی، فایل‌های استثناء و گزارش‌های POS است.

.

4.1.2. سامانه تک پيامی (SMS)

مؤلفه SMS تراکنش‌های مالی کامل را پردازش می‌کند. تراکنش‌های مالی کامل حاوی هم اطلاعات اعتبارسنجی و هم تصفيه است. به دليل وجود اطلاعات اعتبارسنجی و تصفيه در يک پيام، اين نوع پردازش را پردازش تک پيامی می‌گویند. SMS (که قبلاً Debit خوانده می‌شد) همچنين از پردازش دو پيامی پیام‌های اعتبارسنجی و تصفيه، ارتباط با BASE I و دسترسی به شبکه‌های بيرونی به آن درصورتی‌که برای تکميل پردازش تراکنش موردنیاز باشد پشتيبانی می‌کند.

فقط مؤلفه SMS پردازش تک پيامی را انجام می‌دهد.

پل ارتباطی از SMS به BASE I اعضای SMS را قادر می‌سازد تا با کاربران BASE I ارتباط داشته و به درگاه شبکه‌های بيرونی BASE I دسترسی داشته باشند.

SMS از کارکردهای بر خط، کارکردهای برون‌خط و فایل‌های SMS پشتيبانی می‌کند. فایل‌های SMS جداول داخلی سامانه را که پردازش و کنترل دسترسی سامانه را انجام می‌دهند و همچنين پايگاه داده دارندگان کارت SMS که برای تصديق رمز و اعتبارسنجی نيابتی استفاده می‌شود را شامل می‌شود.

کارکردهای آنلاين SMS – کارکردهای آنلاين، پردازش تراکنش‌های دارندگان کارت و پردازش استثنائات را انجام می‌دهند. اين پردازش هم اعتبارسنجی و هم تراکنش‌های مالی کامل را پشتيبانی می‌کند. علاوه بر اين SMS تحويل تراکنش به سامانه BASE II برای اعضايي که از پردازش دو پيامی استفاده می‌کنند را پشتيبانی می‌کند.

همچنين SMS تجميع نتايج تصفیه‌ها را انجام داده، گزارش فعاليت ارائه کرده و داده‌های فعاليت را به VisaNet جهت عمليات تسويه و انتقال وجه ارائه می‌دهد. VisaNet تسويه و انتقال وجه را به‌صورت خودکار برای تراکنش‌های SMS انجام می‌دهد.

کارکرد برون‌خط SMS – سامانه‌های برون‌خط SMS، پردازش تسويه و درخواست‌های انتقال وجه را انجام داده و گزارش‌های فعاليت و تسويه را ارائه می‌کنند. همچنين از يک پل ارتباطی برون‌خط به BASE II برای تراکنش‌های تصفيه ارسالی بين يک عضو SMS و يک عضو BASE II پشتيبانی می‌کند.

هر دوی مؤلفه‌های BASE I و SMS از پارامترهای پردازشی و فایل‌های داده‌ای دارندگان کارت که اعضا تدارک می‌بینند برای انجام پردازش برخط استفاده می‌کنند. هر دو سامانه با سامانه‌های برون‌خط مختلفی شامل BASE II و BOAS تعامل دارند.

SMS پردازش تراکنش‌های Visa، Plus، interlink و ساير کارت‌ها را انجام می‌دهد.

صادرکننده اين انتخاب را دارد که همه تراکنش‌های آن توسط SMS پردازش شود يا اينکه هم توسط SMS و هم توسط BASE I و BASE II پردازش شود. صادرکننده همچنين می‌توانند روش‌های مختلف پردازشی برای محصولات مختلف ويزا را انتخاب نمايند.

.

4.2. سامانه BASE II

سامانه BASE II يک سامانه تصفيه تراکنش الکترونيک بین‌المللی به‌صورت گروهی است برای تبادل داده‌ای بين پذیرنده‌ها و صادرکننده‌ها. همچنين اين سامانه محاسبه کارمزد تبادل بين اعضا را انجام می‌دهد.

BASE II دومين بخش از پردازش دو پيامی را انجام می‌دهد. اعضا از طريق ارتباط به سامانه BASE I پیام‌های اعتبارسنجی را ثبت می‌کنند که از طريق ارتباط VisaNet به BASE II تصفيه می‌شوند. پل ارتباطی به V.I.P. امکان تبادل داده بين مراکز پردازش BASE II و مراکز پردازش SMS را به وجود می‌آورد.

تسويه از طريق VSS اتفاق می‌افتد. BASE II پيام داده را به VSS که تسويه صادرکننده و پذيرنده را انجام می‌دهد ارسال می‌کند.

.

شکل زير جايگاه مؤلفه‌های نرم‌افزاری V.I.P. را در VisaNet نشان می‌دهد:

VIC-Index-way2pay-93-03-06-6پردازشگرها و اعضای ويزا که از BASE I و BASE II استفاده می‌کنند می‌توانند از SMS برای پردازش برخی از تراکنش‌های خود استفاده کنند يا اينکه روش پردازشی ديگری برای محصولات مختلف ويزا استفاده کنند.

به‌طور مثال يک صادرکننده می‌تواند از BASE I و BASE II برای محصولات اعتباری استفاده کند و از پردازش SMS برای محصولات نقدی استفاده کند.

.

4.3. سامانه پردازشی توزيع شده VisaNet (VDPS)

VDPS سامانه‌ای مقیاس‌پذیر، توزيع شده و منطقه‌ای است که آلترناتيوی برای سامانه V.I.P. است و امکان پردازش برخط تک پيامی و دو پيامی را فراهم می‌کند.

VPDS بخشی از VisaNet است. مناطق يا کشورهای داخل مناطق می‌توانند استفاده از VPDS يا سامانه V.I.P. را برای پردازش‌های برخط محلی يا بین‌المللی انتخاب کنند.

کارکرد VDPS همانند V.I.P. است و VDPS مجموعه‌ای از پردازش‌های برخط را پشتيبانی می‌کند. شامل:

  • پشتيبانی از محصولات Plus، Visa Electron و Visa
  • پردازش نيابتی
  • سرویس‌های اعتبارسنجی مانند سرويس تصديق آدرس، سرويس CVV و سرويس تصديق رمز
  • سرويس چند ارزی
  • سرویس‌های درگاه

تراکنش‌های دارنده کارت با توجه به مقصدشان بين VDPS و V.I.P. ارسال می‌شوند.

VDPS پیام‌هایی که مقصدشان اعضای متصل به V.I.P. است را به V.I.P. مسيردهی می‌کند و به‌صورت متقابل V.I.P. پیام‌هایی که مقصدشان اعضای متصل به VDPS است را به آن ارسال می‌کند.

صادرکننده‌ها و پذیرنده‌های VDPS به VDPS به همان صورتی متصل می‌شوند که ساير اعضا به V.I.P. متصل می‌شوند. زيربخش بعدی روش‌های دسترسی مختلف به VDPS و V.I.P. را معرفی می‌کند.

.

4.4. رابط اشتراکی عضو (CMI) و ساير روش‌های دسترسی

CMI يک روش دسترسی است که به عضو و مرکز پردازشی اجازه می‌دهد که از خط ارتباطی يکسانی برای ارسال و دريافت هر دوی پیام‌های BASE I و SMS استفاده کند.

CMI پیام‌های BASE I و پیام‌های SMS را پردازش می‌کند. CMI پیام‌ها را به مقصدهای SMS يا BASE I و يا شبکه‌های ديگر (بسته به نوع پردازش درخواست شده) ارسال می‌کند.

CMI پیام‌های با فرمت BASE I، SMS و V.I.P. (فرمت مشترک برای SMS و BASE I) را می‌پذیرد. کارکردهای CMI شامل ويرايش پایه‌ای و مسيريابی پیام‌ها است.

با استفاده از CMI هر مرکز پردازشی BASE I که هر دوی SMS و BASE I را استفاده می‌کند می‌تواند پیام‌های BASE I را ارسال کند و هر مرکز پردازشی SMS که هر دوی SMS و BASE I را استفاده می‌کند می‌تواند پیام‌های SMS را ارسال کند. CMI سامانه مناسب را بر اساس مبدأ درخواست و نوع پردازش درخواستی انتخاب می‌کند.

در کنار CMI، روش‌های دسترسی ديگری برای اعضا و مراکز پردازشی وجود دارد:

  • فقط BASE I
  • فقط SMS

اين روش‌ها به اعضا و مراکز پردازشی اجازه می‌دهند تا فقط با يکی از مؤلفه‌های V.I.P. ارتباط برقرار کنند: با BASE I يا با SMS ولی نه لزوماً هر دوی آن‌ها

شکل زير مؤلفه‌های نرم‌افزاری V.I.P. را نشان می‌دهد. در اين مثال، مرکز پردازش از يک سامانه برای پردازش SMS و BASE I استفاده می‌کند.

VIC-Index-way2pay-93-03-06-2

4.5. سرويس تسويه VisaNet (VSS)

VSS کارکردهای تسویه‌ای SMS و BASE I شامل Interlink را در يک سرويس واحد برای همه سرویس‌ها و محصولات تجميع می‌کند. اعضا و پردازشگرها اطلاعات تسويه را از SMS و BASE I در يک مجموعه استاندارد شده‌ای از گزارش‌ها دريافت می‌کنند. VSS انعطاف‌پذیری در تعريف روابط مالی و انتخاب گزارش‌ها و مقصدهای گزارش و ايجاد نقاط انتقال وجه را فراهم می‌کند.

VisaNet تراکنش‌های تبادلی SMS و BASE I را توسط سامانه‌های مجزا پردازش می‌کند. هر دوی SMS و BASE II کارکردهای تصفیه‌ای خود را انجام می‌دهند. تصفيه و تسويه به‌صورت زير تعريف شده‌اند:

تصفيه پردازش مربوط به جمع‌آوری يک تراکنش منحصربه‌فرد از يک عضو يا پردازشگر و ارائه آن به ديگری است. تصفيه همچنين شامل محاسبات انواع زيادی کارمزد و عوارض است.

تسويه پردازش مربوط به محاسبه و تعيين وضعيت مالی خالص هر عضو برای همه تراکنش‌هایی است که تصفيه شده‌اند.

.

4.6. پارامترهای پردازشی V.I.P.

اعضا و کاربران سيستمی قادر به کنترل پردازش SMS و BASE I بر اساس انتخاب‌ها و با ايجاد محدودیت‌ها و پارامترها هستند. V.I.P. اغلب کارکردهای سامانه را بر اساس انتخاب‌های کاربران اجرا می‌کند. بسياری از سرویس‌های V.I.P. انتخاب‌های زيادی برای پیاده‌سازی و اجرای سرويس در اختيار کاربران قرار می‌دهند.

برخی از سرویس‌ها به کاربران اجازه می‌دهند انتخاب‌های متفاوتی بر اساس BIN (محدوده از شماره کارت‌ها برای يک برنامه کارتی خاص) داشته باشند. انتخاب‌های ديگر روی همه پیام‌های پردازش شده توسط مرکز پردازش اعمال می‌شوند. همچنين انتخاب‌های ديگری ایستگاه‌های منحصربه‌فردی در مراکز پردازش برای مديريت انواع خاصی از تراکنش‌ها را در اختيار می‌گذارند.

V.I.P. تاريخچه قوانين مسيريابی و پردازشی که برای BIN، مراکز پردازش و ایستگاه‌ها تعريف شده‌اند را نگهداری می‌کند. اين پارامترها در جداول سيستمی ذخیره‌سازی می‌شوند. به‌طورمعمول چندين BIN به يک مرکز پردازش اشاره می‌کنند. کاربران می‌توانند انتخاب‌های خود را بر اساس تغيير در نيازهای کسب‌وکاری تغيير دهند.

.

V.I.P. همچنين روابط زير را نگهداری می‌کند:

  • رابطه صادرکننده‌ها به شماره‌حساب‌ها
  • رابطه صادرکننده‌ها و پذیرنده‌ها به مراکز پردازشی
  • رابطه مراکز پردازش به VIC ها
  • رابطه مراکز پردازش به ایستگاه‌های شبکه

کاربران تغييرات محدوده شماره‌حساب‌ها يا طراحی مراکز پردازش را به ويزا گزارش می‌کنند. اين اطلاعات برای مسيريابی صحيح پیام‌ها حياتی است.

.

4.7. پیام‌های V.I.P.

اطلاعات بين اعضا و V.I.P. در فرم پیام‌های SMS و BASE I عبور می‌کنند. هر دوی پیام‌های SMS و BASE I در فرمت خاص ويزا از ISO 8583 هستند که استاندارد بین‌المللی برای پیام‌های مالی است. هر پيام طرح بيتی دارد که فيلدهای داده‌های که در آن ظاهراً می‌شوند را مشخص می‌کند و يک شناسه نوع پيام و فيلدهايي که برای کارکرد خاص موردنیاز است.

حفظ يکپارچگی پيام برای پردازش V.I.P. مهم است. يکپارچگی پيام اين اطمينان را به هر عضو می‌دهد که اعضای ديگر قوانين پردازشی ويزا را رعايت کرده‌اند و می‌تواند روی پيام يا تراکنش اقدام لازم را انجام دهد.

همه اعضا، اثر پیام‌های ارسالی و دريافتی را نگهداری می‌کنند.

مهدی رازپوش نظری؛ قائم‌مقام معاونت خدمت شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگين (توسن)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.