راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تداوم اصلاح صورت‌های مالی بانک‌ها و اعتباربخشی به چک

شورای پول و اعتبار «دستورالعمل شناسایی درآمد مؤسسات اعتباری» را تصویب و «دستورالعمل حساب‌جاری» را اصلاح کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار روز گذشته در یک هزار و دویست و چهل و هشتمین جلسه خود، ضوابط پیشنهادی آن بانک با عنوان دستورالعمل شناسایی درآمد مؤسسات اعتباری را باهدف ارتقای شفافیت صورت‌های مالی،‌ ارائه تصویری صحیح‌تر از وضعیت عملکردی بانک‌ها و جلوگیری از شناسایی و توزیع سودهای موهوم تصویب کرد.

بدین ترتیب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی موظف شدند ازاین‌پس صورت‌های مالی خود را با رعایت مفاد دستورالعمل یادشده تنظیم کنند. اجرای دستورالعمل مذکور گام مهم دیگری در راستای برنامه اصلاح نظام بانکی است که در سالیان اخیر توسط بانک مرکزی به‌صورت تدریجی اجراشده است.

همچنین در این جلسه و بنا به پیشنهاد بانک مرکزی اصلاحیه دستورالعمل حساب‌جاری با رویکرد اعتباربخشی به ابزار چک و پیشگیری از افزایش چک‌های برگشتی در جامعه و نیز پیش‌بینی برخی تمهیدات در راستای مساعدت به بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی دارای مشکل در این خصوص تصویب شد.

شایان‌ذکر است این اصلاح در راستای اقدامات سال‌های اخیر بانک مرکزی باهدف ساماندهی و انتظام‌بخشی به وضعیت چک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای پرداخت در کشور ازجمله طرح‌های چکاوک و صیاد انجام و تجربیات و بازخوردهای دریافتی از اجرای دستورالعمل حساب‌جاری و آرای مراجع قضایی در این خصوص، در اصلاحیه مذکور لحاظ شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.