راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به کتاب راهنمای بیت‌کوین / دی‌مارتینو: می‌خواهم شما را به فردی همه کاره در بیت‌کوین تبدیل کنم

کتاب راهنمای بیت‌کوین امسال توسط انتشارات تراکنش به چاپ رسید و در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت هم از آن رونمایی شد. عنوان فرعی کتاب می‌تواند نمایانگر بخشی از محتوای آن باشد: «نگاهی به شیوه‌های دریافت، سرمایه‌گذاری و پرداخت اولین ارز رمزنگاری شده غیرمتمرکز جهان». راهنمای بیت‌کوین نخستین کتاب یان دی‌مارتینو، نویسنده آن است و پیمان رحمانی، احمد میردامادی و رضا قربانی نیز ترجمه و ویراستاری این کتاب را به عهده داشتند. دی‌مارتینو که در واشنگتن زندگی می‌کند، یکی از بنیان‌گذاران مجله کوین‌ژورنال است و گاهی هم در سایت کوین‌دسک یادداشت می‌نویسد. او در ابتدای کتاب خود توضیحاتی درباره فناوری زنجیره بلوک و نحوه کار ارزهای رمزنگاری شده آورده است اما بیشتر محتوای کتاب به ارز بیت‌کوین اختصاص دارد.

برای تهیه این کتاب می‌توانید به بخش فروشگاه سایت راه پرداخت مراجعه کنید یا با شماره تلفن ۰۲۱۴۶۰۱۰۵۳۹ تماس بگیرید

راهنمای بیت‌کوین به 22 فصل و چهار بخش تقسیم شده است. بخش اول به ماهیت و چیستی بیت‌کوین می‌پردازد و به پرسش‌هایی در این باره پاسخ می‌دهد که شاید برای هرکسی پیش آمده باشد. اینکه فناوری زنجیره بلوک چیست؟ ارزش بیت‌کوین چگونه تامین می‌شود؟ چه کسی بیت‌کوین را اداره می‌کند و چطور کلاهبرداران با استفاده از آن کلاهبرداری می‌کنند.

بخش دوم به صورت مشخص به انواع شیوه‌های سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین می‌پردازد. دی‌مارتینو تلاش داشته به صورت عملی به مخاطبان خود آموزش دهد چطور بیت‌کوین بخرند، چگونه استخراج کنند، با آن کار کنند، دادوستد داشته باشند و در نگهداری از آن به چه نکاتی توجه کنند.

در بخش سوم دی‌مارتینو تلاش می‌کند به این پرسش پاسخ دهد که بیت‌کوین چه کارهایی می‌تواند برای ما انجام دهد و قابلیت انجام چه کارهایی دارد. او به این مسئله اشاره می‌کند که از بیت‌کوین می‌توان در پرداخت‌های خرد الکترونیک کمک گرفت، در تامین مالی کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها به شکل سرمایه‌گذاری ICO از آنها استفاده کرد و در حواله‌های ارزی هم از بیت‌کوین کمک گرفت.

نویسنده بخش پایانی کتاب را به آینده بیت‌کوین اختصاص داده است و درباره آلت‌کوین‌ها و اقتصاد دنج و حاکمیت شرکتی صحبت می‌کند.

کتاب راهنمای بیت‌کوین از یان دی‌مارتینو، نگاهی به شیوه‌های دریافت، سرمایه‌گذاری و پرداخت اولین ارز رمزنگاری شده غیرمتمرکز جهان

دی‌مارتینو در پیشگفتار کتاب می‌گوید برنامه‌نویس نیست و درنتیجه این کتاب نیز درباره لایه‌های پایین‌تر بیت‌کوین و بخش‌های فنی این تکنولوژی نمی‌تواند به افراد کمک کند. به گفته او، راهنمای بیت‌کوین حتی برای سرمایه‌گذاران هم نیست و وال‌استریت برای افرادی که می‌خواهند یک روزه در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند مطالب بیشتری تولید کرده است. به گفته دی‌مارتینو، هدف نویسنده تنها کمک به مخاطبانش است تا پس از مطالعه کتاب بتوانند نگاه جامعی درباره بیت‌کوین داشته باشند و به نکات منفی این فناوری به اندازه نکات مثبت اشراف داشته باشند. او می‌گوید:

«ادعا نمی‌کنم که مطالعه کتاب باعث اشراف کامل شما در مورد همه ابعاد بیت‌کوین شود. در عوض، هدف من آن است تا شما را به فردی همه کاره در زمینه بیت‌کوین تبدیل کنم.»

پیمان رحمانی یکی از مترجمان این کتاب معتقد است از آنجا که راهنمای بیت‌کوین از جامعیت کلی برخوردار است می‌تواند برای انواع مخاطبان مفید باشد. او می‌گوید: «علاقه‌مندان به بیت‌کوین و فناوری ارزهای رمزنگاری شده چند دسته هستند. یک دسته افرادی هستند که هیچ اطلاع دقیقی از کارکرد بیت‌کوین ندارند ولی می‌خواهند دانش بیشتری کسب کنند و به مطالعه نیاز دارند. دسته دوم افرادی هستند که با این فناوری تا اندازه‌ای آشنا هستند اما به اطلاعات تکمیلی نیازد ارند و دسته سوم هم متخصصان و کارشناسان در این زمینه هستند. راهنمای بیت‌کوین می‌تواند برای همه این افراد مفید باشد.»

کتاب راهنمای بیت‌کوین توسط رضا قربانی، احمد میردامادی و پیمان رحمانی ترجمه شده و انتشارات تراکنش این کتاب را در هزار نسخه منتشر کرده است

به گفته او، این کتاب بیشتر جنبه تئوری دارد و کمتر به بحث‌های عملی می‌پردازد و بیشتر درباره تجربیات و اطلاعات و داده‌هایی است که نویسنده توانسته آنها را گردآوری کند. رحمانی در پاسخ به اینکه این کتاب تا چه اندازه می‌تواند برای مخاطبان ایرانی مفید باشد، توضیح می‌دهد: «فناوری زنجیره بلوک و فضای ارزهای رمزنگاری شده، یک محیط جدید با خلاقیت و نوآوری‌های بسیار است و نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر نیز کمتر شناخته شده است. با این حال نبود فضای باز برای فعالیت در این حوزه یا کمبود امکانات و زیرساخت‌های فناوری و نبود قوانین نمی‌تواند دلیل کافی برای این باشد که سراغ ارزهای رمزنگاری شده مثل بیت‌کوین نرویم.»

او به فعالان صنعت پرداخت این کتاب را پیشنهاد می‌کند و می‌گوید: «در عصر امروز شرکت‌ها و دولت‌هایی که به فناوری توجهی نداشته باشند، محکوم به شکست‌اند. ما نیاز داریم درباره بیت‌کوین و سایر ارزها اطلاعات زیادی جمع‌آوری کنیم و کتاب راهنمای بیت‌کوین می‌تواند منبع مناسبی باشد.»

راهنمای بیت‌کوین اکنون در 304 صفحه به ارزش 46 هزار تومان توسط انتشارات تراکنش به فروش می‌رسد. برای خرید این کتاب اینجا را کلیک کنید.

1 دیدگاه
  1. معظمی می‌گوید

    من کتاب رو خریدم و خوندم. ای کاش یه دور دیگه ویراستاری می‌شد. تو هر فصل یکی دو پاراگراف هست که معلومه خیلی بد ترجمه شده و نامفهوه. غلط تایپی هم (خصوصا در مورد شماره‌ی کلمات لاتین که بهتر بود زیر هر صفحه می‌بود) چشمگیر بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.