راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیت‌کوین به‌عنوان ارز رسمی در ژاپن به رسمیت شناخته شد

بالاخره بیت‌کوین توانست به‌عنوان یک ارز رسمی در کشور ژاپن به رسمیت شناخته شود. به‌دنبال قانون جدیدی که در اول آوریل امسال در ژاپن اجرا شد، بیت‌کوین به‌عنوان یک گزینه پرداخت قانونی معرفی شده است.

با به اجرا درآمدن این قانون در ژاپن، معاملات بیت‌کوین هم تحت بررسی‌های دقیق و موشکافانه بخش قانون‌گذار درآمده است. همچنین به رسمیت شناختن ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان یک پول قانونی به این معنا است که قانون‌های حاکم بر بانک‌ها و مؤسسات مالی، بر پلتفرم‌های تبادل ارزهای رمزنگاری‌شده نیز قابل اجرا است.

به عبارت دیگر، این ارزها باید مطابق با قوانین ضدپولشویی و شناخت مشتری (KYC) و ممیزهای سالیانه باشد.

 

با این حال، به رسمیت شناختن بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان ابزارهای پرداخت قانونی، اتفاق بسیار خوبی در اکوسیستم جهانی ارزهای رمزنگاری‌شده است. از طرف دیگر، پیش‌بینی‌ها بر این است که استفاده از این ارزها بین مردم افزایش داشته باشد که این موضوع باعث افزایش تقاضا و قیمت در بازار می‌شود. (+)

در حال حاضر، ارزهای بیت‌کوین و Ethereum، جزو ابزارهای پرداخت رسمی در ژاپن شناخته می‌شوند. این دو ارز رمزنگاری‌شده را می‌توانن مانند کالا خرید و فروش کرد؛ البته حسنی که دارد این است که شامل 8 درصد مالیات پرداخت نمی‌شوند.

همچنین خبرها حاکی از آن است که هنوز بایستی راهکارهای جدیدی برای منطبق شدن پلتفرم‌های ارزهای رمزنگاری‌شده با قوانین جدید، پیدا شود.

هیئت استانداردهای حسابداری ژاپن (Accounting Standards Board of japan) هم اعلام کرده است که به دنبال ایجاد چارچوب‌های حسابداری برای کاربران و کسب‌کارهایی است که با ارزهای رمزنگاری‌شده سروکار دارند.

البته نگرانی‌هایی هم از گوشه و کنار شنیده می‌شود که در خصوص نوسانات بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده و تأثیری که ممکن است بر افراد داشته باشد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

بیت‌کوین

اگرچه مقامات و مؤسسات ژاپن، در طول سال‌ها عملکرد محافظه‌کارانه‌ای داشته‌اند، اما اقدام این دولت جهت به رسمیت شناختن این ارزهای رمزنگاری‌شده، باعث شد تا ژاپن جزو اولین کشورهایی باشد که دست به انجام چنین کاری زده است.

هرچند که فرایند به رسمیت شناخته شدن این ارزها در ایالات متحده هم مطرح شده است، اما از آنجا که این ایالت نهادهای دولتی بسیاری دارد که باید تأییدیه هر کدامشان گرفته شود؛ به همین دلیل این اقدام به سرانجام مشخصی نرسیده است.

ارزش ارزهای رمزنگاری‌شده در گردش، در سال 2015، 1.7 میلیارد دلار بوده است. اما با اجرای این قانون جدید، انتظار می‌رود که استفاده از این ارزها در ژاپن تا سال 2020 پنج برابر افزایش یابد و به بیش از 9 میلیارد دلار برسد.

.

چرا ارزهای رمزنگاری‌شده در ژاپن مهم شد

اما چیزی که باعث شد تا دولت ژاپن نسبت به ارز مجازی تغییر رویه دهد، شرکت Mt. Gox calamity بود.

Mt. Gox calamity که حوزه فعالیتش در زمینه تبادلات بیت‌‌کوین بود و در ژاپن تأسیس شده بود، پس از اینکه 800 هزار بیت‌کوین در این شرکت مفقود شد، ورشکست شد و از ادامه فعالیت آن جلوگیری شد و حتی مدیرعامل این شرکت، مارک کارپلس (Mark Karples) نیز به‌عنوان مسئول این اتفاق دستگیر شد.

این اتفاق باعث شد تا چهره ارزهای رمزنگاری‌شده در این کشور دچار خدشه شود. البته این اتفاق زمانی افتاد که قانون مشخصی هم در زمینه ارزهای رمزنگاری‌شده در این کشور وجود نداشت، بنابراین ژاپن مجبور شد تا قانون‌های ویژه‌ و مشخصی در رابطه با بازار ارزهای رمزنگاری‌شده در نظر بگیرد.

منبع: Spectrum و News BTC

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.