راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حفظ حاشیه سود در عین رشد سریع ایران کیش در سال 94

تقریباً هرروز و هر هفته شاهد اهدای جوایز و تندیس‌های مختلف به شرکت‌ها و مدیران ارشد این شرکت‌ها هستیم که منطق و ملاک برخی از این جوایز جای سؤال دارد و برخی دیگر سعی کرده‌اند با شفاف‌سازی شاخص‌ها و معیارهای انتخابِ برترین‌ها، خود را از تا حدی از شک و شبه‌ها دور کنند. بااین‌حال، در این نوشته قصد بررسی صحت‌وسقم چنین جوایزی را نداریم. در این نوشته قصد داریم به‌اتفاق قابل‌توجهی که در پی دریافت این جوایز برای یکی از 12 شرکت PSP رخ داده است، بپردازیم.

قبل از هر چیز باید اشاره کنیم که رتبه‌بندی‌ها و جوایز رایج در این حوزه اغلب با تکیه به اطلاعات، آمار و عملکرد سال گذشته شرکت‌ها صورت می‌گیرند. از همین رو، 2 جایزه‌ای که در این گزارش از آن‌ها نام می‌بریم هر دو در سال 95 کسب شده‌اند ولی با تکیه‌بر اطلاعات 94 شرکت‌ها.

شرکت پرداخت الکترونیکی (PSP) که قصد صحبت درباره آن را داریم، شرکت کارت اعتباری ایران کیش است که یکی از 3 شرکت پرداخت الکترونیکی بورسی کشور است و در سال 94 توانست از یک بحران جهانی به نام «بحران هایپرکام» جان سالم به در کند.

در اتفاقی که از آن با عنوان بحران هایپرکام یاد می‌کنیم به‌یک‌باره بیش از صد و شصت هزار دستگاه کارت‌خوان شرکت ایران کیش به‌یک‌باره در یک روز از کار افتاد که تنها با جمع‌آوری و ارسال به مرکز پشتیبانی ایران کیش مشکلشان حل می‌شد. مشکلی که به‌تنهایی برای نابود کردن هر شرکت بزرگی کافی است؛ چراکه نه‌تنها پذیرندگان، به‌سرعت دستگاه مشکل‌دار را از چرخه خارج می‌کنند بلکه بانک‌ها نیز در عرصه رقابت شدید فعلی، به‌سرعت تغییر پی‌اس‌پی می‌دهند. (درباره این بحران بیشتر بدانید.)

ایران کیش باوجوداینکه در سال 94 با بحران هایپرکام مواجه شد و با مانع بزرگی در برابر دستیابی به اهداف سالانه خود روبرو بود، بااین‌حال توانست در مسیر بماند و خودش را به‌سلامت به خط پایان 94 برساند.

اتفاق قابل توجهی که افتاده است این است که ایران کیش در سال 95 با یک فاصله زمانی کمتر از یک ماه موفق به کسب مقام اول «جایزه ملی بهره‌وری» در مقیاس حاشیه سود سال 94 و کسب عنوان شرکت برتر ازنظر «رشد سریع» در بین صد شرکتِ سومِ برترِ ایران شد.

اما نکته قابل‌تأمل کجاست؟ مهم‌ترین ملاکِ رشد سریع در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران که توسط سازمان مدیریت صنعتی اعلام می‌شود، «فروش» است که کسب این عنوان توسط ایران کیش نشان می‌دهد که این شرکت در یک استراتژی تهاجمی فروش را به شکل چشمگیری افزایش داده است؛ اما افزایش فروش الزاماً با افزایش حاشیه سود و یا حتی حفظ حاشیه سود همراه نیست و اغلب افزایش فروش در شرکت‌ها با افزایش هزینه‌ها به شکلی غیرمعقول همراه است. ولی کسب مقام اول «جایزه ملی بهره‌وری» در مقیاس حاشیه سود سال 94 توسط این شرکت، نشان می‌دهد که ایران کیش با حفظ بهره‌وری در حاشیه سود توانسته در عین داشتن استراتژی تهاجمی، یک استراتژی محافظه‌کارانه نیز داشته باشد.

شاید بد نباشد کمکی هم بگیریم از پورتر. پورتر معتقد است یک شرکت برای این‌که در بازار، مزیت رقابتی داشته باشد باید از یک یا ترکیبی از 3 استراتژی استفاده کند: «تمرکز»، «تمایز» و «کنترل هزینه». به نظر می‌آید ایران کیش با هدایت صادق فرامرزی تمرکزش را روی دو عنصر «تمرکز» و «تمایز» قرار داده است و با تقویت این دو عنصر، به عنصر سوم یعنی «کنترل هزینه» نیز دست یافته است و در عین افزایش فروش با کمک دو عنصر تمرکز و تمایز، به همان نسبت افزایش هزینه نداشته است.

ناگفته نماند که با تغییر مدل کارمزدی در چهارمین فصل سال 94، شرکت‌های PSP از نقطه کارمزد به‌ظاهر افزایش درآمد داشته‌اند که اگر این نکته را هم نادیده نگیریم ولی با این حال ایران کیش صرفاً 3 ماه آخر سال فروشش از این منابع افزایش فروش داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.