راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی کوتاه بر چند اصطلاح بانکداری و پرداخت الکترونیک

بانکداری و پرداخت الکترونیک هر چند دیگر برای مردم تا حدودی جا افتاده است اما هنوز اصطلاحاتی هستند که مردم با رخی از آنها آشنایی ندارند. شاپرک به تازگی لیست کوتاه ولی کاربردی از چند اصطلاح مورد استفاده در این حوزه به همراه تعاریفشان منتشر کرده است که در ادامه آورده شده‌اند:

Acquirer, Acquiring Bank, Merchant Bank: بانک یا موسسه مالی است که به‌عنوان عضو ویزا یا مسترکارت دارای مجوز صدور حساب پذیرندگان برای پذیرش کارت اعتباری است. بانک عامل در هنگام انجام تراکنش کارت اعتباری، وجوه را از دارنده‌ کارت دریافت و آن‌ را به حساب جاری پذیرندگان واریز می‌کند.

Automated Teller Machine: دستگاه خودپرداز که به اختصار ATM خوانده می‌شود. دارنده کارت با قرار دادن کارت پلاستیکی خود در جایگاه و وارد کردن پین وجه مورد نظر خود را دریافت می‌کند.

B2B: شکل اختصاری اصطلاح Business-to-Business که به رابطه تجاری بین شرکت‌ها (که معمولا بین خریدار و تامین‌کننده است نه فروشنده و مصرف کننده) گفته می‌شود.

B2C : شکل اختصاری اصطلاح Business-to-Customer که به رابطه تجاری بین کسبه، بنگاه‌های تجاری و شرکت‌ها با مصرف‌کننده گفته می‌شود.

Bank Deposit: مانده موجودی در حساب بانکی/عمل واریز وجه

Bank Identification Number BIN: شش شماره اول کارت اعتباری یا نقدی که جهت شناسایی بانک صادرکننده کارت استفاده می‌شود.

Bank Identifier Code BIC: کد استانداردی که جهت شناسایی بانک در پرداخت‌های برون مرزی استفاده می‌شود.

Bank Transfer: انتقال الکترونیک پول میان حساب‌های بانک

Bookback: تراکنش برگشت از خرید. وجهی است که از طریق کارت اعتباری و بعد از انجام یک تراکنش موفق به حساب دارنده‌کارت مجددا بازگردانده می‌شود. مقدار این وجه تنها می‌تواند به اندازه یا کمتر از مقدار پرداخت شده قبلی دارنده کارت باشد. همچنین تنها برای خریدهای موفق و به‌طور کامل انجام شده قابل انجام است.

Card Issuer: صادرکننده کارت. بانکی که کارت را صادر، حساب را مدیریت، تراکنش را تایید و پرداخت را برای بانک عامل ضمانت می‌کند. این بانک درخواست تراکنش دارنده کارت را از پذیرنده دریافت و حساب دارنده کارت را بدهکار می‌کند.

در صورت تمایل می‌توانید آرشیو راه پرداخت در مورد واژه‌های بانکداری و پرداخت الکترونیک را مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.