راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آمارهای پرداخت و بانکداری الکترونیکی ایران از زبان دبیرکل بانک مرکزی

دبیر کل و معاونان اقتصادی و نظارتی بانک مرکزی در نشست خبری هفته دولت به تشریح اقدام‌های بانک مرکزی در دو سال فعالیت دولت یازدهم پرداختند. سید محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی در این نشست گفت: باوجود رشد بالای تراکنش‌های شبکه شتاب، کیفیت ارایه خدمات نیز مورد توجه قرارگرفته، به نحوی که در سال 1393 به طور متوسط 98.5 درصد تراکنش‌ها با موفقیت انجام شده است که این رقم در شاپرک به حدود 99 درصد رسید. دبیر کل بابیان اینکه در پايان سال 1393 سرانه کارت‌بانکی به عدد 4.2 رسيده است گفت: در کل 331میلیون و 934 هزار و 317 فقره کارت‌بانکی صادر شده است.

وی بابیان اینکه67 درصد از کل کارت‌های بانکی، کارت خرید،  32 درصد کارت هدیه و تنها یک درصد کارت اعتباری است افزود: در سال 1393 تعداد خودپردازها به 40هزار و 462، تعداد پایانه‌های شعب به 64 هزار و 337و تعداد پایانه‌های فروش نیز به 3 میلیون و 721 هزار و  23 دستگاه رسید.

احمدی بابیان اینکه در سال 1393 بیش از 11 برابر نقدینگی توسط سامانه‌های ملی پرداخت پردازش‌شده افزود: در سال 1393 تعداد تراکنش‌های بین‌بانکی به بیش از 19 میلیارد تراکنش رسید که با احتساب تراکنش های درون بانکی به 30 میلیارد تراکنش می رسد.

وی با اشاره به اینکه از  سال 1392 امکان انتقال وجه سه جانبه در شتاب فراهم‌شده است خاطر نشان کرد: با توسعه خدمات ارزش‌افزوده شتاب، طرح ملی سبد کالا از بستر شتاب و شاپرک انجام شد. همچنین از  سال 1393 امکان جبران خسارت مشتريان در صورت عدم ارايه خدمات صحيح فراهم‌شده است. احمدی در این خصوص ادامه داد: به طور متوسط بيش از 28 میلیون تراکنش روزانه در سال 1393 توسط شبکه شتاب پردازش‌شده است.

دبیر کل بابیان اینکه گسترش تحریم‌های بين‌المللي و عدم امکان ارائه خدمات پشتيباني از طرف فروشنده خارجي ساتنا، توليد نرم افزار مشابه داخلي آن در دستور کار بانک مرکزي قرار گرفت گفت: خوشبختانه در عرض کمتر از یک سال سامانه «آريا» تدوين و پس از انجام آزمون‌هاي مختلف، با موفقيت کامل از نیمه دوم سال 1392 مورد استفاده قرار گرفت. امتياز بالاي اين سامانه، ايراني بودن کامل آن و قابل انطباق با دیدگاه‌های کارشناسي تمام اعضا مي‌باشد.

احمدی در خصوص سامانه چکاوک گفت: چکاوک سامانه‌ای است كه به منظور استانداردسازی چك‌ها، يكپارچگی در صدور دسته چك‌ها و حذف گردش فيزيكي چك و اسناد بانكی و انتقال آن به بستر تمام الكترونيكی كاربرد دارد و از اعطای دسته چک به اشخاص دارای سابقه چک برگشتی جلوگیری می‌شود.

وی بابیان اینکه سامانه چکاوک تا پايان سال 93 در 27 استان راه‌اندازی شد، افزود: این سامانه 5 خرداد 94 در کل کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در فاز دوم اين طرح صدور دسته چک يکپارچه و استاندارد در دستور کار است و در فاز سوم چک‌های درون بانکی نيز از بستر اين سامانه پردازش خواهد شد.

دبیر کل در خصوص تعداد چک‌های واگذارشده در سامانه چکاوک از ابتدای راه‌اندازی گفت: در سامانه چکاوک طی روزهای عادی به‌طور متوسط 280 هزار چک به مبلغ 54 هزار ميليارد ريال و در روزهاي سررسید به‌طور متوسط 1 ميليون چک به مبلغ 70 هزار ميليارد ريال پردازش می‌شود.

وی بابیان اینکه در سال 1393 تعداد تراکنش‌های شاپرک 15 میلیارد و 504 میلیون و 950 هزار و 565 بوده، گفت: شاپرك تمهيدات لازم را براي اتصال مستقيم ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت به زيرساخت‌های ملي پرداخت و تسويه فراهم کند. از سال 1392 تراکنش های موبايل و اينترنت نیز از طريق شاپرک پردازش می‌شود.

 احمدی بابیان اینکه طرح سامانه بانکداری متمرکز بانک مرکزی (نسیم) در سال 1393 راه‌اندازی کامل شد خاطر نشان کرد: به منظور ارایه خدمات بانکی تمام الکترونیکی برای دولت، خزانه‌داری کل، دستگاه‌های دولتی و ذی‌حسابی‌ها و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها طراحی و با قابلیت اتصال به شبکه تبادل اطلاعات بانکی و با استفاده از تکنولوژی بانکداری متمرکز الکترونیکی در سال 1393 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. تاکنون بخش عمده حساب‌های خزانه به بانک مرکزی منتقل ‌شده است.

 وی در خصوص سامانه سپام گفت: سامانه پیام‌رسانی الکترونیک مالی، زیرساختی است که تمام مراودات بین بانک‌ها را از طریق پروتکل‌های استاندارد مبادلات مالی مشابه سوئیفت تحت پوشش خود قرار می‌دهد. با استفاده از این زیرساخت تمام مراودات مالی عمده بانک‌ها از قبیل اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی، ضمانت‌نامه‌های ارزی و ریالی، و حوالجات ارزی از طریق یک شبکه واحد پیام‌رسانی قابل انجام بوده و امکان نظارت بانک مرکزی بر این مراودات وجود دارد.

احمدی در خصوص برنامه‌های آینده بانک مرکزی گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های بانک مرکزی می‌توان به مدل بانکی نوین ایران (مبنا) و نظام بانکداری یکپارچه (نشتا)، سامانه پرداخت الکترونیک سیار (سپاس) و سامانه استعلام بانکی اشاره کرد.

منبع: بانک مرکزی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.