پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
۱٫۲میلیارد دلار: پولی که از آگهیهای موبایل نصیب فیسبوک خواهد شد
عدم درج آگهی در نسخه موبایل فیسبوک باعث نشده است که افرادی در مورد سود ناشی از آگهیهای موبایل فیسبوک، در صورت تصمیم این شرکت به شروع قبول آگهی، برآوردهایی انجام ندهند.
بر اساس تازهترین این برآوردها، سود حاصل از آگهی موبایل فیسبوک در سال معادل ۱٫۲ میلیارد دلار خواهد بود و این سود از طریق نمایش آگهی به کاربران شش کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا به دست خواهد آمد. این برآورد را یک شرکت برتانیایی به نام Mobile Squared انجام داده است.
آیا میدانستید که هر کاربر فیسبوک به صورت متوسط چقدر برای این شرکت ارزش دارد؟! برآورد میشود که ارزش هر کاربر موبایل برای فیسبوک معادل ۶٫۵ دلار باشد که دو دلار بیشتر از کاربران غیرموبایلی میباشد. تخمین زده میشود که در ۶ کشور یادشده، ۱۸۵٫۳ میلیون کاربر موبایل فیسبوک وجود داشته باشد، تعداد کل کاربران موبایل فیسبوک ۴۲۵ میلیون نفر است.
متوسط زمانی که هر کاربر با موبایل در فیسبوک سر میکند، ۱۲ ساعت در ماه است و هر تبلیغ موبایل حدود ۲۰ ثانیه در معرض دید کاربر قرار میگیرد و فرصت جلب توجه او را دارد. به ازای هزار بار نمایش آگهی در موبایل، چیزی حدود یک چهارم دلار نصیب شبکههای اجتماعی میشود و اگر همین سود را در مورد فیسبوک هم صادق بدانیم و شروع به محاسبه کنیم، میزان سود فیسبوک از کاربران آمریکاییاش که با موبایل وارد فیسبوک میشوند، هر سال بیشتر از ۶۵۳ میلیون دلار میشود، میزان درآمد فیسبوک در بریتانیا ۱۶۶ میلیون دلار، در فرانسه، آلمان و ایتالیا ۱۰۰ میلیون دلار و در اسپانیا ۷۰ میلیون دلار خواهد بود.
البته نباید کاربران موبایل ترکیه، برزیل و اندونزی را فراموش کرد، اما از آنجا که میزان درآمد به ازای هر هزار بار نمایش آگهی در این مناطق جغرافیایی پایدار نیست، تخمین سود دشوار است. اندونزی در حال حاضر ۳۰ میلیون کاربر موبایل فیسبوک دارد، تعداد کاربران موبایل فیسبوک در ترکیه و برزیل به ترتیب ۲۰ و ۲۶ میلیون نفر است. هنوز مشخص نیست که آگهیهای موبایل فیسبوک چه فرمتی خواهند داشت، شایعاتی وجود دارد که تبلیغات در ابتدا به صورت نمایش اخبار شرکتهای اسپانسر فیسبوک شروع خواهد شد.
وبگردی با گوشیهای موبایل و تبلتها در حال تحتاشعاع قرار دادن وبگردی روتین با لپتاپها و کامپیوترهای دسکتاپ است و ما آثار این تحول و دگرگونی را در چیزهایی مثل طراحی وب، به وضوح میبینیم، اما در عرصه اقتصاد اینترنتی، فزونی گرفتن کاربران موبایل اینترنت بر کاربران دسکتاپی اینترنت، هم اخیرا مورد توجه شبکههای اجتماعی و سایتهای بزرگ و شرکتهای تبلیغاتی قرار گرفته است، آنها میکوشند فرمت مناسب برای نمایش آگهیهای متناسب را پیدا کنند. جلب بیشتر کاربران موبایل و در نتیجه افزایش درآمد تبلیغاتی، حتی انگیزه اصلی و نهانی بسیاری از خبرگزاریها و سایتهای بزرگ در عرضه وباپها و اپلیکیشنهای موبایلیشان شده است.
نمودار جالبی که هزینه صرفشده در آمریکا برای تبلیغاتی که در معرض دید کاربران موبایل قرار میگیرد، نشان میدهد.
منبع: یک پزشک