راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خدمتی جدید برای شهروندان الکترونیک: جای پارک خودرو را با گوشی همراه رزرو کنید!

پیدا کردن جای پارک خودرو در خیابان‌های شهرهای امروز به کابوس می‌ماند، بخصوص وقتی خودروی دیگری ناگاه از راه برسد و در محل مورد نظر شما پارک کند. اما گوشی‌های هوشمند این مشکل را حل کرده‌اند.

محمود حاج‌زمان: بسیاری از ما با این مشکل آشنایی داریم: اینکه ساعت‌ها با ماشین خود در حوالی مقصد چرخ بزنیم و به دنبال جای پارک بگردیم؛ و دقیقا وقتی‌که یک جای خالی پیدا می‌کنیم، یک نفر دیگر به سرعت قبل از ما آنجا پارک کند!

به گزارش نیوساینتیست، اکنون «بسته نرم‌افزاری پارکینگ» می‌تواند مشکل را حل کند. این نرم‌افزار حسگرهای بی‌سیم و برنامه‌های کاربردی تلفن همراه را با یکدیگر مرتبط می‌کند تا رانندگان را به نقاط خالی هدایت کند و در عین حال، به ماموران راهنمایی و رانندگی اجازه می‌دهد که به راحتی متخلفان را شناسایی کنند.

برای این کار لازم است تا اجازه جاسازی شناساگرهای رادیویی (RFID) درون پارکینگ فراهم شود. اگرچه این کار بررسی اعتبار مجوزها را برای ماموران راهنمایی ساده‌تر می‌کند؛ اما به گفته آدریان بون، مدیرعامل شرکت Deteq Solutions که این بسته نرم‌افزاری جدید را طراحی کرده، قابلیت‌های دیگری هم در این سیستم وجود دارد. به گفته وی، چالش اصلی این مساله بود که چگونه می‌توان بدون اینکه از تجهیزات خاصی استفاده کرد، مشخص کرد یک جای پارک برای جا دادن یک ماشین خاص مناسب است یا باید آن را اشغال شده در نظر گرفت.

راه‌حل بون که با کمک شریک خود جام بارتینگتون به آن دست یافت، اضافه کردن حسگرهای بی‌سیم ازران‌قیمت و کم‌مصرف به سطح خیابان در محل هر جای پارک بود. این حسگرهای 7 سانتی‌متری در مرکز هر جای پارک قرار می‌گیرد و می‌تواند وجود یا عدم وجود ماشین را تشخیص دهد. از آنجایی‌که بون این حسگرها را به عنوان اختراع به ثبت رسانده، نمی‌توان فاش کرد که حسگرها دقیقا چطور کار می‌کنند؛ اما این وسیله اطلاعات خود و حسگرهای همسایه خود را در یک شبکه جدول‌مانند به صورت بی‌سیم به ایستگاه مخابره می‌کند. در نتیجه این سیستم به هیچ زیرساخت جدیدی نیاز ندارد. این حسگرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در ارتباط با برنامه‌های تلفن‌های همراه، و در صورت لزوم در ارتباط با مجوزهای RFID کار کنند. قرار است نمونه آزمایشی این سیستم طی چند هفته آینده در دانشگاه ساسکس انگلستان راه‌اندازی شود.

برنامه‌های کاربردی تلفن‌های همراه، در خصوص فضاهای پارک موجود در نزدیکی جایی که شما قرار دارید، اطلاعات را بلادرنگ در اختیار رانندگان قرار می‌دهند. برای این کار آنها بر اساس اینکه هر زمان چند فضای پارک خالی وجود دارد، اقدام به استفاده از کدهای رنگی برای هر خیابان می‌کنند.

این سیستم همچنین می‌تواند پارک کردن رانندگان را در نقاط ممنوعه، به اطلاع ماموران راهنمایی و رانندگی برساند و به این ترتیب باعث کاهش ازدحام شود. به گفته بون، این سیستم به مسولان محلی امکان می‌دهد تا بر اساس میزان شلوغی فضای پارک، تعرفه‌های متغیر (Dynamic) برای هزینه پارک تعریف کند. در نتیجه پارک کردن در مناطق خلوت‌تر و در ساعات خلوت روز هزینه کمتری خواهد داشت. بون می‌گوید: «شما می‌توانید قیمت را به نحوی تنظیم کنید تا مردم تشویق شوند در جای دیگری پارک کنند.»

برخی از مراکز خرید و پارکینگ‌های مدرن هم اکنون از سیستم‌هایی استفاده می‌کنند که مشتریان خود را به سمت محل‌های پارک خالی هدایت می‌کنند، و حتی در هنگام بازگشت به آنها یادآوری می‌کنند که خودرویشان را کجا پارک کرده‌اند. اما چنین سیستم‌هایی که توسط شرکت استرالیایی Park Assist خلق شده، برای هر جای پارک به شبکه گران‌قیمتی از دوربین‌ها وابسته هستند و بنابراین تنها برای پارکینگ‌های سرپوشیده چند طبقه قابل استفاده هستند.

رویکرد دیگری که در سن‌فرانسیسکوی کالیفرنیا در حال آزمایش است، تعبیه مغناطیس‌سنج‌هایی در هر جای پارک است. این سیستم که توسط شرکت StreetSmart توسعه یافته است، بیش از 8000 فضای پارک را تحت پوشش قرار می‌دهد و همانند سیستم مذکور، از یک شبکه جدول‌بندی‌شده بی‌سیم استفاده می‌کند. نمونه آزمایشی این سیستم نیز در حال امتحان کردن تعرفه‌گذاری متغیر است.

به گفته پل واترز، رئیس بخش سیاست‌گذاری جاده‌ای انجمن اتومبیل‌رانی انگلستان، نحوه پارک کردن در حال گذار به مرحله جدیدی است، و این فناوری‌های مبتنی بر برنامه‌های تلفن همراه نقشی حیاتی را در این میان بازی می‌کنند. اما هم‌زمان این مساله حیاتی است که بتوان این اطلاعات را کنترل کرد. رانندگان دوست ندارند بلافاصله پس از پایان زمان مجاز پارک کردن در معرض جریمه شدن قرار داشته باشند. این سیستم‌ها اگرچه می‌توانند به رانندگان در خصوص اتمام زمان مجاز پارک هشدار بدهند، اما هم‌زمان نیز می‌توانند ماموران را نیز باخبر کنند. واترز می‌گوید: «این سیستم می‌تواند باعث شود رانندگان برای رسیدن به ماشین‌هایشان با هم مسابقه بگذارند؛ مساله‌ای که می‌تواند هرج و مرج عجیبی را به وجود آورد.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.