راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بزک نمیر بهار می‌آد، کارت اعتباری با خیار می‌آد!

اخیرا خبری منتشر شده با این عنوان که «کارت بانکی ایران به دنیا متصل می‌شود». می‌شد از کنار این وعده هم گذشت و خم به ابرو نیاورد؛ ولی در مقابل تناقض‌هایی که نتیجه‌اش مشکلات و چالش‌های موجود در زندگی معمول ایرانی‌ها است احتمالا سکوت راه مناسبی نیست.

ماجرا اتصال کارت بانکی ایران به دنیا چیست؟

اخیرا معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از امکان استفاده از کارت‌های بانکی ایران در خارج از کشور تا اوایل سال آینده خبر داده است. علی کرمانشاه در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره برنامه بانک مرکزی برای استفاده از کارت‌های ایرانی در سایر کشورها گفته است:

این برنامه در 6 ماه گذشته در دست پیگیری است و به‌زودی سند مطالعاتی و اطلاعاتی آن را منتشر می‌کنیم.

او اعلام کرد در مرحله اولیه از شرکت‌ها خواسته شد اطلاعات خود را برای تصمیم‌گیری آر.اف.‌آی (RFI) ارسال کنند که شماری از بزرگ‌ترین شرکت‌های بین‌المللی طرح‌های پیشنهادی خود را در این زمینه به بانک مرکزی ارائه کرده‌اند. ارسال درخواست برای جمع‌آوری اطلاعات را آر.اف.‌آی می‌گویند. کرمانشاه گفت:

تا 6 ماه آینده کار در مراحل اجرایی قرار می‌گیرد؛ بنابراین امیدواریم از اوایل سال آینده این طرح عملیاتی شود.

او توضیح داد:

با اجرا و بهره‌برداری از این طرح، ایرانیان می‌توانند در مسافرت‌های خارجی از کارت‌های بانکی خود استفاده کنند. گردشگران و مسافران خارجی در داخل ایران نیز امکان استفاده از کارت‌های بانکی خود را در شبکه بانکی ایران دارند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی یادآوری کرد به دلیل دور بودن نظام بانکی ایران از استانداردهای بین‌المللی و مقررات بانکی در سال‌های گذشته، اتصال به کارت‌های بین‌المللی پیچیدگی‌های خاصی دارد و باید از نظر عملکرد، امنیت و انطباق با استانداردها در سطح بالایی باشد. کرمانشاه افزود:

در صورت بهره‌برداری از این طرح، بستر و زیرساختی فراهم می‌شود که صادرکنندگان و پذیرندگان کارت‌های بانکی از آن استفاده می‌کنند. او درباره راه‌اندازی طرح موبایل کارت‌ها با همکاری شرکت ارتباطات سیار ایران توضیح داد: زیرساخت‌های این امر آماده شده و قرار است تا پایان سال عملیاتی شود.

طبق این گزارش، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اوایل امسال اعلام کرده بود در پسابرجام، مذاکراتی با شبکه پرداخت بین‌المللی جی.سی.بی (JCB) ژاپن و شبکه یو.پی.آی (UPI) چین که از ضریب نفوذ مناسبی در آسیا، اروپا و جنوب شرق آسیا برخوردارند، آغاز شده‌ است. به گفته «داود محمدبیگی»، براساس بررسی‌های بانک مرکزی نزدیک به 30 درصد پایانه‌های فروشگاه‌ها امکان پذیرش شبکه‌های پرداخت بین‌المللی را دارند.

 

وعده‌های توخالی یا مشکل اطلاع‌رسانی

هنوز یک ماه از زمانی نگذشته است که قرار بود با حضور بخش خصوصی رویدادی با حضور شرکت‌های مطرح پرداخت جهان در تهران برگزار شود که به دلایل نامعلوم لغو شد. در همین رویداد مدیران ارشد بزرگ‌ترین شرکت پرداخت الکترونیکی چین یعنی چاینا یونیون پی حضور داشتند. با توجه به روابط سیاسی و اقتصادی ایران با چین محتمل‌ترین گزینه برای اتصال به سیستم‌های پرداخت جهانی همین چاینا یونیون پی بود. متاسفانه مدیران این شرکت با ترس و وحشت ایران را ترک کردند. آنها می‌گفتند وقتی یک رویداد تخصصی در ایران در آخرین لحظه لغو می‌شود، چطور می‌توان وارد کسب‌وکار با این کشور شد؟

جناب کرمانشاه از زمانی که زمام امور را در بانک مرکزی در دست گرفته‌اند، سعی کردند از رسانه‌ها دوری کنند. چند باری هم که رسانه‌ای به ایشان نزدیک شده و حرفی و کلامی از قول ایشان منتشر کرده است معمولا حرف‌های کلان بوده است. تا امروز می‌شد بگوییم ایشان تازه از راه رسیده‌اند و ما منتظریم ببینیم چه می‌کنند. درست نیست بی‌خودو‌بی‌جهت ذهن ایشان را مکدر کنیم. اما امروز دقیقا ۱۴ ماه از حضور ایشان در بانک مرکزی می‌گذرد و دیدن خبری مانند خبر بالا، مثل نمکی می‌ماند که روی زخم پاشیده می‌شود.

ایشان گفته‌اند شرکت‌های مطرح جهانی به درخواست RFI آنها پاسخ داده‌اند. منظورشان ویزا و مسترکارت است؟ چند وقت پیش وزیر ارتباطات با سروصدای زیاد خبر از ورود مسترکارت به ایران داد که البته بعدا اصلاح کرد و گفت چنین چیزی نگفته است. چرا بانک مرکزی آن زمان سکوت کرد؟ آیا این طور نمی‌شود تعبیر کرد که بانک مرکزی در آن ماجرا سکوت کرد تا هزینه تقابل با یک کار اشتباه را ندهد؟ سری که درد نمی‌کند را چرا باید دستمال بست؟

اتصال به جهان کار بانک مرکزی است یا شرکت‌ها؟

آقای کرمانشاه گفته‌اند  «به دور بودن نظام بانکی ایران از استانداردهای بین‌المللی و مقررات بانکی در سال‌های گذشته، اتصال به کارت‌های بین‌المللی پیچیدگی‌های خاصی دارد و باید از نظر عملکرد، امنیت و انطباق با استانداردها در سطح بالایی باشد». آیا امروز مسئله ما در عدم ارتباط با سیستم‌های پرداخت جهانی، مسائل فنی است یا مسائل سیاسی؟ بهتر نیست برای اتصال به سیستم‌های پرداخت بین‌المللی خطوط کلی و قوانین توسط بانک مرکزی به صورت شفاف و روشن بیان گردد و حل مسائل فنی به عهده شرکت‌ها و بخش خصوصی گذاشته شود؟

آقای کرمانشاه اکنون در بخش خصوصی حضور ندارند. ایشان آیا نباید پاسخ‌گو باشند که در این مدت چه کرده‌اند؟ ما شنیده‌ایم ایشان هر روز جلسات سنگینی در بانک مرکزی برگزار می‌کنند. به ایشان خسته نباشید می‌گوییم اما خود ایشان هم بهتر از همه ما می‌دانند که خروجی مهم است. آیا ایشان امروز می‌توانند درباره خروجی صحبت کنند؟

به عنوان نمونه بانک مرکزی دقیقا چه قدمی برای اتصال سیستم‌های پرداخت ایران به جهان برداشته است؟ آیا بانک مرکزی خود را در جایگاه یک شرکت پرداخت دیده و به نمایندگی از طرف کسب‌وکارهای پرداخت به دنبال مذاکره با شرکت‌های بین‌المللی رفته است؟

اتصال سیستم‌های پرداخت ایران به جهان دو جنبه دارد، یکی سیاسی و یکی فنی. هموار کردن بخش سیاسی برعهده کیست؟ چالش امروز ما در اتضال با جهان بعد سیاسی است یا فنی؟

امیدواریم جناب کرمانشاه صحبت‌های ما را به دل نگیرند و مانند آن دوست رویداد لغوکن عمل نکنند. یا اگر کسانی که مطالب ما را تکه‌پاره می‌کنند و برای این و آن می‌فرستند که راه پرداخت دشمن بانکداری ایران است اندکی وجدان داشته باشند و این پاراگراف آخر را حذف نکنند. ما نه مشکلی با شخص کرمانشاه داریم و نه به دنبال هیاهو هستیم. این که بعد از ۱۴ ماه سکوت و بی‌خبری، با چنین خبری که گنگ و نامفهوم است مواجه می‌شویم عکس‌العمل طبیعی نشان دادیم که نگران هستیم. از این که نمی‌توانیم ارتباط درستی با دنیا بگیریم ناراحتیم و اتفاقا خیلی خوشحال خواهیم شد که حرف‌های ما همه‌اش غلط از آب دربیاید و اتفاقا ۶ ماه دیگر، کارت‌های بانکی ایران مثل بنز در اروپا و کشورهای مختلف قابل استفاده باشد. اتفاقا ما در این ۱۴ ماه، همیشه به خوبی از جناب کرمانشاه یاد کردیم و مطمئن بودیم می‌تواند این ماشین موتور سوخته را تکانی بدهد. ما همیشه گفتیم کشتی را کشتیبانی دیگر آمده است؛ اما حالا می‌بینیم در بر هر همان پاشنه می‌چرخد و همان حرف‌های تکراری را این بار از زبان شخصیت فرهیخته‌ای چون ایشان بیرون می‌آید. حق بدهید به عنوان یک کسی که در ایران زندگی می‌کند ناراحت شویم و آرام از کنار موضوع نگذریم.

1 دیدگاه
  1. مهندس رضوی می‌گوید

    ما با ایشان یک جلسه کاری و فنی داشتیم و از نزدیک ایشان را زیارت کرده ایم.
    همگی پس از خروج از جلسه اطمینان پیدا کردیم انتخاب ایشان فقط به یک دلیل بوده:
    تا دیگر روسا بتوانند کار خودشان را بکنند و کسی کاری با آنها نداشته باشد.
    امید کارهای درست و منطقی از امثال ایشان سرابی بیش نیست.
    آورده شده اند چون کاری انجام نمی دهند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.