پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
سرویس وانکلیک بلوپی؛ نسل جدید پرداخت با درگاه سپ
در گفتوگو با امیر صمدی، مدیر واحد کسبوکار نوین سپ بررسی شد
تحول دیجیتال، بهسرعت در حال دگرگونی چهره اقتصاد و خدمات مالی است. این روزها رقابت در حوزه فینتک، فراتر از ارائه سرویس بوده و «تجربه کاربری» و «کیفیت ارائه خدمات» است که برای کسبوکارها مزیت میسازد.
در صنعتی که سرعت تصمیمگیری مشتری به ثانیهها وابسته است، اهمیت طراحی تجربه خوشایند برای مشتری دوچندان است. براین مبنا، ساختن تجربهای سریع، روان و امن، اولویت محسوب میشود و شاید بتوان گفت، نوآوری واقعی زمانی رخ میدهد که فناوری در خدمت بهبود تجربه کاربری قرار گیرد.
امیر صمدی، مدیر واحد کسبوکار نوین سپ درباره خلق سرویس وانکلیک بلوپی گفت: «مأموریت ما از ابتدا در شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سپ)، ارائه خدمات راهگشا «برای پرداختن به زندگی» بوده است؛ یعنی خلق راهکارهایی که نهتنها فرایندهای مالی را کوتاهتر و دقیقتر میکنند، بلکه تجربهای لذتبخش و قابلاعتماد برای کاربر میسازند. در مسیر تحقق این باور، «سرویس وانکلیک بلوپی» توسط سپ و بلوبانک متولد شد تا پاسخی باشد به یکی از بنیادیترین نیازهای روز کاربران؛ یعنی انجام فرآیند پرداخت آنلاین با حداقل اصطکاک ممکن.»
تجربهای در مقیاس یک کلیک
صمدی با اشاره به این موضوع که پرداخت امن تنها با یک تأیید ساده در سرویس وانکلیک بلوپی نهایی میشود، گفت: «سرویس وانکلیک بلوپی، صرفاً یک محصول فناورانه نیست، بلکه مدلی تازه از تجربه پرداخت مدرن است. این سرویس به کاربر امکان میدهد تا پرداخت اینترنتی خود را تنها با یک کلیک و بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات کارت بانکی انجام دهد. کاربر پس از ورود به درگاه اینترنتی سپ، گزینه «پرداخت با بلو» را انتخاب میکند. سیستم او را مستقیماً به اپلیکیشن بلوبانک هدایت میکند و پرداخت امن تنها با یک تأیید ساده نهایی میشود. در واقع نیاز به وارد کردن هیچ شماره کارتی نیست و هیچ رمزی ارسال نمیشود و به این ترتیب، احتمال بروز خطا در وارد کردن اطلاعات بهشدت پایین است. میتوان گفت این مدل، تغییر پارادایمی است که با تسهیل فرآیند پرداخت، رضایت کاربر را افزایش میدهد.»
مسئلهای قدیمی با راهحلی جدید
به گفته مدیر واحد کسبوکار نوین سپ، با وجود رشد زیرساختهای درگاههای آنلاین در بازار پرداخت ایران، هنوز یکی از چالشهای جدی در این حوزه، اصطکاک در مسیر پرداخت است؛ در واقع بروز خطا در هر مرحله، ریسک انصراف کاربر را افزایش میدهد. چنانچه آمارهای مؤسسه پژوهشی Baymard Institute نشان میدهد، حدود ۳۰ درصد از کاربران در مرحله پرداخت بهدلیل پیچیدگی یا نیاز به ورود اطلاعات زیاد، خرید را رها میکنند؛ این یعنی از هر سه مشتری بالقوه، یک نفر به دلیل دشواری پرداخت از دست میرود.
امیر صمدی افزود: «سرویس«سرویس وانکلیک بلوپی» سپ با درک این معضل و رفع آن، مستقیماً به قلب مشکل میزند. بر این مبنا، کاهش زمان پرداخت و روان بودن فرایند، بهطور مستقیم بر شاخصهای عملکرد کسبوکارها مانند Conversion Rate، تراکنشهای موفق و رضایت مشتری تأثیر میگذارد.»
از امنیت پرداخت تا مزایای پذیرندگان
صمدی با اشاره به طراحی سرویس وانکلیک بلوپی توضیح داد: «از آنجا که در نظامهای پرداخت، حفظ امنیت، رکنی اساسی محسوب میشود؛ در طراحی سرویس وانکلیک بلوپی، تلاش کردیم تا تعادل مناسبی بین سادگی و امنیت فرآیند ایجاد کنیم. بر این مبنا، تمامی پرداختها در بستر امن بلوبانک انجام میشود و تراکنشها با استفاده از پروتکلهای رمزنگاری و استانداردهای روز ثبت میشوند. در این مدل، حفظ امنیت، به جای آنکه مسئلهای برای کاربر باشد (مثل حفظ رمزها یا وارد کردن دادهها)، در لایه زیرساخت تعبیه شده و این ترجمه دقیقی از «طراحی تجربه کاربری امن» است.»
او در خصوص مزایای این سرویس همچنین گفت: «مزایای سرویس وانکلیک بلوپی منحصر به کاربران نهایی نیست و بهرهمندی از آن برای صاحبان کسبوکارها و پذیرندگان نیز خدمتی ارزنده محسوب میشود.کسبوکارهایی که از این سرویس استفاده میکنند، با افزایش سرعت تراکنش، کاهش خطاهای کاربری و رشد نرخ تکمیل خرید مواجه میشوند؛ میتوان اینطور نتیجهگیری کرد که در اکوسیستم رقابتی امروز، سرویس وانکلیک بلوپی میتواند به مزیت رقابتی و راهبردی فروشگاههای آنلاین و پلتفرمهای خدمات دیجیتال تبدیل شود. نکته مهم دیگر، سادگی پیادهسازی این سرویس برای پذیرندگان است. سپ با طراحی زیرساختی منعطف، امکان فعالسازی سریع سرویس وانکلیک بلوپی را برای تمامی کسبوکارها، بدون نیاز به تغییرات فنی گسترده، فراهم کرده است.»
او ادامه داد: «معرفی سرویس وانکلیک بلوپی، گام تازه سپ در مسیر تحول تجربه پرداخت دیجیتال در ایران است؛ حرکتی همسو با روند جهانی «پرداختهای بیاصطکاک» (Frictionless Payment) که در حال تبدیل شدن به استاندارد آینده صنعت مالی است. هدف ما بهینه کردن خدمات برای پرداختن به زندگی است و تبدیل تجربه خوشایند خرید به جای ثبت فرایندهای زمانبر پرداخت است، به این معنا که کاربر دیگر «پرداخت کردن» را احساس نکند، بلکه «خرید کردن» را تجربه کند. در این مسیر، سپ همچنان در تلاش است تا به عنوان برترینPSP ایران و خاورمیانه، نقش پیشروی خود را حفظ کند و با محصولات نوین مبتنی بر آخرین روندهای روز جهان، در مسیر خلق ارزش و ساختن آینده صنعت پرداخت ایران قدم بردارد.»