پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
سامانه یکپارچه گذرگاه مرکزی API بانک صادرات ایران رونمایی شد
یاسر مرادی: راهاندازی سیگما گامی در جهت تحقق بانکداری بر پایه هوش مصنوعی و ارائه خدمات پلتفرمی است
یاسر مرادی، عضو هیئتمدیره بانک صادرات ایران در آیین رونمایی از سامانه یکپارچه گذرگاه مرکزی API (سیگما) گفت: «رونمایی از این سامانه، گامی در جهت تحقق بانکداری بر پایه هوش مصنوعی و ارائه خدمات پلتفرمی است و ملموس بودن و تسهیل خدمترسانی به مشتریان باید موردتوجه قرار گیرد.»
به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، یاسر مرادی، در این آیین که همزمان با میلاد حضرت امام رضا (ع) و با حضور مسعود همدانلو، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات و رئیس کارگروه تعاملپذیری دولت و جمعی از مدیران ارشد بانک صادرات ایران در سالن اجتماعات ساختمان غدیر این بانک برگزار شد، با اشاره به ضرورت حرکت نظام بانکی به سمت بهرهگیری هوشمندانه از فناوری اطلاعات گفت: «بانکداری آینده، بدون تردید بر پایه هوش مصنوعی و خدمات پلتفرمی بنا خواهد شد. هدف نهایی ما باید در درجه اول، تسهیل خدمترسانی کارکنان شعب و در درجه دوم، ملموس بودن این تغییرات برای خود مشتریان باشد.»
سیگما دروازه ورود به دنیای بانکداری هوشمند و آینده بانکداری
یاسر مرادی در این مراسم با تأکید بر اینکه «سیگما» تجسم عملی شعار پایان پیچیدگی، آغاز هوشمندی است، اظهار داشت: «رونمایی از سیگما به معنای ورود بانک صادرات ایران به دورهای نوین از بانکداری هوشمند و پلتفرمی است. ما دیگر نمیتوانیم با ابزارها و نگرشهای سنتی، در میدان رقابت بانکداری مدرن بمانیم. این زیرساخت امکان توسعه و پشتیبانی فرایندهای پیچیده و زمانبر و افزایش سرعت دسترسی به سرویسها را فراهم میکند. سیگما نهفقط یک ابزار فنی ارزشمند، بلکه مقدمه استقرار یک نگرش تحولآفرین در مدل کسبوکار بانک در سالهای آینده خواهد بود.»
عضو هیئتمدیره بانک صادرات ایران افزود: «بانک صادرات ایران با برخورداری از سرمایه انسانی متخصص و متعهد در حوزه فناوری، ظرفیت بزرگی برای تحول دارد. امروز، تحول دیجیتال برای ما انتخاب نیست، بلکه ضرورتی برای بقا و رقابتپذیری است. هوش مصنوعی، فناوریهای مالی و نوآوری باز، سه محور کلیدی در آینده بانکداری هستند که سیگما آنها را به یکدیگر پیوند میدهد.»
او ادامه داد: «در گذشته، کارکنان شعب با قطعیهای مکرر و آزاردهنده سامانههای حیاتی همانند ثبت احوال مواجه بودند؛ این موضوع نهتنها باعث سردرگمی همکاران و مشتریان ما میشد بلکه در زمانهای پرترافیک، کارایی خدمترسانی را به شدت کاهش میداد. سیگما آمده تا این مشکلات را بهصورت ریشهای حل کند. با کاهش تعداد کلیک و عدم نیاز به ثبت دستی بسیاری از اطلاعات، حذف رفتوبرگشتهای بیدلیل میان سامانههای متعدد و تجمیع فرایندها، میتوانیم تجربهای جذاب، سریع، ساده و دقیق به مشتریان ارائه کنیم.»
مرادی همچنین تأکید کرد: «در آینده نه چندان دور، بسیاری از فرایندها در شعب با دستیارهای هوشمند انجام خواهد شد. سیگما نخستین و مهمترین گام ما برای رسیدن به این چشمانداز است. همانطور که در چک الکترونیک و سامانه توثیق پیشرو بودهایم، امروز نیز به یاری خداوند متعال در مسیر بانکداری هوشمند پیشقدم خواهیم بود.»
پایداری و ارتقای کیفیت سرویسها با سیگما
هادی امینیفرد، مدیر پروژه سیگما و رئیس اداره کل هوشمندسازی و نوآوری بانک صادرات ایران، در ادامه مراسم، با اشاره به روند طراحی سامانه گفت: «مسئله ما روشن بود: نخست، ناپایداری مداوم و آزاردهنده سرویسهای برونسازمانی که موجی از نارضایتی در بین همکاران و مشتریان ایجاد کرده بود؛ دوم عدم امکان پیادهسازی بسیاری از پروژههای هوش مصنوعی به دلیل فقدان اطلاعات کافی و دقیق از مشتریان بود. سوم معماری اسپاگتی و نقطهبهنقطه سامانهها که هزینه توسعه و پشتیبانی را بالا برده و مدیریت عملیات را دشوار کرده بود.»
هادی امینیفرد با اشاره به اینکه در مواجهه با معماری پراکنده و هزینهبر، نیازمند بازتعریف زیرساخت بانک بودیم گفت: «رشد نمایی سامانهها و افزایش هزینههای استعلام، بهویژه در سرویس ثبت احوال، ما را به این جمعبندی رساند که بدون زیرساختی متمرکز و هوشمند، امکان ادامه مسیر وجود ندارد.»
او افزود: «سیگما اکنون امکان بهرهبرداری از بیش از ۳۷۵۰ وبسرویس فعلی متعلق به بیش از هزار دستگاه در سطح کشور که توسط سازمان فناوری اطلاعات ارائه میشود را دارد و پایداری و کیفیت سرویسها را بهصورت چشمگیر ارتقاء میدهد. این زیرساخت یک واسط دوسویه میان بانک و نهادهای بیرونی است که دادهها را بهصورت یکپارچه در قالب API به برنامههای کاربردی و سامانههای اختصاصی واحدهای داخلی بانک منتقل میکند.»
امینیفرد به سرویسهای پیادهسازی شده در سیگما اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر ۱۸ وبسرویس ثبتاحوال، شاهکار، شناسه ملی اشخاص حقوقی، واریز یارانهها، استعلام وام ازدوج و فرزندآوری، امضاداران مجاز، دهک وسع، تمبر الکترونیک، ضمانتنامه گمرکی، کدپستی و… بر بستر سیگما پیادهسازی و چندین سرویس دیگر از جمله سفته الکترونیک، برات الکترونیک، استعلام نظاموظیفه، استعلام مدرک تحصیلی، استعلام معاملاتی اشخاص و… در حال پیادهسازی نهایی است.»
سیگما پلی از بانکداری سنتی به بانکداری هوشمند
سامانه یکپارچه گذرگاه مرکزی API (سیگما) بهعنوان زیرساختی راهبردی و فناورانه برای گذار از بانکداری سنتی به بانکداری هوشمند معرفی شد. «سیگما» با هدف افزایش پایداری و مدیریت متمرکز هزاران وبسرویس برونسازمانی، پایش لحظهای عملکرد و فراهمسازی زیرساخت هوش مصنوعی در بانک صادرات ایران طراحی و پیادهسازی شده است.
سیگما، نه فقط یک پروژه فناوری بلکه یک راهبرد سازمانی برای آینده بانک صادرات ایران است. این سامانه با تکیه بر رویکرد نوآوری باز بانک را برای نقشآفرینی جدی و هوشمندانه در عرصه بانکداری آینده آماده میکند.
در چشماندازی روشن، سیگما پلی از بانکداری سنتی امروز به بانکداری هوشمند فردا است.