راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یاسر مرادی: مسیر بانک صادرات، عبور از بانکداری سنتی به‌سوی بانکداری پلتفرمی و هوشمند است

عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در صنعت بانکداری، از تغییر مسیر این بانک به‌سوی مدل‌های پلتفرم‌محور و هوشمند خبر داد

یاسر مرادی، عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران در مراسم اختتامیه همایش سراسری مدیران این بانک، استفاده از فناوری‌های نوین و ابزارهای بانکداری مدرن را ضرورت مدل‌های کسب‌وکار نوین صنعت بانکداری دانست و گفت: «مسیر بانک صادرات ایران، عبور از بانکداری سنتی حضوری شعبه‌محور و حرکت به‌سوی بانکداری پلتفرمی و هوشمند است. هر میزان که زودتر در این مسیر گام برداریم، آینده روشن‌تری برای بانک رقم خواهد خورد.»

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، یاسر مرادی در این همایش برخی شاخص‌های کلیدی عملکرد بانک از جمله نسبت سرانه سپرده به کارکنان، ترکیب تسهیلات و منابع بانک را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داد و گفت: «در حال حاضر ۵۶ درصد از مانده تسهیلات بانک صادرات ایران به اشخاص حقوقی اختصاص دارد و این در حالی است که سهم این گروه از سپرده‌های بانک، تنها ۲۳ درصد است و تلاش برای تغییر در این نسبت برای عدالت تسهیلاتی و پرهیز از ریسک تمرکز ضرورت دارد.»


لزوم رشد متوازن منابع در تمام شعب


او با اشاره به لزوم تلاش برای ایجاد تناسب کافی در بهره‌مندی متوازن مشتریان از تسهیلات بانکی، این دغدغه را یکی از مهم‌ترین ریسک‌های فعلی بانک صادرات دانست و خواستار رشد متوازن منابع در شعب شد.

عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران در بخش دیگری از سخنان خود توجه به بانکداری خرد را مورد اشاره قرار داد و تأکید کرد: «بانک صادرات ایران از ابتدا توسط مرحوم مفرح بر پایه بانکداری خرد بنیان نهاده شده است. اگر چه توسعه بانکداری شرکتی ارزشمند است، اما نباید موجب تضعیف ریشه‌های اصلی بانک شود و باید با عنایت به اصالت بانک صادرات ایران در بانکداری خرد، ریسک تمرکز را مدیریت کرد.» او همچنین خواستار استفاده از ظرفیت‌های بانکداری خرد بانک صادرات ایران به‌عنوان مزیت رقابتی این بانک شد.


اولویت سودآوری شعب


مرادی در این همایش سودآوری شعب را نیز مورد توجه قرار داد و ضمن تأکید بر لزوم حرکت به سمت بانکداری نوین، گفت: «علی‌رغم تمایل نداشتن به افزایش نیرو، با هدف بهبود عملکرد شعب، مجوز استخدام ۷۰۰ نفر در گام اول و تا ۹۰۰ نفر در گام دوم توسط هیئت‌مدیره صادر شد؛ اما تأکید ما این است که این افراد صرفاً تحویل‌دار نباشند، بلکه به‌عنوان بانکداران حرفه‌ای در مسیر بانکداری الکترونیکی و بازاریابی نوین تربیت شوند.»

او گفت: «اگر شعب را به چشم یک واحد مستقل اقتصادی ببینیم، باید نسبت سودآوری به منابع، معیار اصلی عملکرد باشد. منابع، مواد اولیه بانکداری هستند، اما سودآوری، باید معیار اصلی باشد.»


سامانه‌محوری و درآمدهای کارمزدی؛ مسیر نجات بانک صادرات


مرادی با اشاره به بهبود محسوس عملکرد بانک صادرات طی دو سال اخیر، از تلاش تیم اجرایی جدید و مدیرعامل بانک قدردانی کرد و گفت: «باید مدل کسب‌وکار بانک را با تحولات اقتصادی کشور همسو کنیم.»

عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران با بیان اینکه نظام بانکی سنتی دیگر پاسخگوی شرایط کنونی نیست، گفت: «متأسفانه از ابتدای دهه ۹۰، بانک صادرات ایران از موج جدید اقتصاد دیجیتال عقب ماند، اما امروز با ایجاد ابزارهای نوینی چون چکنو، سامانه ست و پلتفرم سپینو و همچنین سفته و برات الکترونیکی در نظام بانکی پیشتاز است.»

او با بیان اینکه در شرایط بانکداری امروز دنیا باید پلتفرم‌محور فکر کرد نه صرفاً شعبه‌محور، گفت: «افتتاح حساب مشتریان باید به‌صورت کامل به ابزارهای دیجیتال منتقل شود و اگر موفق شویم افتتاح حساب را ۱۰۰ درصد غیرحضوری کنیم، می‌توانیم منابع انسانی و هزینه‌های جاری را بهتر مدیریت کرده و انرژی همکاران را صرف بازاریابی و اعطای تسهیلات باکیفیت کنیم.»

او با اشاره به بحران ناترازی انرژی و برنامه‌های دولت برای کاهش ساعت کاری، گفت: «برنده این بازی، بانکی است که با اپلیکیشن‌ها و خدمات دیجیتال، خود را از وابستگی به ساعات کاری و حضور فیزیکی در شعب رها کند. سامانه‌محوری و درآمدهای کارمزدی، مسیر نجات بانک در عصر جدید است.»


اولویت درآمد کارمزدی و غیرمشاع


عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران، در همایش مدیران این بانک با تأکید بر لزوم تحول دیجیتال، خواستار تمرکز جدی مدیران استانی بر ارائه خدمات غیرحضوری و کارمزدمحور شد. او با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی بانک صادرات ایران گفت: «وقتی قرار است تسهیلات از بستر سامانه سپینو ارائه شود، تضامین آن نیز باید در همان بستر غیرحضوری تعریف شود. زمانی که از بانک الکترونیکی حرف می‌زنیم، نباید برای ضمانت تسهیلات به سراغ فرم‌های کاغذی برویم.»

مرادی با اشاره به اینکه درآمدهای غیرمشاع مانند کارمزدها به طور مستقیم به حقوق صاحبان سهام تعلق می‌گیرد، گفت: «امروز باید تمرکز ما بر توسعه درآمدهای پایدار کارمزدی باشد، نه صرفاً اعطای تسهیلات. سامانه «ست» یکی از ابزارهای کلیدی در این مسیر است که اعطای اعتبار را با پشتوانه دارایی‌های دیجیتال دنبال می‌کند.»

عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران با بیان اینکه توسعه خدمات دیجیتال باید با جدیت در اولویت قرار گیرد، گفت: «طبق تکلیف برنامه هفتم توسعه، چک تضمینی کاغذی تا سال ۱۴۰۵ حذف خواهد شد؛ لذا هرکس اکنون بتواند سهم بازار چک الکترونیکی را کسب کند، تا سال‌ها از مزایای آن بهره‌مند خواهد شد.»


دستاوردهای کلان بانک صادرات


مرادی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات کلان در سطح بانک صادرات با راهنمایی هیئت‌مدیره اشاره کرد و گفت: «در زمینه اصلاح صورت‌های مالی، وعده‌ای که به همکاران و مشتریان داده بودیم عملی شد. افزایش سرمایه بانک در سه مرحله برنامه‌ریزی شده بود که دو مرحله از آن با ۷۸ هزار میلیارد تومان با موفقیت انجام شده و مرحله سوم تا حداقل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در دستور کار امسال ما قرار دارد.»

او ادامه داد: «در پرونده مؤسسه منحله ثامن، موفق شدیم ۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات معوق بانک را پس از بیش از یک دهه تعیین تکلیف کنیم و توافق‌نامه‌های مؤثری با بانک سپه منعقد شده و املاک ارزشمندی به دارایی‌های بانک اضافه شد.»

مرادی همچنین از موفقیت در وصول بخش قابل‌توجهی از مطالبات خارجی بانک خبر داد و گفت: «دو بدهکار عمده خارجی بانک، بیش از ۷۰ درصد بدهی خود را پس از ۱۵ سال بازپرداخت کردند که این موفقیت تأثیر بسزایی در بهبود صورت‌های مالی و احیای اعتبار بانک صادرات ایران در حوزه خلیج‌فارس خواهد داشت.»

منبع بانک صادرات
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.