راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

متمرکز بر توسعه فیبر نوری و راه‌اندازی مگادیتاسنتر

گفت‌وگو با محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک که می‌گوید در سال ۱۴۰۳ بیش‌ترین میزان توسعه را در تاریخ شکل‌گیری این شرکت تجربه کرده‌اند

بهمن‌ماه ۱۴۰۳ آسیاتک ۲۱ساله شد؛ سال‌های پرفرازونشیبی که چهارده سال آن به مدیرعاملی محمدعلی یوسفی‌زاده گذشته است. به گفته یوسفی‌زاده، سال ۱۴۰۳ برای این شرکت سالی طلایی بوده که در آن شاهد بیشترین میزان توسعه و پیشرفت ایجاد زیر‌ساخت‌ها در کل تاریخشان بوده‌اند. آسیاتکی‌ها در سال ۱۴۰۳ روی دو محور اصلی، یعنی توسعه شبکه فیبر نوری و راه‌اندازی مگادیتاسنتر در قطب مراکز داده شمال کشور تمرکز کرده‌اند و آن‌طور که از صحبت‌های او برمی‌آید،‌ در حال حاضر حدود یک میلیون خانوار تحت پوشش خدمات فیبر نوری آنها قرار دارند و این روند در سراسر کشور در حال گسترش است.

همچنین، پروژه مگادیتاسنتر آسیاتک این فرصت را به آنها داده است که وارد حوزه B2G شوند و همچنین قرار است خیلی زود FTT5G را نیز به سبد محصولاتشان اضافه کنند. او همچنین بر تغییرات ساختاری در آسیاتک در طول ۲۱ سال فعالیت این شرکت تأکید می‌کند و می‌گوید که در این مدت سه بار به‌روز شده و با وجود چالش‌ها و بحران‌های گوناگون، همچنان پیشرفته‌ترین فناوری‌ها را در اختیار دارند. به نظر او، بزرگ‌ترین چالش سال ۱۴۰۴ برای آنها خودمختار شدن شهرداری‌ها برای تعیین تعرفه‌های مجوز اجرای شبکه فیبر نوری خواهد بود و نگران انحصارطلبی‌های اپراتورهای بزرگ کشور نیز هستند. با وجود این، همچون سال ۱۴۰۳ پروژه‌های توسعه‌ای مختلفی را برای خود تعریف کرده‌اند و به آینده امیدوارند. در ادامه گزارشی از گفت‌وگوی عصر تراکنش با محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک، را می‌خوانید.


استفاده یک میلیون خانوار از فیبر نوری آسیاتک


آسیاتکی‌ها در سال ۱۴۰۳ روی دو مقوله کلی تمرکز کرده بودند؛ یکی توسعه شبکه فیبر نوری و دیگری ساخت یک مگادیتاسنتر در قطب شمال کشور. محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک، در این باره می‌گوید: «در سال ۱۴۰۲ فرایندی شکل گرفته بود که ما سال ۱۴۰۳ را با ادامه‌ دادن همان فرایند آغاز کردیم. در دولت سیزدهم طرح‌هایی را در وزارت ارتباطات پایه‌ گذاشته بودند که ما هم درگیر یکی از این طرح‌ها بودیم. باید چهارهزار کیلومتر فیبر نوری در شهر تهران می‌کشیدیم که در چند روز آخر اسفندماه ۱۴۰۲ به‌رغم تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت ارتباطات و شهرداری امضا شده بود، طرح متوقف شد.

ما ۲۰۰ تیم از‌پیش‌آماده‌شده داشتیم که قرار بود از خلوتی تعطیلات نوروز در تهران استفاده کنند و پروژه را به سرانجام برسانند، اما با متوقف ‌شدن طرح نتوانستیم به این هدفمان برسیم و بعد از تعطیلات نوروز این تیم‌ها را روی نقاط دیگری از کشور که تعهداتی به آنها داشتیم، متمرکز کردیم. درحال‌حاضر یک میلیون خانوار از فیبر نوری آسیاتک استفاده می‌کنند. پروژه ما در شهرهای استان‌های سمنان، زنجان، کرمانشاه، لرستان،‌ مازندران، اصفهان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، ‌ تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و… اجرا شد. ساخت دیتاسنتر با هدف خلق و توسعه مگادیتاسنتر نیز در دستور کار ما قرار داشت و در سال ۱۴۰۳ روی آن وقت و انرژی زیادی گذاشتیم. اولین مگادیتاسنترمان را در قطب شمال کشور یعنی منطقه پیام ایجاد کردیم که زمین آن را از قبل خریده بودیم.»

طبق صحبت‌های یوسفی‌زاده، پروژه مگادیتاسنتر آسیاتک یکی از پروژه‌های چابک و سریع کشور است که اسفندماه ۱۴۰۳ از آن رونمایی شد. این دیتاسنتر ظرفیت ۶۰۰ رک برای استفاده از دیتا و ظرفیت ۴۰۰ رک برای استفاده ترکیبی از دیتا و هوش مصنوعی را داراست. او در این باره می‌گوید: «این دیتاسنتر کارش را با شش مگاوات برق آغاز کرده و این مقدار به‌مرور افزایش پیدا خواهد کرد. در یک سال گذشته برخی کارهای اجرایی نیز در سمت فروش فیبر نوری داشتیم. همچنین توسعه خدمات شبکه تلفن، پیامک، ابر و… را در دستور کارمان داشتیم. به حوزه اپراتور معتمد مالیاتی نیز وارد شده‌ایم و بنا بر گزارش‌های وزارت اقتصاد بیشترین تعداد تراکنش‌ها را پیاده و جابه‌جا کرده‌ایم و در مرحله توسعه شعب هستیم.»


تجربه بیشترین میزان توسعه در سال ۱۴۰۳


آسیاتکی‌ها در سالی که گذشت بیش‌ترین میزان توسعه‌شان را داشته‌اند و به تمام اهداف و برنامه‌هایشان دست یافته‌اند. مدیرعامل آسیاتک در‌این‌باره بیان می‌کند: «ما در تاریخ آسیاتک،‌ امسال بیشترین میزان توسعه را داشتیم. حتی اگر نرخ ارز امروز را هم در نظر بگیریم،‌ باز هم در مقایسه با ابتدای دهه نود، توسعه بسیار زیادی داشتیم و سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام دادیم. ما در سال ۱۴۰۳ به تمام اهداف کمی و کیفی‌مان رسیدیم و در مجمع‌های عمومی که داریم جزئیات دستاوردهایمان را برای سهام‌داران عام خود توضیح دادیم.

در کل اگر بخواهم سال ۱۴۰۳ را در یک جمله توصیف کنم، باید بگویم که ما در سال ۱۴۰۳ با دو بال توسعه در آسیاتک پرواز کردیم. محصولات FTTH را هم به سبد محصولاتمان اضافه کردیم و در حال توسعه آنها هستیم و به‌زودی محصول FTT5G را هم به سبد محصولاتمان اضافه می‌کنیم. ولی چیزی که در سال ۱۴۰۳ در آسیاتک از ما وقت و انرژی زیادی گرفت و برای توسعه‌اش نیروهایمان را آموزش دادیم، همان FTTH است.»


آماده ارائه خدمات B2G


یوسفی‌زاده سپس درباره ورود آسیاتک به حوزه B2B و سپس  B2G صحبت می‌کند و در این باره توضیح می‌دهد: «ما وقتی اعلام کردیم که می‌خواهیم وارد توسعه مگادیتاسنترها در قطب‌های گوناگون کشور شویم، منظورمان این نبود که فقط می‌خواهیم به سراغ کسب‌وکارهای خصوصی و آنهایی برویم که دیتاسنترهای خود را دارند و چون دیتاسنتر ما یک دیتاسنتر بزرگ است، می‌توانیم خدمات B2G هم داشته باشیم و به دولت، سازمان‌ها، بیمه‌ها، بانک‌ها و… خدمت بدهیم. این موضوع همین حالا هم شروع و از آن استقبال شده است. در دنیا خدمات «مدیریت سرویس» وجود دارد؛ خدماتی که ما در ایران آن را جدی نمی‌گیریم و هر کسب‌وکاری می‌خواهد خودش آن را انجام دهد. در کاری که ما در آسیاتک انجام می‌دهیم این تفکر اشتباه برداشته می‌شود.»


اصل تغییرپذیری و تحول‌گرایی را پذیرفته‌ایم


آسیاتک امسال ۲۱ساله شده است؛ ۲۱ سالی که چهارده سال آن را با مدیرعاملی یوسفی‌زاده سپری کرده است و روزهای پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته که گاه سرشار از موفقیت و گاه درگیر چالش‌های گوناگون بوده است. یوسفی‌زاده در توصیف این ۲۱ سال و مسیری که آمده‌اند، می‌گوید: «صنعت ما، صنعت جدید و پویایی است و تغییرات آن بسیار سریع است. ما زیرساخت‌های ارتباطات را فراهم می‌کنیم و باید همیشه به‌روز باشیم. آسیاتک در این ۲۱ سال سه بار به‌روز شده و نسل عوض کرده است و سه بار هم به مرز از بین‌ رفتن رسیده است. ما شرکتی هستیم که اصل تغییرپذیری و تحول‌گرایی را پذیرفته‌ایم و بر همین اساس جلو رفته‌ایم.

تقریباً هر هفت سال با چالش به‌روزرسانی و تغییر نسل روبه‌رو شده‌ایم و هر طوری که بوده از پس آن برآمده‌ایم. نباید هرگز فکر کنیم که صاحب آخرین فناوری‌های روز هستیم که اگر این اتفاق بیفتد محکوم به نابودی خواهیم بود. در این ۲۱سال که من ۱۴سالش را اینجا بودم، سه بار فناوری‌مان را عوض کردیم تا در بازار باقی بمانیم. در حوزه نگهداری محتوا، فیبر و دیتاسنتر از هیچ شروع کردیم، اما پرکار و پرفشار کار کردیم تا جزو اولین‌های صنعت باشیم.»


چالش‌ها، دستاوردها و برنامه‌های آسیاتک


تغییرات مدیریتی که بعد از تغییر دولت در ایران اتفاق افتاد، برای آسیاتک چالش‌هایی را ایجاد کرده است. او در این باره توضیح می‌دهد: «در وزارت ارتباطات تغییرات مدیریتی ایجاد شد که برای ما چالش درست کرد. ما از قبل پروژه‌هایی را پذیرفته بودیم که اپراتورهای بزرگ و غالب کشور نسبت به آنها حساس بودند و می‌خواستند که فقط در انحصار خودشان باشد. این اپراتورها از تغییر دولت استفاده کردند تا انحصاری را که مدنظرشان است، ایجاد کنند. حالا این وزیر ارتباطات است که باید ببیند می‌خواهد همه‌چیز را به دست یکی دو اپراتور انحصارطلب بسپارد یا به دنبال ایجاد فضای رقابتی و توزیعی است. این چالش با ما به سال بعد منتقل می‌شود.

چالش دیگری که نگران آن هستیم هم به خودمختار شدن شهرداری‌ها برای تعرفه‌گذاری‌ها برمی‌گردد. در سال ۱۴۰۳ بین وزارت‌ ارتباطات و شهرداری‌ها مصوبه‌ای ردوبدل شد که طبق آن تعرفه‌گذاری فیبر نوری با قاعده و قانون خاصی جلو می‌رفت، اما حالا این مصوبه کنار گذاشته شده است. این یعنی ممکن است در آینده با هزار تعرفه متفاوت برای مجوز اجرای فیبر نوری روبه‌رو شویم که مشکل‌زا خواهد بود. بزرگ‌ترین دستاورد ما در سال ۱۴۰۳ دو پروژه مگادیتاسنتر و فیبر نوری‌مان بود و می‌خواهیم در سال ۱۴۰۴ روی توسعه ساختار شرکت،‌ سرمایه‌گذاری‌ها و سهام‌داری‌ها وقت بیشتری بگذاریم و مانند سال ۱۴۰۳ طرح‌های توسعه‌ای خواهیم داشت.»

منبع ماهنامه عصر تراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.