راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نحوه ثبت شکایت از تخلفات بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در بانک مرکزی

شهروندان می‌توانند در صورت مواجهه با ناهماهنگی یا تخلف از سوی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، شکایات خود را از طریق سامانه رسیدگی به شکایات و ارتباط مردمی بانک مرکزی ثبت کنند.

بانک مرکزی در اطلاع‌رسانی‌های خود از مردم خواسته است در صورت مشاهده هرگونه ناهماهنگی یا تخلف در شبکه بانکی، موضوع را از طریق سامانه‌های ارتباطی این نهاد گزارش دهند. بر اساس اعلام بانک مرکزی، افرادی که هنگام مراجعه به شعب بانکی با مشکل یا تخلفی مواجه می‌شوند، می‌توانند شکایات و درخواست‌های خود را از طریق سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی با شماره ۲۷۰۶ یا سامانه رسیدگی به شکایات و ارتباط مردمی ثبت کنند. تمامی گزارش‌های ثبت‌شده از سوی شهروندان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اقدامات لازم برای رسیدگی به آن‌ها انجام خواهد شد.


مراحل گزارش تخلفات بانک‌ها و مؤسسات اعتباری


 در مرحله نخست، شکایت باید به واحدهای بازرسی یا سامانه رسیدگی به شکایات بانک یا مؤسسه اعتباری مربوطه ارائه شود. درصورتی‌که پاسخ دریافتی رضایت‌بخش نباشد یا نسبت به آن اعتراضی وجود داشته باشد، فرد می‌تواند شکایت خود را همراه با مستندات لازم در سامانه شکایات و ارتباط مردمی بانک مرکزی ثبت کند.

 شکایت باید مستقیماً توسط شخص متقاضی یا وکیل قانونی او ارائه شود. همچنین، درج مشخصات کامل فردی و اطلاعات مربوط به شعبه بانک یا مؤسسه اعتباری الزامی است. وضعیت رسیدگی به شکایت از طریق کد رهگیری در بخش پیگیری درخواست قابل‌مشاهده خواهد بود.

سامانه ارتباطات‌ مردمی بانک مرکزی

از جمله مواردی که افراد حتماً باید آن را گزارش کنند شامل هر گونه تعلل یا ممانعت و عدم پاسخگویی در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری، تأخیر در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری (پس از تکمیل مدارک ظرف مدت ۱۰ روز کاری باید پرداخت شود)، دریافت وثایق نقدی برای پرداخت تسهیلات و یا مسدودکردن بخشی از مبلغ وام، درخواست ضمانت‌های فراتر از قانون و بخشنامه‌ها است.

برای ثبت شکایات و ارتباط مردمی با بانک مرکزی به این لینک مراجعه کنید.

منبع بانک مرکزی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.