پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
صنعت پرداختالکترونیکی چقدر برای پساتحریم آماده است؟
مدیرعامل شرکت شبکه الکترونی پرداخت کارتی (شاپرک) گفت: «یکی از حوزههایی که درپی لغو تحریمها و از بین رفتن محدودیتهای بانکی و تبادلات مالی به شدت تحت تأثیر قرار میگیرد، حوزه پرداختالکترونیکی است و به همین خاطر نیز فعالان این حوزه باید هرچه سریعتر خود را برای دوران جدید آماده کنند.»
محسن قادری ادامه داد: «طی چند ماهه اخیر مباحث فراوانی به صورت پراکنده در مورد بایستهای حوزه پرداخت پس از لغو تحریمها میان فعالان این حوزه مطرح شدهاست که در عین ضروری بودن اما به هیچ وجه کافی نبوده و نیست چرا که باید وارد مرحله عملیاتی شد.»
وی در تشریح ضرورتهای دوران جدید گفت: «در یک بیان کلی به تحول در دو بخش نیازداریم؛ تحول در حوزه رگولاتوری و تحول در زیرساختهای فنی و سختافزاری.» به گفته وی در بخش رگولاتوری باید سازوکارهای حاکم بر روابط بازیگران و عوامل نقش آفرین در بخش پرداختالکترونیکی را مورد بازبینی قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت شاپرک ادامه داد: «بخش زیادی از دوران شکوفایی صنعت پرداختالکترونیکی کشور ما در دوران تحریمها سپری شده است و به همین خاطر نیز از ابتدا فرصت، ضرورت و امکان تطبیق و همکاری میان فعالان پرداختالکترونیکی ایران و بازیگران بینالمللی وجود نداشته است. جبران این عدم تطابق، نیازمند برنامهریزی و اقدامات فوری و در عین حال حساب شدهاست.»
وی افزود: «از سوی دیگر قانون بانکداری بدون ربا و ضوابط منبعث از آن، تطبیق سازوکارهای پرداختالکترونیکی داخلی با فرایندهای بینالمللی را به مطالعات و اقدامات زیربنایی منوط میکند. به همین خاطر نیز در شاپرک همزمان با نخستین طلیعههای توافق هستهای، مطالعات تطبیقی، برنامهریزیها و اقدامات لازم آغاز شد.»
قادری ادامه داد: «هرچه بر احتمال توافق افزوده میشد، اقدامات ما هم رنگ و بوی جدیتر به خود میگرفت تا اینکه طی هفتههای اخیر و پس از حصول توفق، مذاکرات غیررسمی خود را با برخی مشاوران برای آمادهسازی شرایط ارتباط با بازیگران مطرح حوزه پرداختالکترونیکی جهان مانند «ویزا»، «مسترکارت» و… آغار کردهایم.»
مدیرعامل شاپرک با اشاره به نقش نهادهای ناظر حاکمیتی در آمادهسازی برای حضور در فضای جدید گفت:«بانک مرکزی و شاپرک در حوزه قوانین و مقررات، استانداردها و رویهها و… بررسیها و برنامهریزیهای خود را شروع کردهاند. سایر فعالان این حوزه نیز باید به صورت جدی وارد گود شوند.»
وی افزود: «رئیس کل بانکمرکزی طی هفتههای اخیر بارها از بانکها خواستهاند خود را برای استفاده از فرصتهای جدید آماده کنند. این فراخوان قطعا شامل حال سایر فعالان شبکه بانکی و پولی به خصوص شرکتهای پرداختالکترونیکی نیز میشود. شرکتهای پی اس پی باید با همافزایی و اشتراک دانش و تجارب میان خود، زمینه نقش آفرینی در دوران پس از تحریم را فراهم کنند.»
قادری در پاسخ به این پرسش که آمادگی برای همکاری با شرکتهای بزرگ بینالمللی در حوزه پرداخت چقدر زمان میبرد، گفت: «به اعتقاد من حداقل به یک سال زمان و کار فشرده نیاز داریم تا بتوانیم شرایط حضور مفید و «همکاری محور» شرکتهای بزرگ پرداختالکترونیکی را فراهم کنیم.»
وی تأکید کرد: «ایران قطعا ظرفیت این را دارد که به هاب منطقهای صدور کارتهای اعتباری بینالمللی تبدیل شود و نهتنها به هموطنان بلکه به کشورهای منطقه نیز خدمات ارائهدهد.»
مدیرعامل شاپرک افزود: «پیادهسازی برنامههای دولت در راستای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند انجام اقدامات متنوعی است که از جمله این اقدامات گسترش گردشگری است. یکی از ابزار لازم برای تقویت صنعت توریسم نیز ایجاد زیرساختها و شبکه پرداختالکترونیکی بینالمللی در کشور است. گردشگر خارجی باید امکان استفاده از کارتهای اعتباری خود را در ایران داشته باشد تا ما بتوانیم از درآمدهای توریسم برخوردار شویم.»
مریم یعقوبی
منبع: خبرآنلاین