پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بانکداری همراه سپه توسعه مییابد
هفتهنامه عصر ارتباط؛
کارگروه نظامهای نوین پرداخت بانک مرکزی معمولا برای هر بانک پروژه و برنامهای تعریف میکند که در این خصوص برای بانک سپه نیز سه پروژه تعریف کرده است. آقای فرهاد متیننفس، به عنوان رئیس اداره تحقیقات و کنترل ریسک بانک میفرمایید این پروژهها چیست و در چه وضعیتی قرار دارند؟
کارگروه نظام نوین پرداخت با توجه به در نظر گرفتن اهداف کمی و کیفی، سه پروژه برای بانک سپه تعریف کرده که یکی از این پروژهها توسعه نقاط دسترسی سیار برای نقاط محروم، بحران ها، نقاط تجمع فصلی و موردی است.
از سویی بنابر مطالعات صورت گرفته در دیگر کشورها میبینیم که الان حرکت بیشتر به این سمت است که صرفا روی خودپردازهای سیار متمرکز نباشیم و به سمت شعب سیار حرکت کنیم و برای این کار هم الگوبرداریهای خوبی انجام شده است. در واقع کامیونهایی هستند که برای این کار طراحی شدهاند و با کمک این کامیونها میتوان شعبههای سیاری را در سطح کشور ارسال کرد و به مشتریان خدمات ارایه داد. براساس مطالعاتی که از طریق بخش شورای عالی تحقیقات بانک در این زمینه صورت گرفته قرار بر این شد که بانک سپه هم پس از انجام بررسیهای تکمیلی به این سمت حرکت کرده و از این تجهیزات و دستگاهها استفاده کند.
پروژه دیگر چیست؟
یکی دیگر از پروژههایی که به عهده ما گذاشته شده پروژهای در راستای توسعه فروش الکترونیکی از طریق توسعه نظام نوین پرداخت توسط شبکه بانکی است تا بتوانیم نسبت به توسعه بسترها و زیرساختارهای لازم برای این امر اقدام کنیم. با توجه به گستردگی که پرداخت از طریق تلفن همراه در سطح کل جامعه دارد و استفادهای که عموم مردم از این سرویس دارند میتوانیم از این بستری که فراهم شده در زمینه خدمات بانکی به مراتب بیشتر استفاده کنیم.
منظورتان بانکداری همراه است؟
بله.
بانک سپه در این زمینه چه فعالیتی انجام داده است؟
بانک سپه هم مثل سایر بانکها، سیستم پرداخت همراه و غیر حضوری از جمله موبایلبنکینگ و تلفنبنکینگ خود را همگام با سایر بانکها توسعه داده و برنامهریزیهای لازم را برای رشد و توسعه هر چه بیشتر این بخش با رعایت استاندارهای جهانی انجام داده است. شما با استفاده از این سرویسها میتوانید ماندهگیری کنید یا انتقال وجه داشته باشید، و یکسری سرویسهای دیگری که اکثر بانکها به مشتریانشان ارایه میدهند؛ اما این کافی نیست. البته سرویسهایی که بانکها از طریق بانکداری اینترنتیشان هم ارایه میدهند در همین حد است در حالیکه با اتخاذ تمهیدات لازم مشتری میتواند خدمات بیشتری همچون پرداخت یا اخذ تسهیلات را از طریق این کانال غیر حضوری داشته باشد. در رابطه با بانکداری همراه نیز باید ارتباطات بین بانکی را از طریق این کانال پرداخت توسعه دهیم تا برای مشتری در انجام مراودات بانکی محدودیت ایجاد نکنیم.
یعنی بانک سپه برای توسعه سامانه بانکداری همراهاش برنامهای دارد؟
بله. بانک سپه اقدامات خوبی را در زمینه توسعه کلیه کانالهای بانکداری الکترونیکی شروع کرده که بانکداری همراه در این خصوص از اهميت مضاعفی برخوردار است.
آیا امنیت لازم برای اینکه مردم بتوانند به استفاده از این سرویسها اعتماد کنند، وجود دارد؟
خوشبختانه سیستمهایی که بانک سپه پیاده کرده به لحاظ مباحث امنیتی، استانداردهای امنیت به روزی دارند که این استانداردها در قالب دیوارههای آتش، نرمافزارهای امنیتی و غیره به کار میروند تا شکافها و روزنهها کاملا پوشانده شود. در واقع تمامی سیستمهایمان به لحاظ امنیتی کاملا مطمئن است.
پروژه سوم چه بوده است؟
طراحی نظام کسب و کار برای افزایش نقاط دسترسی سیار به نظام نوین پرداخت به منظور یکپارچه کردن ابزارهای مختلف در این دو حوزه در راستای رشد صنعت پرداخت در کشور، پروژه دیگری است که به عهده ما گذاشته شد. در واقع براساس این پروژه باید برنامهریزیهای لازم برای فراهم کردن بسترهای مناسب به منظور همگرا کردن سیستمها و سامانههای مختلفی که در سطح ابزارهای پرداخت بانک سپه و بانکهای مختلف و خدماتی که روی این سامانهها همچون بانکداری همراه ارایه میشود را با رعایت مسایل امنیتی ایجاد کنیم. چون در بانکهای مختلف با سیستمهای مختلف و با پراکندگی متفاوتی مواجه هستیم و هر کدام از این سیستمها، بسترهای امنیتی خاص خودشان را دارند اما وقتی قرار است این ارتباطات بهصورت گسترده و به حالت شبکههای عنکبوتی در کل کشور توسعه یابد، لازم است که استانداردسازی مباحث امنیتی و الگوی ارائه خدمات با مرکزیت سازمانها و مراجع ذیربط، بین کلیه این سیستمها به وجود آید.