پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بیمه تعاون بار دیگر رتبه BBB موسسه اعتبارسنجی برهان را کسب کرد / از تنوع قراردادی تا کارایی عملیاتی
شرکت بیمه تعاون با توجه به مأموریت سازمان مبنی بر پیشرفت سازمانی و بهبود مستمر فعالیتهای خود با شرکت در اعتبارسنجی موسسه برهان موفق به کسب رتبه اعتباری BBB شد.
به گزارش روابط عمومی بیمه تعاون، این شرکت در اعتبارسنجی مؤسسه برهان موفق به تمدید رتبه اعتباری BBB خود شد. ارزیابی این مؤسسه در محورهایی نظیر «جایگاه رقابتی؛ مدیریت ریسک؛ عوامل تعدیل گر» با زیرشاخههای متعدد صورت پذیرفته است. در این گزارش ۶۵صفحهای که به تازگی از سوی این موسسه منتشر شد بیمه تعاون توا که در ادامه بخشی از گزارش ۶۵ صفحه ای این موسسه خواهد آمد:
تنوع قراردادی و درآمدی
بررسی ساختار ترکیب درآمدی بیمه تعاون از لحاظ حق بیمه تولیدی در سال ۱۴۰۰، حاکی از آن است که تمرکز شرکت بر رشته های شخص ثالث و مازاد (۳۵ درصد)، درمان (۲۳ درصد) و زندگی (۱۳ درصد) بوده و این رشته ها ۷۱ درصد از کل حق بیمه تولیدی را به خود اختصاص داده اند.
گفتنی است با توجه به آخرین سالنامه منتشر شده بیمه مرکزی مربوط به سال ۱۴۰۰، بیمه تعاون ۵۳۷ هزار و ۸۷۵ عدد بیمه نامه صادر کرده است.
رضایت مشتریان
بیمه تعاون برای ارزیابی رضایت مشتریان خود از استانداردها و فرآیند مشخصی استفاده کرده و برای رضایت سنجی مشتریان طبق استاندارد ایزو ۱۰۰۰۴ و برای رسیدگی به شکایات طبق استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲ عمل میکند.
بر اساس فرآیند تعریفشده در بیمه تعاون، رضایتسنجی از مشتریان ۲ روز پس از صدور بیمهنامه از طریق تماس تلفنی انجام میشود و با طرح سوالات از پیش تعیینشده، میزان رضایت مشتریان از ارائه خدمات شرکت، دریافت و ثبت خواهد شد.
بنابر اظهارات مدیران شرکت، از زمان تعیین خسارت و ثبت پرونده در حدود ۲۴ الی ۴۸ ساعت کاری زمان میبرد تا خسارت افراد پرداخت شود. بر این اساس، حداقل ۱۰ روز کاری پس از پرداخت خسارت، نظرسنجی صورت گرفته و میزان رضایت مشتریان از دریافت خسارت، ثبت می شود.
مشتریان شرکت میتوانند از طریق روشهای مختلف نظیر پرتال ثبت شکایت در وبسایت شرکت، تماس تلفنی، سامانه سنهاب بیمه مرکزی، فکس، ایمیل و شبکه های اجتماعی بیمه تعاون به ثبت شکایت های خود بپردازند.
همچنین گزارش نتایج و عملکرد شرکت در خصوص سنجش رضایت مشتریان و رسیدگی به شکایتها به صورت ماهانه تهیه شده و به واحدهای فنی اعلام میشود.
بر اساس گزارش های نظرسنجی مشتریان در سال ۱۴۰۰ میزان رضایت بیمهشدگان بر اساس شاخصهایی نظیر سرعت صدور بیمهنامه، اطلاعات ارائهشده و نحوه برخورد کارشناسان، بیش از ۹۰ درصد بوده است و به طور کلی عمکلرد شرکت در افزایش سطح رضایت و وفاداری مشتریان در سطح مطلوبی ارزیابی میشود.
تنوع جغرافیایی
بیمه مرکزی به صورت سالانه و با توجه به سرمایه شرکتهای بیمه، سقف تعداد شعبه شرکت بیمه را تعیین میکند. بر این اساس علاوه بر دفتر مرکزی و وبسایت خدمات آنلاین، بیمه تعاون دارای ۳۲ شعبه و ۸۹۲ نمایندگی، ۹۰۲ کارگزاری، ۱۱۴ نمایندگی عمر و ۱۰ باجه بوده و در ۲۸ استان کشور فعالیت دارد.
هدف این شرکت برای تعداد نمایندگیها در سال ۱۴۰۱، جذب ۲ هزار نمایندگی بوده که تاکنون بالغ بر یک هزار نفر از این تعداد جذب شده اند.
کارایی عملیاتی
کارایی عملیاتی شرکت بیمه تعاون با معیار ترکیب هزینهها سنجیده میشود که بر این اساس در بازه ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰، هزینه های عمومی، اداری و فروش و هزینه های کارمزد و کارمزد منافع، بیشترین سهم از هزینههای جاری شرکت را به خود اختصاص دادهاند و سهم آنها در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۳ و ۳۰ درصد بوده است.
روند هزینه کارمزد و کارمزد منافع نیز در بازه ۵ ساله ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰ به جز در سال ۱۳۹۷ صعودی بوده و هزینه کارمزد کارگزاران در حدود ۶۰ درصد از آن را به خود اختصاص داده است.
گفتنی است سهم هزینه کارمزد و کارمزد منافع از نقد حاصل از عملیات در سال ۱۴۰۰ در حدود ۵۹ درصد بوده و اساساً این مبالغ بر اساس آئیننامه شماره ۸۳ شورای عالی بیمه تعیین می شود.
کفایت سرمایه و توانگری
طی سال های ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰، میانگین نسبت اهرم عملیاتی در حدود ۱.۲۶ بوده که بیانگر آن است که شرکت به ازای هر یک ریال حقوق صاحبان سهام، به طور متوسط ۱.۲۶ ریال درآمد خالص در سال ایجاد کرده است.
از دیگر سو با بررسی روند سودآوری در سال ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰، میانگین موزون ۳.۶ واحدی حاصل شده که بیانگر آن است که وضعیت شرکت از لحاظ کیفیت سودآوری در سطح مناسبی ارزیابی میشود.
بیمهگری
در ارزیابی بیمهگری شرکت، به بررسی روند و سطح نسبت ناخالص خسارات، نسبت خالص خسارات، نسبت ترکیبی کل و نسبت واگذاری در بازه زمانی ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰ پرداخته شده که به طور کلی وضعیت شرکت از لحاظ بیمهگری بالاتر از متوسط ارزیابی میشود.
بر اساس آخرین گزارش منتشرشده توسط بیمه مرکزی، ظرفیت مجاز نگهداری ریسک بیمه تعاون افزایش یافته و به ۱۴۴۰ میلیارد ریال رسیده است.
در سال ۱۴۰۰ حق بیمه اتکایی واگذاری ۶۷ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش یافته و عمده فعالیتهای اتکایی شرکت به رشتههای بیمهای آتشسوزی، باربری، کشتی، مهندسی و نفت و انرژی مربوط میشود.
مدیریت و ساختار سازمانی
در سال ۱۴۰۰ با هدف اطمینان از کسب دانش مورد نیاز توسط کارکنان و شبکه فروش، ۶۹ دوره آموزشی فنی – کاربردی به میزان ۱۷۹۴ ساعت برای کارکنان خود در سراسر کشور برگزار کرده است.
از سال ۱۳۹۷ به بعد، در ماه های بهمن و اسفند هر سال، میزان رضایت کارکنان بر اساس شاخص هایی نظیر شرایط کار، حقوق و مزایا، ارتقاء همکاران، سرپرست و ویژگی شغل با تکمیل فرم های مخصوص توسط کارکنان و به صورت آنلاین مورد ارزیابی قرار میگیرد.
در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، سطح رضایت شغلی افراد در حدود ۷۰ درصد بوده است. در خصوص ارزیابی عملکرد کارکنان، این امر با پیادهسازی سیستم ارزیابی در تمامی سطوح، واحدهای سازمانی و به صورت فردی و گروهی در جزئیترین موارد مانند میزان پاسخگویی به تماس تلفنی مشتریان انجام شده است که این سیستم در ایجاد انگیزه منابع انسانی در راستای تلاش برای دستیابی به اهداف شرکت، تأثیر به سزایی داشته است.
نتیجه ۵ سال تلاش
طبق گزارش موسسه اعتبارسنجی برهان، رتبهبندی اعتباری شرکت بیمه تعاون (سهامی عام)، بر اساس وضعیت کسبوکار، وضعیت مالی شرکت و همچنین ریسک صنعتی که شرکت در آن فعالیت میکند، انجام شده است. برهان ریسک اعتباری بلندمدت را تا آنجا که قابل شناسایی و پیشبینی است، مورد ارزیابی قرار میدهد. در این میان بالاترین رتبه اعتباری بلندمدت AAA و پایینترین آن D یا نکول است. همچنین در طیف رتبهبندی اعتباری، رتبههای BBB و بالاتر در «سطح سرمایهگذاری» طبقهبندی میشوند.
اختصاص رتبه اعتباری شرکت بیمه تعاون با در نظر گرفتن دادههای تاریخی حداقل ۵ سال گذشته شرکت و صنعت انجام گرفته است.