پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
وعده اتصال صنعت بیمه به سامانه درمان / آیا رویای دولت الکترونیک در صنعت بیمه محقق میشود؟
مجید مشعلچی، قائم مقام بیمه مرکزی روز گذشته در حالی در نشست هماهنگی با مدیران فناوری اطلاعات و ارتباطات صنعت بیمه کشور از لزوم اتصال بازیگران اصلی اکوسیستم بیمه به سامانه درمان پرونده الکترونیک سلامت صحبت کرد که هنوز اعضای اصلی اکوسیستم بیمه در ارتباط با هم با مشکلات زیرساختی بسیاری رو به رو هستند.
در این نشست که با حضور معاون نظارت، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات، مشاور رئیس کل در حوزه بیمه درمان، مدیرکل نظارت بر بیمههای غیر زندگی و مدیر مرکز توسعه و نوآوری مرکز فاوا بیمه مرکزی برگزار شد، قائم مقام بیمه مرکزی از تسریع روند اتصال شرکتهای بیمهگر تکمیلی به سامانه پرونده الکترونیک سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت و بر لزوم اجرایی شدن این روند تاکید کرد.
مجید مشعلچی با اعلام این خبر گفت: «صنعت بیمه همواره در کارهای ملی و عامالمنفعه پیشگام بوده و تجربه نشان داده است که با خرد جمعی میتوان به نتایج خوبی دست پیدا کرد.»
او در ادامه به این موضوع اشاره کرد که بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر، روند کار را پیگیری کرده و تحت نظر این نهاد اقدامات خوبی صورت گرفته است.
قائم مقام بیمه مرکزی بیمه درمان را دغدغه اصلی صنعت بیمه معرفی کرد و در تأکید این مسئله گفت: «بیمه مرکزی روند تکمیل چرخه اطلاعات الکترونیکی نسخه درمانی را با جدیت از شرکتهای بیمهگر تکمیلی پیگیری کرده است.»
مشعلچی با اشاره به مشکلات موجود این سامانه در بخشهای خارج از شرکتهای بیمهگر بازرگانی اذعان داشت که بهرغم کاستیهای موجود، این کار تا مراحل اجرایی انجام شده است و امید میرود با هماهنگی سایر نهادهای مرتبط این دغدغه برطرف شود تا بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.»
اصرار وزارت اقتصاد به یک همگرایی بزرگ
آنچه امروز قائم مقام بیمه مرکزی از آن صحبت میکند در راستای دورنمایی است که ماهها پیش احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد برای صنعت بیمه کشور ترسیم کرده بود. وزیر اقتصاد در برنامه جامع خود برای صنعت بیمه همواره به نکته مهمی اشاره داشته است؛ «پیگیری ارتباطات الکترونیک سامانههای بیمه»، موضوعی که او در اولین نشست رسمیاش بعد از گرفتن رأی اعتماد خطاب به مدیران بیمه از آن بهعنوان یکی از اهداف وزارتخانه متبوع خود یاد کرد و هشدار داد که با هرگونه مقاومتی در راستای اجراییشدن این موضوع مقابله میکند؛ چراکه به عقیده او راهاندازی سامانه جامع الکترونیک با منافع عدهای از اهالی صنعت بیمه در تضاد است و بیمه مرکزی موظف به رویارویی با این مقاومتها و مقابلهها.
دولت الکترونیک را میتوان انقلابی بزرگ مبتنی بر تشریک مساعی میان گروههای مختلف دولت تلقی کرد که در آن جریان اطلاعات و ارتباطات، در فضایی سایبر صورت میگیرد و با افزایش فرصتهای شبکهای و ارتقای عملکرد سازمانی همراه است.
سوای همه بحثهایی که در مبحث استقرار دولت الکترونیک و چرایی عدم تحقق آن در کشور وجود دارد، باید ابتدا بهدنبال جواب این سؤال بود که آیا استقرار دولت الکترونیک بر اثربخشی شرکتهای بیمه نقش دارد؟ آیا استقرار دولت الکترونیک بر جلب رضایت مشتریان، بر انتقال سریع و صحیح اطلاعات و کاهش هزینههای شرکتهای بیمه مؤثر خواهد بود؟
از دید مشتریان، به کارگیری ابزارهای دولت الکترونیک باعث بهبود میزان رضایتمندی آنها میشود. از سوی دیگر طبق تحقیقات انجامشده مرکز مطالعات شهری، استقرار دولت الکترونیک به بهبود روشهای سنتی انتقال اطلاعات، افزایش سرعت در ارائه خدمات، بهبود خدمات پس از فروش با هزینه کمتر، بهبود اطلاعرسانی خدمات بیمهای، معرفی خدمات جدید، افزایش درجه اطمینان در بررسی درخواستها و ارائه خدمات، سهولت خرید خدمات بیمهای، سهولت ارتباط با مشتریان و در نتیجه افزایش سهم بازار، افزایش درآمد خالص شرکت بیمه، کاهش هزینههای توزیع و فروش و بازاریابی و سایر هزینههای عملیاتی ختم میشود.
در واقع در محیط رقابتی امروز و با افزایش شرکتهای بیمه، استفاده از خدمات دولت الکترونیک و توسعه آن برای شرکتهای بیمه یک ضرورت خواهد بود، ولی باید توجه داشت اجرای چنین طرحها و اقداماتی توسط دولت در هر کشوری نیازمند رشد و ارتقای افکار و فرهنگ آن جامعه برای موفقیت بیشتر است.
به نظر میرسد در عملیاتی شدن مسیری که قائم مقام بیمه مرکزی از آن می گوید، یکی از چالشهای اصلی یکپارچگی و انسجام صنعت بیمه با نهادهای مرتبط است؛ به این معنی که با توجه به این موضوع که این اقدام تازه یک تکلیف قانونی از سوی صنعت بیمه تعریف شده است، هماهنگی در نهادها و سازمانهای مرتبط اهمیت زیادی پیدا کرده است. هماهنگی در مواردی مثل بهروزرسانی سامانه درمان تکمیلی و صنعت بهداشت در ثبت پرونده و اطلاعات مراجعان خود.
از سوی دیگر تمایل سازمانهای مرتبط خصوصی مثل بیمارستانها، کلینیکها و آزمایشگاههای خصوصی به همراهی با بیمه مرکزی در این اقدام هم از اهمیت ویژهای برخوردار است. در مجموع هماهنگی بین نهادهای مرتبط و بیمه مرکزی چالشی است که برای رفع آن باید دید که در آینده چه اقداماتی صورت میگیرد؛ چرا که به نظر میرسد در غیر این صورت، عملیاتی شدن این طرح با موانع زیادی مواجه شود.
هماهنگی کلیه سازمانها و نهادها در این امر و آمادهسازی زیرساختهای لازم نکته بسیار کلیدی و مهمی است که باید آن را در نظر داشت؛ رویکردی که باید منتظر ماند و دید که چطور در میان بازیگران اکوسیستم بیمه کشور به مرحله اجرا میرسد.