راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ابراهیم ایران‌نژاد، مدیرعامل شرکت ارزیابی خسارت شرکت ایرانیان‌پوشش / مدیران بیمه قابلیت شرکت‌های دانش‌بنیان را باور کنند

چالش‌های پیش رو در سال ۱۴۰۱ برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که در زمینه ارزیابی خسارت بیمه فعالیت داشتند در مقایسه با سایر شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف شاید به نسبت سخت‌تر باشد. اگر از زمان تأسیس شرکت ایرانیان پوشش در سال ۱۳۹۱ تا امروز را بخواهم بررسی کنم، به حتم جواب ساده‌تر خواهد بود و در یک کلام باید می‌گفتم در این دوره ۱۰ساله هیچ حمایتی در زمینه فناوری و نوآوری نداشتیم. شرکت‌های بیمه، شرکت فناوران و سنهاب بیمه مرکزی هیچ کدام به سهولت امروز در دسترس نبودند. اصلاً API در کار نبود که بتوانیم با این مراکز ارتباط داشته باشیم ولی اتفاقی که در سال ۱۴۰۱ تجربه کردیم به نظر من بسیار سازنده و راهگشا بود. ما برای اولین بار وب‌سرویس را از طریق سنهاب بیمه مرکزی گرفتیم و روند رسیدگی به خسارت و ارزیابی با دستیابی به این وب‌سرویس‌ها بسیار راحت‌تر از گذشته و بی‌نیاز از ورود اطلاعات پیچیده گذشته شد. شاید یک وب‌سرویس ساده از نظر شما اهمیت چندانی نداشته باشد ولی در عمل سرعت رسیدگی و پرداخت خسارت را بالا برده و رضایت بیمه‌شدگان را به همراه خواهد داشت. در واقع آنچه ما در سال ۱۴۰۱ به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه ارزیابی خسارت در پیش رو داشتیم تجربه بسیار خوبی در مقایسه با یک دهه فعالیت گذشته‌مان بود. حتی در سطوح دیگر می‌توانم بگویم که حذف فرآیندهای کاغذی در روند رسیدگی به خسارت‌ها بر اهمیت مسئولیت اجتماعی اکوسیستم بیمه تأکید داشت؛ چراکه با حذف روند بروکراسی کاغذی مسئله حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از قطع درختان را نیز شاهد هستیم.

اما آنچه امروز برای ما در لایه پرداخت خسارت اهمیت دارد مسئله حمایت بیمه مرکزی و تأکید بر شرکت‌های بیمه به استفاده از روندی تسهیلگرانه است که ما به دنبال آن هستیم.

در واقع استفاده از قابلیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بیمه در حوزه‌هایی فراتر از فقط فروش بیمه و بلکه در نقطه‌ای که مردم بیشتر درگیر چالش با بیمه‌گران هستند، برای هم‌افزایی بیشتر، مهم‌ترین خواسته‌ای است که در سال ۱۴۰۲ به دنبال آن هستیم.

امروز به رغم فعالیت ۱۰۰ هزار نماینده فروش بیمه، تعداد ارزیابان خسارت بیمه بسیار کم است. شاید حدود یک درصد. این در حالی است که با استفاده از روند تحول دیجیتال و مسیری که شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت خسارت از طریق اپلیکیشن‌ها و سایر محصولات و خدمات در پیش گرفته‌اند در یک همکاری مؤثر با بیمه مرکزی می‌توان روند پرداخت خسارت را به عنوان مهم‌ترین لایه‌ای که در تماس مستقیم با مشتری است و مهم‌ترین لایه اعتمادساز بیمه با سهولت بیشتری به انجام رساند. چه ایرادی دارد که به اندازه ۱۰۰ هزار نماینده بیمه بتوانیم از طریق پیمودن مسیر نوآوری و تحول دیجیتال ۱۰۰ هزار نقطه آنلاین پرداخت خسارت داشته باشیم. همان رویکردی که امروز در صنعت بانکداری کشور نیز شاهد هستیم. همه بانک‌های کشور امروز اپلیکیشن‌های خاص خود را دارند ولی در عین حال سرویس‌های دیگری نظیر سوپراپلیکشین‌های خدماتی به‌عنوان تسهیلگر نظام پرداخت فعالیت دارند. به این ترتیب مهم‌ترین رویکردی که در سال ۱۴۰۲ انتظار داریم تغییر نگرش مدیران بیمه برای استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بیمه به جای تمرکز بر خدمات و محصولات داخلی خود است؛ ایجاد فضایی برای هم‌افزایی و تعامل در یک اکوسیستم نوآوری باز.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.