راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اینجا هر کسب‌وکار یک فین‌تک است

با سهولت ارائه خدمات مالی نوآورانه بر بستر فناوری بدون نیاز به گرفتن مجوزهای بانکی به تدریج کسب‌وکارهای غیرمالی خدمات فین‌تکی ارائه می‌دهند چیزی که در جیتکس هم کاملا مشهود است

چند سال پیش جایی خواندم در آینده هر کسب‌وکاری فین‌تک خواهد بود؛ نه اینکه هر کسب‌وکاری تبدیل به فین‌تک خواهد شد؛ بلکه به این معنا که هر کسب‌وکاری در آینده بخشی به‌عنوان فین‌تک راه‌اندازی خواهد کرد یا خدمتی فین‌تکی ارائه خواهد داد. باید بگویم این پیش‌بینی را اولین بار به نقل از آنجلا استرنج، جنرال پارتنر اندریسن هوروویتز خواندم. آن زمان این پیش‌بینی دور از انتظار و افراطی به نظر می‌آمد؛ اما هر چه زمان می‌گذرد پیش‌بینی استرنج واقعی‌تر می‌شود.

شاید چند سال پیش اگر شرکتی غیرمالی به فین‌تک ورود می‌کرد بیشتر این‌طور به نظر می‌آمد که می‌خواهد از تب فین‌تک عقب نماند؛ اما این روزها ورود هر کسب‌وکاری به حوزه فین‌تک حتی اگر کسب‌وکاری سنتی باشد عجیب نیست. زمانی که اپل از کارت اعتباری خود رونمایی کرد یا علی‌بابا بازوی پرداخت خود به نام علی‌پی را راه انداخت عجیب بود که شرکتی که موبایل و لپ‌تاپ تولید می‌کند یا شرکتی فعال در ای‌کامرس به خدمات مالی ورود کرده‌اند؛ اما امروز فین‌تک و خدمات مالی مبتنی بر فناوری در کسب‌وکارهای زیادی نفوذ کرده است.

چند ساعت حضور در نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۴ و نگاهی کوتاه به راهکارها و محصولات چند شرکت یادآور این پیش‌بینی استرنج بود. در غرفه اتصالات بخش e& money که سوپراپ مالی اتصالات است و نگاهی به راهکارهای فین‌تکی هوآوی و چند دقیقه‌ای در غرفه شرکت همراه اول و شنیدن درباره خدمات فین‌تکی آن و صدها کسب‌وکار دیگری که حتی ذیل دسته‌ای غیر از خدمات مالی در نمایشگاه حاضر شده‌اند شاهدی بر حقانیت این پیش‌بینی هستند.

در فهرست شرکت‌های حاضر در جیتکس گلوبال نام اتصالات را که پیدا کنید به‌عنوان کسب‌وکاری فعال در دو حوزه «بیگ دیتا و آنالیتیکس» و «فناوری موبایل» قرار گرفته است؛ اما این اپراتور هم سوپراپ مالی خود را دارد. اینجا فقط چند نمونه از جیتکس گلوبال را نام بردم؛ اما هنوز مانده آنچه در فین‌تک سرج قرار است ببینیم جایی که به طور ویژه به کسب‌وکارها و استارتاپ‌های فین‌تکی اختصاص داده شده است.

حالا چرا هر کسب‌وکاری دارد به فعال فین‌تکی تبدیل می‌شود؟ به همان علت که فین‌تک خلق شد. چون بانک‌ها با آن دی‌ان‌ای خود نمی‌توانستند خدمات مالی نوآورانه بر بستر فناوری ارائه دهند. از طرف دیگر ساخت بانکی جدید با ساختاری جدید به‌شدت پیچیده و نیازمند مجوزهای گوناگون و زمان‌بر است و وقتی فین‌تک‌ها می‌توانند به پشتوانه مجوز بانکی موجود خدمات خود را ارائه دهند دیگر نیازی به این اندازه پیچیدگی نیست. درباره کسب‌وکارهای غیرمالی نیز این سادگی ارائه خدمات مالی در کنار محصول موجودشان و ارزش‌افزوده این ادغام سبب شده است شاهد چنین موجی از ارائه خدمات فین‌تکی باشیم.

این محتوا و سایر گزارش‌های کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار از جیتکس ٢٠٢۴ با حمایت هفت شرکت پرداخت الکترونیک سامان، پرداخت نوین آرین، همراه کسب‌‌وکارهای هوشمند (EBCOM)، نوبیتکس، او ام پی فینکس، زیبال و تاپین تولید شده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.