راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تقویت پرداخت‌های جهانی؛ دیدگاه‌های بانک مرکزی ایران در بریکس

رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا فرزین، در دومین اجلاس روسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو گروه بریکس که در مسکو برگزار شد، به اهمیت ابزارهای پرداخت و ایجاد یک پلتفرم تسویه برای پرداخت‌های فرامرزی پرداخت. این پلتفرم، تحت عنوان BCBPI، به‌منظور تسهیل پرداخت‌ها در کشورهای بریکس و بر اساس سیستم‌های تسویه ناخالص آنی (RTGS) و پول‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی (CBDCs) پیشنهاد شده است. فرزین بر اهمیت این موضوع تأکید کرد و خواستار پیگیری جدی‌تر آن شد.

او در ادامه، به ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری الکترونیک اشاره کرد و از آمادگی ایران برای به اشتراک‌گذاری تجربیات خود با دیگر اعضای بریکس خبر داد. او با تأکید بر اراده سیاسی موجود در این گروه، بر این باور است که با سرمایه‌گذاری‌های فنی و زیرساختی، می‌توان به سمت ایجاد سیستم‌های ارتباط مالی مختص بریکس و تسهیل پرداخت‌های فرامرزی پیش رفت.

فرزین همچنین به رشد تولید ناخالص داخلی ایران با وجود محدودیت‌های موجود اشاره کرد و اعلام کرد که کشورمان به‌عنوان یکی از اعضای جدید بریکس، در سال‌های 2023 و 2024 رشد قابل قبولی را تجربه کرده است. او بر این نکته تأکید کرد که کشورهای بریکس به رغم تنش‌های ژئوپلیتیکی و فشارهای ناشی از تحریم‌ها، عملکرد خوبی داشته و تولید ناخالص داخلی آن‌ها رشد بیشتری نسبت به کشورهای توسعه‌یافته و رشد جهانی داشته است.

رئیس‌کل بانک مرکزی در خصوص اصلاح حاکمیت اقتصادی و مالی جهانی و بهبود سیستم پولی و مالی بین‌المللی نیز صحبت کرد و به ضرورت شنیده شدن صدای کشورهای در حال توسعه در نهادهایی چون صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی اشاره کرد. او تأکید کرد که اصلاحات جامع در معماری مالی جهانی برای فراهم آوردن مشارکت مؤثرتر و پاسخگوتر این کشورها ضروری است.

در ادامه، فرزین بر اهمیت گروه اقدام پرداخت بریکس (BPTF) و نقش آن در حل چالش‌های همکاری‌های پرداخت بین اعضا تأکید کرد و خواستار حمایت بیشتر از این گروه و برنامه‌های مرتبط با آن شد. او همچنین به همکاری‌های امنیت اطلاعات بین اعضای بریکس و نیاز به تبادل تجربیات در مواجهه با تهدیدات سایبری اشاره کرد و خواستار ایجاد بستری برای به اشتراک‌گذاری تجربیات در این زمینه شد.

در پایان، فرزین به استفاده از هوش مصنوعی در بازارهای مالی پرداخت و ضمن تأکید بر فرصت‌ها و چالش‌های ناشی از آن، خواستار بحث بیشتر در زمینه توسعه استانداردهای خاص در این حوزه شد. او پیشنهاد داد که برای تسریع در پیشرفت و عملیاتی شدن اهداف بریکس، ساختارهای تشکیلاتی منسجم‌تری در حوزه آموزش و پژوهش ایجاد شود.

منبع بانک مرکزی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.