راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی از اجرای اوراق گام برای پیش‌پرداخت ارز واردات خبر داد

بانک مرکزی در یک بخشنامه جدید، مقررات مربوط به استفاده از اوراق گام برای پیش‌پرداخت تخصیص ارز واردات را به بانک‌ها اعلام کرد. این اوراق، ابزار مالی جدیدی هستند که به کسب‌وکارها کمک می‌کنند با ارائه آن‌ها به جای سپرده ریالی، ارز مورد نیاز برای واردات کالا را دریافت کنند.

مهم‌ترین نکات بخشنامه به شرح زیر است:

  • استفاده از اوراق گام به جای سپرده ریالی: اگر صاحب اوراق گام (مانند شرکت‌های وارداتی) درخواست کند، بانک باید اوراق گام را حداقل تا 20 درصد از مبلغ مقرر برای تخصیص ارز بپذیرد و مسدود کند. البته بانک‌ها نمی‌توانند اوراقی که خودشان صادر کرده‌اند را مسدود کنند.
  • شرایط زمانی اوراق گام: اوراقی که برای سپرده تخصیص ارز مسدود می‌شوند، باید حداقل سه ماه یا کمتر از آن، سررسید داشته باشند و تا پایان بهمن سال مالی معتبر باشند.
  • محدودیت‌های انتقال اوراق گام: اوراق گامی که برای سپرده تخصیص ارز مسدود شده‌اند، نمی‌توانند به دیگران منتقل شوند یا در بازارهای مالی به فروش برسند.
  • نحوه مدیریت اوراق گام: ثبت و مسدودی این اوراق بر اساس سیستم‌های صدور و مدیریت اوراق گام در بازار پول و سرمایه انجام می‌شود.
  • زمان‌بندی و رفع مسدودی اوراق گام: در صورتی که ارز تخصیص یابد و اوراق گام هنوز سررسید نشده باشند، دارنده باید ظرف سه روز پول لازم برای تأمین ارز را تکمیل کند و سپس بانک اوراق گام را آزاد خواهد کرد.
  • در صورت عدم تخصیص ارز: اگر ارز تخصیص نیابد یا گواهی ثبت آماری باطل شود، بانک باید اوراق گام را ظرف سه روز از مسدودی خارج کند.

این بخشنامه به بانک‌ها ابلاغ شده و لازم است بانک‌ها بر حسن اجرای آن نظارت کنند.

منبع بانک مرکزی ایران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.