راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شروع کمپین تبلیغاتی فیروزه کارت در روزهایی که فعالیت کارت شتابی کارگزاری‌ها موقتا ممنوع است

اوایل شهریورماه بانک مرکزی در نامه‌ای ارائه خدمات کارت‌های متصل به شتاب کارگزاری‌ها را به صورت موقت ممنوع اعلام کرد با این حال چند روز پیش گروه مالی فیروزه شروع به تبلیغات و معرفی فیروزه کارت کرد.

فیروزه کارت در واقع کارت شتابی متصل به صندوق ساحل است که گفته شده قرار است سالانه ۳۱ درصد سود ارائه دهد. حال سوال اینجاست که گروه مالی فیروزه چگونه توانسته همزمان با دستور ممنوعیت موقت بانک مرکزی، وارد فاز راه‌اندازی و تبلیغات برای فیروزه کارت شود؟

به گزارش راه پرداخت، اداره نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی در تاریخ ۳ شهریورماه سال جاری طی نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌های کشور اعلام کرد که همکاری تمامی بانک‌ها با کارگزای‌های بازار سرمایه تا اطلاع ثانوی ممنوع است. دلیل این امر «پرداخت سودهای فراتر از نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار و پرداخت سود کوتاه‌مدت روزشمار» عنوان شد. نرخ سود مصوب در شورای پول و اعتبار ۲۳ درصد در سال است.


آیا مدل فیروزه کارت متفاوت از کارت‌های دیگر است؟


باتوجه به این که نرخ سود سالانه فیروزه کارت ۳۱ درصد اعلام شده است، این سوال ایجاد می‌شود که گروه مالی فیروزه چگونه توانسته فیروزه کارت را با سود ۳۱ درصدی سالانه آن یا ۲.۳۲ درصدی ماهانه آن هم با سروصدای تبلیغاتی عملیاتی کند؟

بررسی‌های راه پرداخت نشان می‌دهد که سود روزشمار فیروزه کارت براساس میزان دارایی موجود کاربر در صندوق درآمد ثابت ساحل و با در نظر گرفتن ارزش روز هر واحد صندوق ساحل محاسبه می‌شود.

درواقع فیروزه کارت به صندوق درآمد ثابت ساحل متصل است و سود صندوق به صورت روزانه به موجودی این کارت اضافه می‌شود.

براساس آنچه در سایت گروه مالی فیروزه عنوان شده است؛ این کارت حاصل همکاری گروه مالی فیروزه و بانک خاورمیانه است و تمامی وجوه کارت روزانه در صندوق ساحل به صورت خودکار سرمایه‌گذاری می‌شود. با استفاده از این کارت می‌توان تمامی کارهای بانکی را انجام داد. این در حالی است که دریافت سود روزشمار در کارت‌های بانکی شتابی کارگزاری‌های دیگر به صورت مستقیم به صندوق درآمد ثابت متصل هستند.


سرانجام ممنوعیت کارت‌های متصل به کارگزاری‌ها چه شد؟


براساس نامه بانک مرکزی، همکاری و تعامل بانک‌ها با شرکت‌های کارگزاری در قالب کارت‌های متصل به شبکه شتاب یا هر طرح و محصول دیگری به قید فوریت باید متوقف شود تا قوانین برای نحوه همکاری بانک‌ها تدوین و به بانک‌ها ابلاغ شود. البته پس از انتشار اخبار ممنوعیت ارائه خدمات کارت‌های بانکی متصل به شتاب کارگزاری‌ها، شرکت‌‌های فعال در این حوزه برای لغو آن از طریق دیوان عدالت اداری اقدام کردند.

شکایت از سوی موسسه دادآفرین دادبه پارسیان، یک موسسه حقوقی، تنظیم شده است. بدین ترتیب هیچ یک از ذی‌نفعان به صورت مستقیم وارد دعوای حقوقی مستقیم با بانک مرکزی نشده‌اند. این موسسه حقوقی در دادخواست بدوی خود درخواست ابطال بخشنامه سوم شهریورماه بانک مرکزی را داده که ارائه خدمات کارت‌های متصل به شبکه شتاب کارگزای بورس و اوراق بهادار را ممنوع اعلام کرده است.

براساس این دادخواست، «بانک مرکزی امکان نظارت بر نهادهای مالی غیربانکی از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری را ندارد. درواقع بانک مرکزی از حدود قانونی خود خارج شده و در اختیارات قانون اوراق بهادار کشور مداخله می‌کند. صندوق‌هایی که بانک مرکزی در این بخشنامه عنوان کرده، اساسا سپرده‌پذیر نیستند بنابراین از مقررات شورای پول و اعتبار در خصوص سقف نرخ سود بانکی تبعیت نمی‌کنند.»

با وجود این که حدود یک ماه از نامه بانک مرکزی در خصوص ممنوعیت ارائه خدمات به کارت‌های شتابی کارگزاری‌های می‌گذرد اما خبری از تدوین قوانین یا رفع ممنوعیت ارائه خدمات نیست. در حالی که سرنوشت کارت‌های دیگری مبهم است، فیروزه کارت وارد فاز بازاریابی و جذب مشتری شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.