راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در میزگرد «بلاکچین و مولدسازی در صنایع» مطرح شد؛ اهمیت حوزه کریپتو در فضای اقتصاد دیجیتال

میزگرد «بلاکچین و مولدسازی در صنایع» با مدیریت رضا جمیلی، مدیر توسعه کسب‌وکار کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در اولین اجلاس دایا سه‌شنبه ۱۹ شهریورماه در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

به گزارش راه‌پرداخت، جمیلی در ابتدا اشاره کرد که این پنل راهکارهایی را بررسی می‌کند که بلاکچین می‌تواند به صنایع ارائه دهد.

او در ادامه بیان کرد: «در حدود چهار سال گذشته با توسعه مفهوم بلاکچین هیجان بسیاری درباره این فناوری به وجود آمد، اما اکنون که به واقعیت بلاکچین نزدیک شده‌ایم، می‌بینیم که این فناوری نتوانسته به تمام وعده‌های خود عمل کند. وعده‌های بلاکچین در حوزه سلامت و لجستیک به‌کندی در حال تحقق یافتن‌اند و صرفاً در حوزه فناوری‌های مالی شاهد اتفاقاتی هستیم.»

جمیلی در ادامه این عقب‌ماندگی فناوری بلاکچین را برای ایران مثبت دانست، زیرا این موضوع باعث می‌شود کشور خود را به مفهوم اصلی این فناوری برساند.


بلاکچین امکان اقتصاد اشتراکی را به نمایش می‌گذارد


جمیلی در ادامه از حسین اسلامی، مدیرعامل شرکت رمیس، پرسید که از نظر او بلاکچین چه تأثیری بر رایانش ابری خواهد گذاشت و آیا بلاکچین می‌تواند زیرساخت رایانش ابری باشد؟

اسلامی در پاسخ گفت: «در حوزه زیرساخت به‌غیراز بانک‌ها، دیگر صنایع نمی‌توانند هزینه زیادی صرف کنند، از سوی دیگر نیاز دارند که سرویس پایدار دریافت کنند.»

او در ادامه توضیح داد: «در حوزه خدمات ابری اتفاقات خوبی رخ خواهد داد، اما مشکل تمرکز نیز در این حوزه وجود دارد. از سویی دیگر، این خدمت متمرکز می‌تواند خطرناک باشد.»

او در ادامه راه‌حل این مشکل را این‌طور تشریح کرد: «در قدرت پردازش اشتراکی می‌توان کاری کرد که نه فقط شرکت‌های بزرگ که شرکت‌های کوچک و افراد نیز خدمات ارائه کنند و هزینه را کاهش دهند.»

اسلامی در ادامه توضیح داد که بلاکچین از لحاظ مشارکت عامه در حوزه زیرساخت‌های دیجیتال سعی می‌کند تا اقتصاد اشتراکی را به نمایش بگذارد و اجازه می‌دهد تا استارتاپ‌های کوچک توسعه پیدا کنند.


فرهنگ‌سازی و آموزش در حوزه بلاکچین مهم‌ترین چالش این حوزه است


امیر وصالی، سرپرست کسب‌وکار هلدینگ صاد، در میزگرد «بلاکچین و مولدسازی صنایع» بیان کرد: «امنیت یکی از موضوعات مهم در ایران به شمار می‌رود و NTT بلاکچین نیز امنیت است. حوزه‌ها و صنایعی به‌سوی استفاده از فناوری بلاکچین می‌روند که به آن نیاز دارند.»

او ادامه داد: «برخی سازمان‌ها داده‌های خوبی در اختیار دارند، اما نه‌تنها از آن استفاده نمی‌کنند؛ بلکه آن را به اشتراک نیز نمی‌گذارند. این مشکل با استفاده از فناوری بلاکچین قابل‌حل است.»

به گفته سرپرست کسب‌وکار هلدینگ صاد، کسب‌وکارها و صنایعی که به‌سرعت، امنیت، تسهیلگری یا اشتراک‌گذاری نیاز بیشتری دارند زودتر به‌سوی استفاده از فناوری بلاکچین می‌روند.

وصالی یکی از چالش‌های حوزه بلاکچین را فرهنگ‌سازی و آموزش در این حوزه دانست و تأکید کرد که حکمرانی باید بتواند فرهنگ‌سازی کند.


توکنایز کردن انرژی بر بستر بلاکچین برای بهبود مصرف آن


فرهاد اینالویی، مدیر سابق فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین در ادامه این میزگرد درباره امکان توکنایز کردن انرژی و تأثیر آن در مصرف بهینه انرژی صحبت کرد.

اینالویی بیان کرد که فناوری همه‌چیز را تعریف می‌کند و بانک اگر به روش سنتی خود ادامه دهد به فین‌تک و استارتاپ‌های این حوزه می‌بازد.

او گفت: «در فضای اقتصاد‌ دیجیتال، حوزه کریپتو اهمیت بسیاری دارد و توکنایز کردن دارایی نیز در اقتصاد کریپتویی بسیار ارزشمند است. من به توکنایز کردن از منظر انرژی نگاه می‌کنم. البته در این حوزه اکنون وضعیت بهتری داریم، اما در گذشته فقط به کریمه بسنده می‌کردیم.»

اینالویی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم انرژی را توکنایز کنیم باید به سمت انرژی‌های تجدید‌پذیر برویم، توضیح داد: «می‌توانیم از بازارهای محلی برای توکنایز کردن انرژی استفاده کنیم. در این حوزه نمونه‌های موفقی در دنیا وجود دارد. برای مثال اکنون بسته‌های انرژی در چین فروخته می‌شود.»

او در تشریح ایده خود بیان کرد: «توکن‌سازی انرژی به این معنی است که محلات، دانشگاه‌ها و کارخانه‌ها بتوانند انرژی تولید کنند. در این حوزه هم توکن ثابت و هم توکن پروژه وجود دارد. برای مثال اگر توکن پروژه خریداری شود دیگر برق خریدار قطع نخواهد شد.»

او در آخر خاطرنشان کرد که دلیل ذخیره‌سازی اطلاعات انرژی بر بستر بلاکچین این است که مردم به دولت اعتماد ندارند. برای مثال، اگر شصت لیتر بنزینی که دولت به شهروندان اختصاص می‌دهد، مصرف نشود به‌اصطلاح می‌سوزد، اما اگر بنزین در بستر بلاکچین توزیع شود این اتفاق رخ نمی‌دهد.


بانک کارآفرین وارد توکن‌سازی حوزه مس و پتروشیمی می‌شود


سید فرهنگ فصیحی، مدیرعامل عصر امین بانک کارآفرین، در میزگرد «بلاکچین و مولدسازی صنایع» بیان کرد: «در حال حاضر از این فناوری فقط در حوزه‌هایی استفاده می‌شود که به آن نیاز است. در بانک کارآفرین به‌سوی سرمایه‌گذاری با توکن‌سازی در حوزه مس و پتروشیمی پیش می‌رویم.»

او افزود: «فرهنگ‌سازی، آگاهی‌بخشی و ترویج بسیار مهم است. بسترسازی و کمک به حفظ ارتباطات نیز اهمیت زیادی دارد. بازار های‌تک در ایران کوچک است و به همین دلیل فعالان آن پس از مدتی از کشور خارج می‌شوند تا در بازارهای بزرگ‌تر فعالیت کنند.»


کمک به جهش تولید با استفاده از ابزارهای بلاکچینی


اصغر نورالله‌زاده، مشاور بانکی و اقتصادی، در میزگرد «بلاکچین و مولدسازی صنایع» یکی از موانع در حوزه معادن را تأمین مالی دانست و گفت: «با توکن‌سازی معادن می‌توان مجوزها و پروانه‌های بهره‌برداری را سریع‌تر اخذ کرد و نقدینگی تولیدی در این حوزه اثرات تورمی به دنبال ندارد.»

او افزود: «هرچه اقتصاد بیشتر رشد می‌کند به نقدینگی بیشتری نیاز دارد. با ابزارهای بلاکچینی می‌توان به جهش تولید کمک کرد. در حوزه صنایع نه‌تنها دارایی‌های فیزیکی بلکه محصولات را نیز می‌توان توکنایز کرد. این امر نیز اثرات تورمی به دنبال نخواهد داشت.»

نورالله‌زاده ضمن تأکید بر ایجاد بازار ثانویه در حوزه توکن‌سازی اظهار کرد: «این اتفاق باعث جلب‌اعتماد مردم و درنتیجه افزایش سرمایه‌گذاری می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.