راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راهکارهای بومی‌سازی نرم‌افزار ITSM در بانک‌های کشور

امروزه صنعت بانکداری و مؤسسات مالی بیش‌ازپیش از مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) در فرایندهای مختلف استفاده می‌کنند. ITSM با استفاده از فرایندهایی مثل مدیریت تغییر، اندازه‌گیری، مدیریت دانش، ITAM و مدیریت رخدادها به بانک‌ها و دیگر مؤسسات مالی کمک می‌کند تا بتوانند به اهداف سازمانی خود برسند.

بانک‌ها برای بومی‌سازی نرم‌افزار ITSM چهاراصل را در اولویت کاری و فعالیت‌های خود قرار داده‌اند:

  • امنیت سایبری
  • رایانش ابری
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها
  • رضایت مشتری‌ها

به گزارش روابط عمومی دانا پرداز، این اولویت بانک‌ها، وسعت شعب، تعداد زیاد کارمندان و مشتریان و ارائه انواع خدمات، شرکت‌های مالی را مجاب کرده تا برای مدیریت بهتر خدمات به مشتریان خود از نرم‌افزار ITSM بومی‌سازی شده استفاده کنند که هم به‌راحتی به سامانه‌ها و ابزارهای مختلف در سازمان متصل شود و هم به کمک بهروش‌ها، فرایندهای بانکی باکیفیت بهتر و سرعت بیشتری ارائه شوند.

با کمک راهکارهای مدرن ITSM بانک‌ها می‌توانند با اتوماسیون کامل گردش کار و خدمات، محیطی ابری ساده و کاربردی را برای مدیریت تمام جوانب یک محیط فناوری اطلاعات فراهم کنند.


ITSM چیست و چرا در بانک‌ها اهمیت دارد؟


مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) به فرایندهایی اشاره دارد که کسب‌وکارها و سازمان‌ها از آنها استفاده می‌کنند تا خدمات IT خود را برنامه‌ریزی، مدیریت و ارائه دهند. هدف از ITSM این است که خدمات فناوری اطلاعات را با اهداف سازمان هم سو کند.
برای همین هم می‌بینیم که مدیران و مسئولان مالی به دنبال آنند که در دنیای مدرن امروز سیستم‌های قدیمی خود را به کمک مدیریت خدمات ارتقا دهند و خدمات باکیفیت‌تری را به افراد منتقل کنند.

صنعت مالی و بانک‌ها از سیستم خدمات ابری یا SaaS استفاده می‌کنند تا نیازهای سازمان را برطرف کنند. به همین خاطر هم ITSM یا مدیریت خدمات IT بیش‌ازپیش اهمیت خود را در میان بانک‌ها نشان می‌دهد.

با استفاده از نرم‌افزار ITSM مناسب و کاربردی بانک‌ها می‌توانند از مزیت‌های مختلفی بهره‌مند شوند. می‌توانند یک برنامه خدمات IT دقیق و کارآمد را طراحی کنند؛ بهره‌وری کارکنان را افزایش دهند و رضایت مشتری‌ها را بیش‌ازپیش جلب کنند؛ گردش کار را در سازمان ساده و آسان کنند و درنهایت در استفاده از منابع نهایت دقت را به خرج دهند و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.


چرا بانک‌ها به دنبال بومی‌سازی نرم‌افزار ITSM هستند؟


با افزایش کلاهبرداری های سایبری بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات مالی باید نسبت به گذشته تلاش بیشتری کنند تا اعتماد و رضایت مشتری‌ها را به دست بیاورند؛ به‌ویژه آن‌که پای اموال مردم در میان است. اولین قدمی که بانک‌ها باید در این جهت بردارند بومی‌سازی اسناد، خدمات و محصولاتشان است.

بانکداری در نقاط مختلف جهان و نیازهای هر کشور با دیگر کشورها متفاوت است. پس استفاده از نرم‌افزارها و ابزارهای غیربومی می‌تواند در گردش کار مشکل و چالش ایجاد کند و حتی برخی از این نرم‌افزارها ممکن است امنیت لازم را نداشته باشند. در این میان بانک‌ها و مؤسسات مالی دیگر باید از نرم‌افزارهایی استفاده کنند که با نیازها و اهداف سازمان هم سو باشد.

تمرکز اصلی نرم‌افزار ITSM روی هماهنگی فرایندها و خدمات فناوری اطلاعات با اهداف کسب‌وکار است و به دنبال رشد و توسعه سازمان است. پس بیش از هر نرم‌افزار دیگری باید با روند کار بانک هماهنگ باشد و با استفاده از نرم‌افزار ITSM بومی‌سازی شده هم رضایت و اعتماد مشتریان سازمان را افزایش می‌دهد و هم در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

یک نرم‌افزار ITSM کاربردی مانند نرم‌افزار دانا پرو که مبتنی بر چارچوب ITIL است، طوری طراحی‌شده که بانک‌های داخلی از همان ابتدا تمام فرایندها و گردش کار را تحت نظر داشته باشند و شکاف را از همان ابتدا برطرف کنند. این نرم‌افزار با بررسی فعلی ITSM و نقاط ضعف سعی می‌کند استراتژی‌های مناسب را شناسایی کند و سپس به کمک نرم‌افزار، تمام اعضای تیم‌ها و نیروها با گردش کار سریع‌تر آشنا می‌شوند و ارتباط قوی میان تیم‌ها صورت می‌گیرد.

تیم‌ها می‌توانند دائم هلپ دسک IT را به کمک KPIها و معیارها نظارت کنند و از سلامت روند کار مطمئن شوند. همچنین برای خودکارسازی و اتوماسیون فرایندها، نرم‌افزار ITSM ابزارهایی را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد که از پیش بومی‌سازی شده‌اند. این مؤسسات می‌توانند بدون تلافی وقت از آنها استفاده کنند و تمرکزشان را به‌جای رفع مشکلات و انجام فرایندهای تکراری، روی اهداف استراتژیک تجاری و رشد بانک بگذارند.


راهکارهای بومی‌سازی ITSM در صنعت بانکداری


پیاده‌سازی نرم‌افزار مدیریت خدمات IT برای بانک‌ها بسیار مهم و حیاتی است. در انتخاب نرم‌افزار ITSM باید ماهیت بانک، نیازهای مشتری‌ها و کشوری که خدمات بانکی در آن ارائه می‌شود را در نظر گرفت. یکی از راه‌هایی که بانک‌ها و مؤسسات مالی می‌توانند سریع‌تر گردش کار خود را با ITSM هم سو کنند، استفاده از راهکارهای بومی‌سازی ITSM و نرم‌افزارهایی است که مناسب آن حوزه و محیط طراحی و ارائه‌شده‌اند.


اطمینان حاصل کردن از امنیت بالای نرم‌افزار ITSM


امنیت نرم‌افزار ITSM به‌ویژه برای بانک‌ها بسیار مهم است و تیم IT باید نرم‌افزاری را انتخاب کند که متناسب با نیاز بانک و مؤسسات مالی طراحی‌شده و سطح امنیتی بالایی دارد. برای مثال نرم‌افزار ITSM دانا پرو دارای گواهی افتا است که نشان از امنیت بالای این نرم‌افزار، به‌ویژه برای بانک‌ها است و داده‌های حساس همیشه در امان می‌مانند.


فراهم کردن تجربه مثبت برای مشتریان


به کمک نرم‌افزار ITSM برای بانک‌ها، مسئولان و تیم مربوطه می‌توانند خدمات قابل قبولی را در سریع‌ترین زمان در اختیار مشتریان بگذارند. با اتوماسیون فرایندها، مشخص کردن تسک‌ها و پیگیری عملکرد کارکنان، گردش کار بهتر تحت کنترل است و درنتیجه مشتریان هم تجربه بهتری از بانک دریافت می‌کنند.


رفع مشکلات به کمک مدیریت رخدادها


یکی از راهکارهای بومی‌سازی نرم‌افزار مدیریت خدمات IT، مدیریت رخدادها است. چراکه در مؤسسات مالی و بانک‌ها هر چه سریع‌تر باید مشکلات به وجود آمده شناسایی و برطرف شوند. با کمک نرم‌افزار ITSM برای بانک‌ها می‌توان به‌راحتی رخدادها را مدیریت کرد و SLA ها را محقق کرد.


بهبود مدیریت دارایی‌ها و پیکربندی


بانک‌ها برای پیگیری و ثبت دارایی‌های مهم به مدیریت دارایی و پیکربندی نیاز دارند. معمولاً این دارایی‌ها به‌صورت دستی وارد می‌شوند که هم وقت‌گیر است و هم احتمال اشتباه بالا می‌رود. ممکن است حتی دارایی از بین برود یا حتی دزدیده شود. پس با کمک ماژول مدیریت دارایی ITSM می‌توان از امنیت دارایی‌های بانک اطمینان حاصل کرد.


اتصال به یک سیستم مرکزی


ازآنجایی‌که در صنعت بانکداری سیستم‌ها و ابزارهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد، داشتن یک ابزار مرکزی ساده برای روند کاری شفاف و امن امری ضروری است. با ITSM و اتصال دیگر سیستم‌ها به آن می‌توان بهتر تسک ها و پروژه‌ها را مدیریت کرد. به کمک نرم‌افزار ITSM دانا پرو به‌راحتی تسک ها را مشخص کنید، عملکرد تیم خود را زیر نظر بگیرید، اپ‌های خود را به هم متصل کنید و تقویم را تنظیم کنید تا ملاقات و نوبت‌ها را از دست ندهید.


کاهش خرابی‌ها و استاندارد کردن خدمات


با بومی‌سازی نرم‌افزار ITSM می‌توان از امنیت و سلامت خدمات و فرایندها در سازمان اطمینان حاصل کرد. برای کاهش خرابی‌ها نرم‌افزار ITSM طوری طراحی‌شده که تمام گردش کار شفاف و دقیق باشد تا اگر مشکلی پیش آمد تیم موردنظر سریعأ از آن آگاه شود.
بانک‌ها و مؤسسات مالی صنعتی بسیار حساس هستند که مستقیماً با دارایی‌های مردم سروکار دارند. پس سیستم‌ها و ابزارهای IT باید طوری انتخاب شوند که خدمات فناوری اطلاعات در امن‌ترین حالت و کمترین زمان و با شفافیت بالا انجام شوند. داشتن نرم‌افزار ITSM کاربردی هم در زمان صرفه‌جویی می‌کند، هم هزینه‌های جانبی را کاهش می‌دهد و هم خدمات‌دهی به مشتریان را ارتقا می‌دهد.

منبع داناپرداز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.