راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استفاده از عبارت «نرخ سود مؤثر» در تبلیغات صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممنوع شد

سازمان بورس و اوراق بهادر طی نامه‌ای استفاده از عبارت «نرخ سود مؤثر» را در تبلیغات صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممنوع اعلام کرد.

اداره بازرسی صندوق‌ سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادر طی ابلاغیه‌ای به تاریخ ۸ خرداد ماه سال جاری به تمام مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت اعلام کرد که استفاده از عبارت «نرخ سود مؤثر» در تارنما، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی این صندوق‌ها با هدف جذب سرمایه‌گذاری، تبیین عملکرد و پیش‌بینی آینده مجاز نیست.

براساس این ابلاغیه، بررسی‌های به عمل آمده از تبلیغات برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد در تبلیغاتی که در راستای تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد، از عبارات گمراه‌کننده و خلاف واقع با محتوای «ثبات روند سوددهی، تضمین نرخ سود و بدون ریسک بودن سرمایه‌گذاری» استفاده می‌شود. 

در این نامه خطاب به مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت گفته شده است: «بدیهی است، سرمایه‌گذارانی که اقدام به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت می‌کنند، همواره ریسک ناشی از نوسانات بازار اوراق بهادار موجود در پرتفوی صندوق را تحمل می‌کنند. لذا مقتضی است؛ در تهیه تبلیغات از مضامین گمراه‌کننده فهرست زیر یا محتوای مشابه آنها جدا خودداری شود و در اسرع وقت نسبت به اصلاح مضامین تبلیغاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت خود اقدام شود.»

عبارت و مضامین گمراه‌کننده شامل  با درآمد ثابت، بازدهی پایدار، تداوم سودآوری، مطمئن و بدون ریسک، بازدهی ثابت، سود بدون ریسک، بازدهی بدون ریسک، حداقل نرخ سود تضمینی، سود ثابت، سود قطعی، با ریسک صفر، حداقل سود …درصد است، سرمایه‌گذاری امن و بدون ریسک، ثبات در نرخ سود تقسیمی، تکرار سودآوری تا بی‌نهایت، بدون ریسک نکول می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.