راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیانیه نصر تهران درباره جرایم تأخیر قراردادهای تأمین / برای مراقبت از حقوق ذی‌نفعان در حوزه فناوری اطلاعات چه کنیم؟

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در رابطه با موضوع جرایم تأخیر قراردادهای تأمین، خطاب به اعضای این سازمان بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نصر تهران، در این بیانیه آمده است: «پیرو محدودیت‌های ناشی از کرونا، مشکلات وسیعی در زنجیره تأمین دنیای آی‌تی ایجاد شده است. همچنین مشکلات حمل‌ونقل بین‌المللی و نیز جنگ در کشور اوکراین، این مشکلات را تشدید کرده و این امر موجب شده علاوه بر افزایش چشم‌گیر قیمت‌ها، تحویل کالا با تأخیر طولانی انجام شود.»

در ادامه آمده است: «در این راستا کمپانی‌های بزرگی همچون Juniper ,HPE و Cisco با انتشار بیانیه‌های رسمی ضمن تأیید وجود مشکل در تأمین مواد اولیه مورد نیاز جهت ساخت تجهیزات فوق، زمان تحویل تجهیزات را گاهی تا بیش از 180 روز (در مواردی 250 روز) تغییر داده‌اند و نتایج بررسی کارشناسان این حوزه نشان می‌دهد این وضعیت تا پایان سال 2023 ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر مجموعه مقررات داخل کشور و همچنین توقعات نهادهای نظارتی نظیر بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات، رعایت تاریخ تحویل کالاها طبق قرارداد بوده و موجب شده تا شکایات زیادی به دبیرخانه نصر برای حل مشکل جرایم اعمالی از طرف کارفرما واصل شود.»

از این رو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در راستای مراقبت از حقوق ذی‌نفعان در حوزه فناوری اطلاعات به‌خصوص شرکت‌های عضو سازمان خواستار رعایت موارد ذیل شده است:

  1. در صورت بروز مشکل مراتب بلافاصله به کمیسیون تأمین نصر تهران که از طرف نصر متولی پیگیری این مورد و جلوگیری از تضییع حقوق آنان است، اعلام شود.
  2. در عقد قراردادها شرایط روز را رعایت کرده و در صورت بروز تأخیر از طرف تأمین‌کننده خارجی با کارفرمای ایرانی مکاتبه صورت پذیرد و در صورت امکان صورت‌جلسه تنظیم شده و الحاقیه تمدید قرارداد توسط طرفین امضا شود.
  3. در بند حل اختلاف، شورای انتظامی و یادآوری نظام صنفی به‌عنوان مرجع مرضی‌الطرفین انتخاب شود.
  4. مدارکی که نشان می‌دهد کمبود کالای مرکز حوزه IT مشکلی فراگیر در تمامی دنیاست و در واقع فورس‌ماژور محسوب می‌شود، در اختیار کمیسیون تأمین بوده و اعضا می‌توانند از طریق کمیسیون به این مدارک دسترسی پیدا کرده و در مکاتبات با کارفرمایان از آنها استفاده کنند.
  5. در صورتی که امکان استفاده از قرارداد تیپ سازمان وجود داشته باشد، از آن قرارداد استفاده کنند.
  6. جهت تنظیم پایگاه دانش و استفاده از تجارب مختلف، همکاران و اعضا، تجارب خود را برای دبیرخانه نصر تهران ارسال فرمایند تا در اختیار وکیل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران قرار داده شود و امکان ارائه بهتر خدمات به اعضا فراهم شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.