راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون وزیر ارتباطات مطرح کرد / اپراتورها بسته‌های ارزان‌قیمتی را حذف‌ کردند که از ابتدا نباید ارائه می‌شد

چندی پیش برخی اپراتورها بسته‌های اینترنتی مقرون‌به‌صرفه را از خروجی سایت خود حذف کردند. این اقدام اپراتورهای تلفن همراه واکنش‌های بسیاری در پی داشت. حذف ناگهانی جدا از افزایش تعرفه‌ها هزینه دسترسی مردم به اینترنت را افزایش داده است. این در حالی است که قیمت اینترنت همراه در ایران با همین تعرفه‌ها از بسیاری کشورها اروپایی که در کیفیت اینترنت زبانزد هستند بیشتر و قیمت آن از بسیاری کشورهای توسعه‌نیافته و کمترشناخته‌شده جهان پایین‌تر است.

اما صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مصاحبه‌ای ضمن اعلام اینکه اپراتورها باید کف و سقف مصوبات را رعایت و در زمان حذف و اضافه کردن بسته‌ها باید موافقت ما را نیز دریافت کنند، گفت: «قیمت بسته‌هایی که حذف‌شده غالباً زیر کف قانونی است و طبق قانون از همان ابتدا هم نباید این بسته‌ها عرضه می‌شد.»

به گفته رئیس رگولاتوری ارائه بسته‌های زیر کف قیمت رقابت را در بازار اپراتورها دچار مشکل می‌کند و به همین دلیل اپراتورهایی که این بسته‌های زیر کف قیمت را ارائه می‌کردند به عنوان تنبیه محکوم به ارائه این بسته‌ها به مدت سه سال شدند و در حال حاضر نیز این مدت به اتمام رسیده اپراتورها این بسته‌ها را حذف کردند.

حال باید دید که با حذف بسته‌های اینترنتی مقرون‌به‌صرفه برای لطمه‌نخوردن به رقابت در بازار اپراتورها، کیفیت این بسته‌ها چه تغییری می‌کند. ضمن اینکه عباسی شاهکوه در توضیح حذف این بسته‌ها از واژه «غالباً» استفاده کرده که این مسئله با توجه به دلیلی که از جانب او برای توجیه این حذف عنوان شده است ما را نسبت به این حذف ناگهانی، سکوت اپراتورها و توضیح رئیس رگولاتوری کنجکاو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: «اپراتور‌ها در تعیین قیمت بسته‌های اینترنتی موظف هستند کف و سقف مصوبات را رعایت کنند.»

صادق عباسی شاهکوه در گفت‌وگو با صداوسیما درباره جزئیات افزایش قیمت برخی بسته‌های اینترنتی گفت: «کمیسیون تنظیم مقررات به عنوان مرجع تصویب تعرفه، هیچ مصوبه جدیدی تاکنون نداشته و آخرین مصوبه در خصوص تعرفه اینترنت درباره تلفن همراه مربوط به سال ۹۵ و در خصوص ثابت مربوط به سال ۹۰ است و ما هیچ تغییر مصوبه‌ای از آن زمان تاکنون نداشته‌ایم.»

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «اصول مصوبات تعرفه‌ای این است که سقف و کف آن رعایت شود یعنی اپراتور‌ها حق ندارند بالاتر از سقف و پایین‌تر از کف بفروشند بنابراین در میان کف و سقف مجازند خدماتشان را ارائه دهند، اما در زمان حذف و یا اضافه کردن بسته‌های جدید حتماً باید موافقت ما را نیز جلب کنند و ما فقط بررسی می‌کنیم که این تغییرات در چارچوب مصوبات هست یا خیر و باید به گونه‌ای عمل کنند که بازار رقابت را به هم نزنند.»

عباسی شاهکوه در ادامه افزود: «در چند ماه پایانی سال گذشته ما با مشکلات کیفیت مواجه بودیم و آنچه از اپراتور‌ها می‌خواهیم توسعه و پوشش شبکه برای مردم با کیفیت مناسب و ارتقاء فناوری است و ما دوست داریم بدون افزایش تعرفه این اتفاق بیفتد، اما گاهی اوقات مسئولان اپراتور‌ها توجیهاتی برای ما می‌آورند که می‌بینیم اگر افزایش درآمد نداشته باشند خواسته‌های ما را نیز نمی‌توانند در آینده محقق کنند و ما در این شرایط به صورت حداقلی با درخواست‌های آن‌ها موافقت کرده‌ایم.»


هزینه توسعه شبکه اپراتورها با مردم است یا سرمایه‌گذاران؟


او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا هزینه توسعه شبکه‌های اپراتور‌ها را باید مردم بدهند یا سرمایه‌گذار، افزود: «اپراتور بخش خصوصی است که از درآمدی که از خدماتش کسب می‌کند هم باید سرمایه‌گذاری و هم شبکه موجودش را حفظ کند و توسعه دهد و هم خدمات ارائه کند و هم سود سهامداران تأمین شود در غیر این صورت سهامداران از بازار خارج می‌شوند.»

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مطابق مصوبات سال ۹۵ اگر سقف فروش یک گیگابایت اینترنت برای سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری به ترتیب ۴۰ هزار و ۶۰ هزار تومان اعلام شده است آیا مردم توان پرداخت این هزینه‌ها را دارند گفت: «سقفی که در آن تعرفه‌ها آمده است از همان ابتدا هم اجرا نشد و اپراتور‌ها خیلی پایین‌تر از آن را گرفته‌اند، اما در دو سه سال اخیر اپراتور‌ها با مشکلاتی مواجه شده‌اند که راهی جز افزایش نیست.»

عباسی شاهکوه گفت: «آن‌ها تقاضا‌هایی داشتند مبنی بر اینکه با وضع موجود نمی‌توانند ادامه فعالیت دهند و مثلاً سال ۹۶ و ۹۷ اپراتور‌ها برای توسعه شبکه و افزایش کیفیت خدماتشان حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کردند، اما در دو سه سال اخیر این مبلغ به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است یعنی هزینه توسعه شبکه یک سوم شده که این به دلیل افزایش قیمت دلار است چراکه درآمد‌های آن‌ها ریالی است.»

او گفت: «این توجیهات را برای ما آوردند برای اینکه بتوانند کیفیت شبکه را ارتقا دهند و البته ما تأکید کرده‌ایم که حداقل افزایش را داشته باشند و از اپراتور‌ها خواسته‌ایم این تغییرات را به مردم توضیح دهند.»

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: «ما توجیهات آن‌ها را پذیرفته‌ایم و هنوز هم خواسته‌های دیگری دارند که باید روی آن کارکنیم و امیدواریم نیازی به افزایش تعرفه نباشد، زیرا ضمن این که کیفیت و توسعه شبکه برای ما اولویت نخست است، اما باید خدمات ارائه‌شده برای مردم هم به‌صرفه باشد.»

او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا اپراتور‌ها با وجود این مشکلات، در همه این سال‌ها هیچ‌گاه زیان‌ده نبوده‌اند؟ گفت: «سال‌های ۹۶ و ۹۷ بااینکه سرمایه‌گذاری بزرگی می‌کردند سودآوری خوبی هم داشتند، اما در دو سال اخیر حاشیه سودشان بسیار پایین آمده است، اما باز سودآور بوده‌اند، اما از میزان سرمایه‌گذاری‌شان کم کرده‌اند تا حداقل سود را داشته باشند، چون کسی که سرمایه‌گذاری می‌کند اگر حداقل سودش از سود بانک کمتر باشد طبیعتاً حاضر نیست سرمایه‌گذاری کند.»

او گفت: «اگر وضع با شرایط موجود ادامه پیدا کند پس از مدتی شبکه‌ای نخواهیم داشت و اگر هم داشته باشیم کیفیت نخواهد داشت.»

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤالی درباره انتقادات تند برخی نمایندگان مجلس با این افزایش قیمت گفت: «به‌هرحال ما و دولت و نمایندگان مجلس هیچ‌کدام، افزایش قیمت‌ها را دوست نداریم و اپراتور‌ها به عنوان آخرین راه‌حل، ناچار به این عمل شده‌اند و وقتی قیمت افزایش پیدا می‌کند طبیعتاً استفاده از شبکه نیز کم می‌شود، اما اپراتور‌ها به نقطه‌ای رسیدند که ناچار شدیم این افزایش انجام شود.»

او گفت: «هدف‌گذاری ما برای سه سال آینده در بحث شبکه تلفن همراه این است که کیفیت آن حداقل دو برابر شود و ما در ۱۵ درصد مناطق کشور پوشش پهن‌باند سیار نداریم که این هم باید تا سه سال آینده تکمیل شود.»

عباسی شاهکوه افزود: «ما از اپراتور‌ها خواسته‌ایم که حداقل به ۱۰ درصد جمعیت کشور در سه سال آینده نسل پنجم اینترنت را ارائه دهند و قطعاً باید هزینه‌هایشان تأمین شود و با این درآمد‌ها نمی‌توان این اهداف را محقق کرد و باید حداقل درآمدشان افزایش پیدا کند و ما این حداقل را پذیرفته‌ایم.»

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: «در سال ۹۵ که مصوبه‌ای در این خصوص داشتیم تا کنون ما شاهدیم که اپراتور‌ها یک بیستم و یک‌سی‌ام سقف تعرفه‌ها را از مردم می‌گرفتند و اکنون قرار است کمی قیمت‌ها افزایش پیدا کند و شاید باز یک پانزدهم سقف مصوب هم از مردم گرفته نشود.»

او افزود: «ما در بسته‌ها نیازمند مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و دولت نیستیم و خودمان در سازمان تنظیم مقررات بسته‌ها را ارزیابی می‌کنیم که به مردم اجحاف نشود و در نهایت بسته‌ها باید به تأیید ما برسد و ما با هرگونه افزایشی موافقت نمی‌کنیم و حتماً باید تأییدیه ما را بگیرند.»

معاون وزیر ارتباطات گفت: «جز سال ۱۴۰۰ که قانون بودجه منع کرده بود در سال‌های قبل از آن ما هیچ منع قانونی برای افزایش تعرفه نداشتیم، اما سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات به راحتی با این افزایش موافقت نمی‌کردند، اما اکنون به نقطه اجباری رسیدیم که در این حد را قبول کردیم و اگر این اتفاق نیفتد شبکه نمی‌تواند بهبود کیفیت داشته باشد.»

او افزود: «سقف را هم به احتمال زیاد پایین می‌آوریم تا در آینده مطمئن باشیم که خیلی بالاتر نرود.»


حذف بسته‌های ارزان‌قیمت، گام نخست تغییر بسته‌های اینترنت


رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: «هم اکنون اپراتور‌ها برخی بسته‌های ارزان‌قیمت خود را که زیر قیمت کف ارائه می‌کردند، حذف کرده‌اند.»

عباسی شاهکوه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر قیمت بسته‌های اینترنتی تغییر کرده است، چرا اپراتور‌ها به‌صورت شفاف اطلاع‌رسانی نمی‌کنند، افزود: «البته ما در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی بیانیه‌ای دادیم و شفاف اعلام کردیم، این در حالی است که مصوبه جدیدی نبوده است که بخواهیم اطلاع‌رسانی کنیم، اما بااین‌وجود اطلاع‌رسانی کردیم.»

او گفت: «درباره بسته‌های اینترنتی، هم اکنون با حذف بسته‌های ارزان‌قیمت مواجهیم، اما بسته گران‌قیمتی ارائه نشده است. البته قبول داریم که حذف همین بسته‌های ارزان‌قیمت هم هزینه مردم را افزایش می‌دهد.»

عباسی شاهکوه افزود: «مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات برای بخش خصوصی است و باید آزادی عمل به آن‌ها بدهیم که بتوانند رقابت کنند. برای حذف بسته‌ها نیز این موضوع باید به تأیید ما برسد، اما برای افزایش قیمت بسته‌ها، مقررات سخت‌گیرانه‌ای در نظر می‌گیریم و حداقل افزایش را تأیید می‌کنیم.»

او گفت: «بسته‌هایی هم که حذف‌شده غالباً بسته‌هایی است که زیر کف قیمت ارائه می‌شده است و قانوناً از همان ابتدا هم نباید این بسته‌ها عرضه می‌شد.»


بسته‌های اینترنت زیر کف قیمت‏، بازار رقابت را به هم می‌زند


معاون وزیر ارتباطات افزود: «اگر اپراتوری بخواهد بالاتر از سقف قیمت‌گذاری کند، بلافاصله می‌خواهیم به زیر قیمت سقف برگرداند، اما اگر پایین‌تر از قیمت مصوب کف، بخواهند قیمت‌گذاری کنند، نمی‌گوییم بالای کف قیمت بروند، اما چون قیمت زیر کف، بازار رقابت را به هم می‌زند از آن‌ها می‌خواهیم، حالا که زیر کف قیمت داده‌اند، سه سال این قیمت را ادامه دهند.»

عباسی شاهکوه گفت: «در واقع اعمال این سه سال به‌نوعی تنبیه اپراتور‌ها بوده است که هم اکنون زمان این تنبیه به پایان رسیده است و ما شاهد بودیم برخی اپراتور‌ها بسته‌های زیر کف را از فهرست بسته‌های خود حذف کردند.»

او گفت: «در مسیر بررسی‌ها یکی از اپراتور‌های ثابت یک مورد تأییدیه ما را رعایت نکرد که بلافاصله به قیمت سابق برگرداندیم و بقیه تغییرات در چهارچوب مصوبه بوده است.»

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره زمان تغییر تعرفه تلفن ثابت هم گفت: «این موضوع، چون مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات بوده، نیازمند مصوبه ستاد تنظیم بازار است و هر زمان که ستاد تنظیم بازار مصوب کرد، انجام می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.