پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
در برابر همسفرمان چه مسئولیتی داریم؟ / آشنایی بیشتر با حقوق کاربران راننده
این روزها سفر با اسنپ به جزء جدانشدنی زندگی روزمره ما تبدیل شده و برای بسیاری از کاربران بخش عمدهای از زمانی را که در سطح شهر در تردد هستند، در سفرهای اسنپی میگذرانند. کیفیت ارتباط میان مسافر و راننده در طول یک سفر میتواند برای هر دو تجربه خوشایندی رقم بزند و این بخش از زندگی روزمره که در ترافیک و شلوغی خیابانها سپری میشود را آسوده و لذتبخش کند.
تمامی امکاناتی که در اختیار کاربران مسافر قرار دادهشده، ازجمله گزینههای سفر که اجازه ایجاد تغییر در مقصد، ثبت زمان توقف، ثبت مقصد دوم را میدهد و همچنین شیوههای متفاوت پرداخت و امکان لغو سفر مواردی هستند که به مسافران این امکان را میدهند با صرف کمترین وقت و زمان ممکن سفر دلخواهشان را تا مقصد داشته باشند.
اما برای استفاده از تمامی این امکانات، در نظر گرفتن حقوق کاربران راننده هم از اهمیت بسیاری برخوردار است. با رعایت مواردی ساده میتوان تجربه سفر را برای کاربران راننده هم خوشایند کرد.
لغو غیرضروری سفر پس از رسیدن راننده
لغو سفر گاهی اجتنابناپذیر است و کاربران راننده و مسافر در مواردی ناچارند سفرهای اسنپی را به دلایل مختلف لغو کنند. بهطورکلی اسنپ از هر دو گروه کاربرانش میخواهد، برای رعایت حقوق طرفین و جلوگیری از اتلاف وقت دیگران، تا حد ممکن از لغو غیرضروری پرهیز کنند. ممکن است پس از ثبت درخواست و قبول سفر از سوی یکی از رانندگان در محدوده، به دلایل مختلف از انجام سفر منصرف شویم. اما این را به خاطر داشته باشیم زمانی که کاربر راننده به مبدأ رسیده و مدتی در انتظار مانده است، به این معناست که زمانی را صرف کرده تا مبدأ ما را روی نقشه پیدا کند، مسیریابی را فعال کند، به سمت مبدأ حرکت کند و پس از رسیدن به مبدأ از طریق تماس تلفنی و یا پیام داخل اپلیکیشن ما را مطلع کند و منتظر بماند.
در چنین حالتی راننده برای انجام سفر آماده است و ما به دلایل شخصی از انجام سفر منصرف شدهایم، وقت و هزینه سوختی که کاربر راننده برای رساندن خود به مبدأ صرف کرده است بخشی از سرمایه شغلی اوست. برای کاهش لغوهای غیرضروری، پیش از ثبت درخواست از انجام سفر مطمئن شویم و برای شروع سفر آمادهباشیم، مبدأ خود را با دقت انتخاب کنیم، اگر از مبدأ ثبتشده روی اپلیکیشن فاصلهداریم، پیش از رسیدن راننده به سمت مبدأ حرکت کنیم. متقابلاً کاربران راننده نیز موظفاند برای جلوگیری از اتلاف وقت کاربران مسافر فقط در صورتی درخواست را بپذیرند که آمادگی و تمایل انجام سفر را دارند و درصورتیکه احتمال میدهند با تأخیر به مبدأ میرسند کاربر مسافر را با تماس تلفنی یا چت داخل اپلیکیشن مطلع کنند.
ماسک بزنیم و موارد بهداشتی را رعایت کنیم
این روزها همه ما میدانیم برای جلوگیری از انتقال و ابتلا به بیماری کرونا باید چه مواردی را رعایت کنیم. زدن ماسک مهمترین عامل پیشگیری از ابتلا و انتقال بیماری است. بیش از یک سال پیش زمانی که هنوز زدن ماسک در اماکن عمومی اجباری نشده بود، اسنپ برای اطمینان از سلامت هر دو گروه کاربران پوشیدن ماسک را در سفرها الزامی اعلام کرد و طبق گزارشهای اسنپ در این روزها در بیش از ۹۰ درصد سفرهای اسنپی با ماسک انجام میشود. همیشه پیش از سوارشدن به خودرو ماسک را بهدرستی روی صورت قرار دهیم و تا جای ممکن از پرداخت نقدی که امکان انتقال ویروس با جابهجایی اسکناس را دارد پرهیز کنیم.
تصمیمگیری درباره روش پرداخت پیش از شروع سفر
همیشه پیش از آغاز سفر نحوه پرداخت هزینه سفر را مشخص کنیم. اگر میخواهیم هزینه سفر را نقدی پرداخت کنیم، حتماً پیش از شروع سفر از داشتن پول نقد اطمینان حاصل کنیم یا درصورتیکه نیاز به مراجعه به دستگاه خودپرداز داشتیم، زمان توقف را در اپلیکیشن ثبت کنیم چراکه هزینه سفر بر مبنای زمان تخمینی فاصله مبدأ تا مقصد بدون توقف محاسبهشده است. درصورتیکه تمایل به پرداخت آنلاین داریم حتماً چند دقیقه پیش از رسیدن به مقصد پرداخت را نهایی کنیم تا کاربر راننده بتواند بهمحض رساندن ما به مقصد اتمام سفر را در اپلیکیشن ثبت کند و برای قبول درخواستهای بعدی آماده شود.
هماهنگی با راننده پیش از ثبت تغییرات سفر در اپلیکیشن
ازجمله امکانات موجود در اپلیکیشن اسنپ «گزینههای سفر» است که با استفاده از آن مسافران میتوانند حین سفر مقصدشان را تغییر دهند، توقف داشته باشند یا مقصد دومی را به سفر اضافه کنند. همیشه پیش از ثبت این تغییرات در اپلیکیشن با کاربر راننده صحبت کنیم. کاربر راننده این حق را دارد که با تغییرات موردنظر مسافر موافقت نکند. برای مثال ممکن است مقصد دوم مسافر از محلی که راننده در نظر داشته سفر به اتمام برسد فاصله زیادی داشته باشد یا زمان کافی برای توقف حین سفر و سپس رساندن مسافر به مقصد نداشته باشد. همیشه این را در نظر بگیریم که تمامی آنچه در ابتدا در اپلیکیشن ثبت میشود بهنوعی قرار ابتدایی ما با کاربران راننده است و هر تغییری در این قرار باید با موافقت طرفین صورت بگیرد.
به پیامهای راننده در محیط چت داخل اپلیکیشن پاسخ دهیم
قابلیت چت داخل اپلیکیشن که برای تمام کاربران در دسترس است، بهترین راه ارتباطی مسافر پیش از آغاز سفر با کاربر راننده است. تلاش کنیم پس از قبول شدن درخواست توسط راننده تا رسیدن او به مبدأ و سوارشدن همیشه نگاهی به بخش چت داخل اپلیکیشن بیندازیم و درصورتیکه پیامی از راننده دریافت کردهایم آن را پاسخ دهیم تا راننده اطمینان داشته باشد که آماده سفر هستیم و در صورت لزوم هماهنگیهای پیش از سفر را انجام دهیم.