راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امکان استعلام تصویر چک صیادی و احراز هویت تصویری با ونیفای

ونیفای سامانه‌ای openAPI است که تلاش دارد با ارائه سرویس‌هایی بر پایه هوش مصنوعی، موانع غیرحضوری‌سازی ارائه خدمات را از میان بردارد. البته غیرحضوری‌سازی خدمات نباید به طولانی‌تر شدن فرایند دریافت خدمات بینجامد.

به گزارش روابط عمومی عصرداده، بررسی مدارک ارسال‌شده توسط اپراتور در بهترین حالت یک یا دو روز کاری، یکی از رایج‌ترین این موارد است. حال اگر یکی از مدارک ارسالی مشکلی داشته باشد، باید با روش‌هایی مثل نوتیفیکیشن، پیام یا حتی تماس تلفنی، کاربر را به سامانه برگردانیم تا دوباره این فرایند آغاز شود. این غیرحضوری‌سازی، شاید یک فرایند 20 دقیقه‌ای حضوری را به یک فرایند یک یا دو هفته‌ای تبدیل کند.


سرویس احراز هویت تصویری


برای ارائه خدمات حوزه مالی، در بیشتر مواقع نیاز است شخص درخواست‌کننده خدمت، احراز هویت شود. ارائه خدمت چه به شکل حضوری و چه به شکل غیرحضوری منوط به این است که اثبات شود شخص درخواست‌دهنده همان کسی باشد که ادعا می‌کند. در حالت حضوری احتمالاً با ارائه کارت ملی این ادعا اثبات می‌شود، اما با استفاده از سرویس احراز هویت تصویری علاوه بر دقت بالای الگوریتم در تطبیق چهره، غیرحضوری‌سازی این خدمت نیز ممکن می‌شود.

سرویس احراز هویت تصویری، با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی ویژگی‌های صورت فرد را استخراج کرده و با دقت بالایی یکی‌بودن عکس Live فرد درخواست‌دهنده (تصویری که فرد همان لحظه از خود تهیه‌ کرده است) با تصویر کارت ملی یا هر تصویر احراز هویت‌شده قبلی را بررسی می‌کند.

ماسک که دو سالی است به یکی از پوشش‌های همیشگی ما تبدیل شده، اجزای زیادی از صورت را می‌پوشاند و فرایند احراز هویت را سخت‌تر می‌کند، اما سرویس احراز هویت ونیفای، این امکان را نیز فراهم کرده که تنها با استفاده از تشابه دیگر اجزای صورت، فرایند احراز هویت را حتی با ماسک‌های سه‌بعدی با دقت بالا انجام دهد.


سرویس تشخیص Liveness detection (زنده‌بودن تصویر)


تقریباً تصویر صورت هر کسی را می‌شود در اینترنت پیدا کرد، اگر ما احراز هویت تصویری را تنها محدود به تطابق صورت بدانیم، این فرایند همچنان قابل‌ نفوذ خواهد بود. نفوذکننده تنها کافی است تصویری از فرد را پیدا کند و به‌عنوان تصویر Live ارسال کند. سرویس liveness detection ونیفای می‌تواندزنده‌بودن تصاویر را با دقت بالایی تشخیص دهد. در این سرویس تمامی حملات همچون نفوذ از طریق تصویر روی نمایشگر (Screen attack) و نفوذ از طریق تصویر چاپی یا ماسک (paper attack) شناسایی و تشخیص داده می‌شود.

همچنین در سرویس احراز هویت تصویری این امکان را نیز در نظر گرفتیم تا با ایجاد چالش برای فرد، تشخیص liveness را به شکل active نیز داشته باشیم. در این روش فرد داخل ویدئو متنی را که سامانه از قبل در نظر گرفته، می‌خواند و سپس متن گفته‌شده درون ویدئو و متن اصلی با یکدیگر مقایسه می‌شود.


سرویس استعلام تصویر چک صیادی


یکی از مهم‌ترین مدارک ارسالی در خدماتی همچون درخواست ارائه تسهیلات، درخواست ضمانت، درخواست اقساط بیمه و … تصویر چک صیادی است. اهمیت این تصویر به علت اعتباری است که چک و حساب پشت آن باید دارا باشد. بررسی این تصویر و استعلام چک و وضعیت حساب پشت آن، به‌صورت حضوری کاری زمان‌بر است. حال فرض کنید تصویر ارسالی توسط کاربر، کیفیت مورد نظر سامانه را نداشته باشد یا چک متعلق به فرد مزبور نباشد. حال نیاز است کاربر را به سامانه برگردانیم تا تصویر جدیدی از چک ارسال کند و دوباره این فرایند زمان‌بر آغاز شود.

سرویس استعلام چک صیادی ونیفای، این فرایند را در کمتر از پنج ثانیه انجام می‌دهد. این سرویس اطلاعات مندرج روی تصویر چک را استخراج می‌کند و با استفاده از این اطلاعات و سرویس استعلام چک صیادی بانک مرکزی، چک و حساب پشت آن را استعلام کرده و وضعیت اعتباری آن را برمی‌گرداند. همچنین با استفاده از اطلاعاتی همچون نام صاحب چک می‌توان نام درخواست‌دهنده خدمت و نام صاحب چک را با یکدیگر مطابقت داد. حال در صورت هرگونه مغایرت، می‌توان قبل از خروج کاربر از سامانه، از او خواست تا اطلاعات را اصلاح کند.


سرویس استخراج اطلاعات کارت ملی


تصویر کارت ملی نیز یکی از مدارک مهم هویتی است که در خدماتی همچون افتتاح حساب، صدور یا تمدید بیمه‌نامه و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. استخراج  اطلاعات از روی تصویر کارت ملی علاوه بر تطابق اطلاعات اظهارشده و صحت‌سنجی آن، تأییدی بر کیفیت تصویر ارسالی نیز هست.


مسئولیت اجتماعی و بازارهای هدف


مجازی‌سازی در سازمان‌های مختلف، منوط به ایجاد فرایندهای مختلفی است. تمامی این فرایندها به‌صورت حضوری قابل‌ اجرا هستند، اما به‌صورت غیرحضوری نیز می‌توان آنها را با دقتی بسیار بیشتر پیاده‌سازی کرد. فرایندهای احراز هویت برای بانک‌ها و مؤسسات مالی بابت افتتاح حساب، ارائه تسهیلات، خدمات انتقال وجه و گزارش‌گیری‌ها قابل‌ اجراست. از طرفی می‌توان از این سرویس برای شرکت‌های بیمه بابت صدور یا تمدید بیمه استفاده کرد.

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اقساط برای فروش کالا نیز می‌توانند علاوه بر استفاده از خدمات احراز هویت، از خدمت استعلام تصویر چک صیادی نیز برای استعلام آنی تصویر ارسالی توسط کاربر استفاده کنند تا فرایند ارائه اقساط را در کمترین زمان، ممکن سازند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.