راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وقتی مدیریت داده‌ محور، کلید حل مشکلات کسب‌وکار می‌شود

هر سفری نیاز به نقشه راه دارد. بدون داشتن نقشه درست، ممکن است از رسیدن به مقصدمان باز بمانیم و یا با دور شدن مسیر، وقت و انرژی زیادی از دست بدهیم. در دنیای کسب‌و‌کارهای امروزی، داده‌ها و اطلاعات تحلیلی حاصل از آنها، به‌مثابه نقشه‌ای هستند که به مدیران در اتخاذ تصمیمات استراتژیک کسب‌و‌کار کمک می‌کنند.

مدیریت داده‌ محور باعث می‌شود ریسک و هزینه‌های تصمیمات مدیران به‌مراتب کاهش پیدا کند و درنتیجه منابع سازمان به بهترین نحو مدیریت شود. متناسب با عملکرد و اهداف هر سازمان، از داده‌ها می‌توان برای کمک به افزایش درآمد، کاهش هزینه‌ها، ایجاد فرصت‌های جدید، شناسایی بازار، کاهش ریسک، افزایش رضایت مشتریان و کارکنان استفاده کرد.

گاهی با تحلیل داده‌های مربوط به کسب‌و‌کار، می‌توان به حقایقی پی برد که صورت‌های مالی و گزارش‌های عملکردی معمول در بیان آنها ناتوانند. در کسب‌و‌کارهای داده‌ محور امروزی، جایگاه شغلی متخصصین داده به یکی از جایگاه‌های کلیدی در سازمان تبدیل‌شده است.  


انقلاب چهارم صنعتی و آغاز دوران حکمرانی داده‌ها


به جرات می‌توان گفت این روزها داده‌ها از ارزشمندترین دارایی‌های هر سازمان و یا حتی کشور هستند. بسیاری از پژوهشگران، ارزش و جایگاه داده‌ها در قرن حاضر را باارزش و جایگاه نفت در قرن پیشین مقایسه می‌کنند. اکنون در دوران انفجار اطلاعاتی به سر می‌بریم و حجم عظیم داده‌ و تکنولوژی‌های اطلاعاتی انقلاب جدیدی در صنایع و سازمان‌ها به وجود آورده است.

حالا با گذر از سال‌های حکمرانی ماشین‌های بخار (انقلاب صنعتی اول)، قوت گرفتن نقش الکتریسیته در ماشین‌ها و تولید (انقلاب صنعتی دوم)، بهره‌مندی کسب‌و‌کارها از کامپیوتر، سامانه‌های عملیاتی کامپیوتری و اتوماسیون صنعتی (انقلاب صنعتی سوم)، قدم به دوره جدیدی گذاشته‌ایم که می‌توان آن را دوره همبستگی و حکمرانی توامان «داده»، «ارتباطات» و «هوشمندی» به‌حساب آورد.

اکنون داده‌ها با کمک یادگیری ماشین و هوش مصنوعی تحلیل می‌شوند و نتایجی ارائه می‌کنند که استخراج و تحلیل آنها در حالت عادی برای ذهن انسان میسر نیست. به‌کارگیری هرچه سریع‌تر این فناوری‌ها و واردکردن آنها به ساختار تصمیم‌گیری سازمانی، می‌تواند ورق را به نفع شما برگردانده و شما را از رقبا متمایز کند. باید پذیرفت که از انقلاب‌هایی که فضای صنایع را احاطه می‌کنند گریزی نیست و دیر یا زود همه کسب‌و‌کارها ناچار می‌شوند به اعمال این تغییرات جدید در سازمان‌هایشان روی آورند.

برای مثال، نرم‌افزارهای حسابداری از محصولات انقلاب صنعتی سوم بودند. در حین و پس از انقلاب صنعتی سوم بسیاری از کسب‌و‌کارها در برابر استفاده از نرم‌افزارها مقاومت کردند؛ اما درنهایت چیزی جز هزینه نصیبشان نشد. این ماهیت انقلاب است. اگر  کسب‌و‌کارها انقلاب‌های صنعتی و تحولاتشان را بپذیرند، رشد می‌کنند و اگر در برابرش مقاومت کنند، مسیری را که باید بروند دیرتر شروع می‌کنند. نتیجه این کار هزینه‌های غیرقابل‌بازگشت و فرصت‌های ازدست‌رفته است. 

همان‌طور که امروز کسب‌وکاری نیست که ادعا کند حسابداری دفتری برایش کافی است، پس از انقلاب چهارم صنعتی نیز، کسب‌و‌کارهایی موفق هستند که سریع‌تر از رقبایشان، داده محوری کسب‌و‌کار را در سازمانشان نهادینه کنند. 


مدیریت داده‌ محور را از کجا آغاز کنیم؟


با توجه به‌تازگی مباحث مرتبط با داده محوری، کسب‌وکارها نیاز به همکاری سازمان‌های متخصصی دارند که بتوانند آن‌ها را در این مسیر یاری کنند. این سازمان‌ها می‌توانند اطلاعات درست و کاملی درباره این حوزه جدید در اختیار کسب‌و‌کارها قرار دهند و به مدیران برای آشنایی بیشتر با این دانش و فناوری جدید کمک کنند.

برای آنکه بتوان کسب‌و‌کاری داده محور داشت، باید بتوان بخش‌های مختلف سازمان را با این حوزه آشنا کرد. با آشنایی تمامی ارکان سازمان با مکانیزم جمع‌آوری و تحلیل داده و درک اهمیت این امر، فرهنگ داده محوری در سازمان نهادینه می‌شود.

چنانچه مدیران شرکت مهارت و درک درستی از کار با داده‌ها نداشته باشند سازمان نمی‌تواند به‌خوبی در این مسیر حرکت کند. یکپارچه شدن مکانیزم‌های تحلیل داده با فرآیندهای کسب‌و‌کار، باعث می‌شود سازمان در داده محوری به بلوغ کافی برسد و بتواند با چابکی، نتایج تحلیل‌های حاصل را در تصمیم‌گیری‌ها به کار گیرد.

 شرکت سحاب با برگزاری رویدادهای تخصصی در زمینه آشنایی بیشتر سازمان‌ها با داده محوری، سعی دارد بستر لازم برای حرکت سازمان‌ها به این سمت را فراهم کند. حضور مدیران در این رویدادها می‌تواند به ایجاد فرهنگ رهبری داده محور کمک کند.

هدف این رویدادها که با عنوان رویدادهای DDL (Data Driven Leadership) یا رهبری داده‌محور برگزار می‌شوند، آشنایی سازمان‌ها بااهمیت داده محوری، و آماده‌سازی ذهنی و مهارتی مدیران سازمان‌ها برای تجربه یک تحول بزرگ، یعنی تبدیل‌شدن به سازمانی داده محور است. درواقع مدیران در این رویدادها که چگونه یک سازمان داده محور بسازند و چگونه در یک سازمان داده محور رهبری اثربخش باشند.  مدرسین این رویدادها اساتید  متبحر و متخصص در حوزه رهبری، داده و مدیریت داده‌محور هستند. برای آشنایی بیشتر با این رویدادها و یا ثبت‌نام در آن‌ها می‌توانید به صفحه رویداد DDL مراجعه کنید.


مجله اینترنتی دیدگاه؛ مرجع مقالات داده محوری کسب‌وکار


تیم محتوای سحاب در راستای توسعه فرهنگ و زیرساخت داده محوری کسب‌و‌کارهای کشورمان مجله اینترنتی دیدگاه را راه‌اندازی کرده است تا دانش علاقه‌مندان به حوزه مربوطه روزبه‌روز افزایش پیدا کند. ارائه مطالب به‌روز، عملیاتی و کاربردی از ارزش‌های تیم محتوای دیدگاه است.  مجله اینترنتی دیدگاه، فرصتی برای مطالعه بیشتر در حوزه داده محوری کسب‌و‌کارها است. دیدگاه رفع نیاز  آن دسته از مدیران و فعالان کسب‌وکار است که به مطالعه مقالات به‌روز مدیریتی با تمرکز بر داده محوری کسب‌و‌کار علاقه‌مند هستند.


سحاب؛ راهکارهای داده محور


سحاب شرکتی تخصصی در حوزه علوم داده است که سازمان‌ها و کسب‌و‌کارهای ایرانی را در مسیر داده محوری یاری می‌کند. این شرکت که از سال 1393 کار خود را آغاز کرده است، اکنون خانه بیش از 150 متخصص در حوزه‌های مختلف مربوط به داده‌ است. این متخصصان دانش‌آموختگان دانشگاه‌های برتر ایران و جهان هستند و باتجربه و دانشی که در این زمینه‌دارند، می‌توانند به پیشرفت هرچه بیشتر سازمان‌ها کمک کنند. 

شرکت سحاب بادانش و تخصصی که در حوزه‌هایی مختلف IT دارد، می‌تواند راهکارهای ویژه‌ای برای توسعه و پیشرفت سازمان‌ها در اختیار آنها قرار دهد. ما در سحاب معتقدیم بهره‌مندی از دانش و تجربه متخصصانمان در زمینه‌های کلان‌داده، علوم داده، سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌تواند زمینه‌ساز حل مشکلات حال و آینده توسعه صنایع باشد.

گروه مشاوران سحاب، پلتفرم تحلیل داده مشتریان سکان و خدمات دریاچه داده نئور از راهکاری سحاب برای کمک به توسعه داده محوری در کسب‌وکارها و سازمان‌های ایرانی هستند. سحاب همچنین می‌تواند برای نیازهای خاص کسب‌وکارها راهکارهای اختصاصی طراحی و اجرا کند. این گروه، تیمی از متخصصان کسب‌وکار (مشاوران مدیریت) و متخصصان حوزه داده محوری هستند که در نقش مشاور، مسائل سازمان‌ها را با راهکارهای داده‌محور حل می‌کنند.

در کنار این راهکارها سحاب با برگزاری دوره‌های آموزشی، تولید محتوای تخصصی در حوزه‌های مرتبط با داده، ارزیابی بلوغ داده محوری سازمان‌ها و برگزاری رویدادهای مرتبط با داده محوری سعی می‌کند، به‌سوی تحول داده‌محور کسب‌وکارهای کشورمان گامی بردارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای داده محور سحاب، می‌توانید به صفحه خدمات گروه مشاوران سحاب مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.