پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
دریافت کارمزد از خدمات درگاههای اینترنتی، همراهبانک و تلفن بانک صادرات صدای اعتـراض مشتریان این بانک را در آورد.
به گزارش عصر ارتباط، بانک صادرات این روزها تبدیل به خبرسازترین نهاد مالی در سیستم بانکی کشور شده است. بعد از اختلاس جنجالبرانگیزی که در این بانک اتفاق افتاد حالا نوبت به مشتریان رسیده که نسبت به گرفتن خدماتی که تا دیروز برایشان رایگان بود معترض شوند و بار دیگر نام این بانک را بر سرخط خبرها بیاورند.
اما ماجرا از چه قرار است؟!
بانک صادرات اخیرا در ازای خدماتی که روی درگاههای اینترنتی، همراهبانک و تلفنبانکش ارایه میدهد ۲۵ تومان کارمزد میگیرد. این کارش هم کاملا قانونی است.
درواقع بانک صادرات براساس بخشنامه مربوط به کارمزد خدمات بانکی که از پانزدهم مهرماه سال ۱۳۸۷ برای بانکها لازمالاجرا شد اقدام به این کار کرده است.
بخشنامهای که تمام بانکهای کشور تا به حال چشمشان را روی برخی از مواد آن بسته بودند و حالا صادرات با ایستادن در صف اول، تنها بانکی است که برای نخستینبار نسبت به گرفتن کارمزد روی درگاههای اینترنتی، همراهبانک و تلفنبانکش اقدام میکند.
اما این اقدام بانک صادرات طی دو ماه گذشته واکنشهای زیادی را از جانب مشتریانش در پی داشته تا جاییکه روزانه با تماسهای متعدد مشتریان به واحد ارتباطات مردمی و همینطور بخش نظارت بر بانک صادرات مستقر در بانک مرکزی شکایتهای متعددی ثبت میشود.
احمدی، از کارشناسان بخش نظارت بر بانک صادرات در این خصوص به خبرنگار ما گفت: «بانک صادرات براساس بخشنامه کارمزدهای ریالی سال ۸۷ از مشتریانش کارمزد میگیرد، بنابراین کارش کاملا قانونی است چون مصوب شده و میتواند این کار را انجام دهد اما خیلی از مردم نسبت به آن معترض شدند و ما هم این موضوع را به بانک صادرات منعکس کردیم و قرار است در بانک مرکزی نیز در خصوص آن مذاکراتی انجام شود.»
براساس آنچه که در این بخشنامه آمده بانکها و موسسات اعتباری مجاز بهمنظور رقابت با سایر بانکها میتوانند نرخهای کمتری را اعمال کنند. به معنای دیگر میتوانند برای مشتریانشان تخفیف قایل شوند و این اتفاقی بوده که در طول سه سال گذشته همه بانکها از آن تبعیت کردند اما حالا بانک صادرات خواسته از دادن این تخفیف صرفنظر کند.
اعلام مانده، اعلام سه گردش آخر حساب، انتقال وجه، درخواست وضعیت دستهچک، خرید و فروش سهام، وضعیت دستهچک و ارایه صورتحساب جزو خدماتی است که از درگاههای SMS Banking، تلفنبانک و اینترنتبانک ارایه میشود و دریافت هر یک از این سرویسها، ۲۵ تومان برای مشتری هزینه دارد.
بانک صادرات از نیمه تیرماه اولین کارمزد را روی خدمات همراهبانکش فعال کرد، پس از آن هم تلفنبانک و حالا نیز نزدیک به دو هفته از فعال شدن کارمزد روی خدمات اینترنتبانکش میگذرد.
ما مجری هستیم
سعید سیما، رییس اداره کل انفورماتیک بانک صادرات در پاسخ به اینکه چطور این بانک تصمیم به اخذ کارمزد از درگاههای اینترنتی و تلفنبانکش گرفته است؟ به این پاسخ اکتفا کرد که انفورماتیک یک واحد مجری است و آنچه تصویب شده را اجرا میکند.
اما سیدجعفر صدری، معاون اداره کل انفورماتیک بانک هم با تایید نظر مافوقش، گفت: «اخذ این کارمزدها از سه سال پیش تصویب شده بود اما فقط اعمال نمیشد. یکی از دلایل عدم اعمال آن هم مربوط به مباحث رقابتی میشود که بانکها دارند؛ اینکه با گذشتن از حق خود امتیازاتی را در اختیار مشتری بگذارند برای جذب مشتری بیشتر.»
او افزود: «بانک یک بنگاه انتفاعی است و براساس هزینه و فایده کار میکند. شاید در ازای این کارمزدی که میگیرد ۱۰ها برابر آن هزینه میپردازد و حالا مبلغ خیلی جزئی را به جای اینکه مشتری مراجعه حضوری به بانک داشته باشد از او میگیرد.»
فصلالختامی برای فرهنگسازی
معاون اداره کل انفورماتیک بانک صادرات معتقد است که فرهنگسازی برای بانکداری الکترونیکی در ایران به خط پایان نزدیک شده و زمان بهرهبرداری از این درخت بارور فرارسیده است.
او در این خصوص گفت: «هر جای دنیا زمانیکه فرهنگسازی تمام میشود استفاده از خدمات بانکداری نوین، هزینهای را برای مشتری در پی دارد؛ اگرچه فرهنگسازی هنوز ادامه پیدا میکند اما از منظر یک بنگاه خصوصی، بخش جزئی از این هزینه میتواند بعد از یک دهه فرهنگسازی برگردد.»
صدری در ادامه گفت: «برای مشتریانی که با ما کار میکنند باید مزایایی در نظر گرفت، از اینرو در حال آمادهسازی بستر نرمافزاری و تدوین شاخصهایی برای رتبهبندی مشتریانمان هستیم تا بنابر آن شاخصها و امتیازی که مشتری میآورد مبلغی به حسابش واریز شود.»
این اقدام بانک صادرات درواقع فاز تکمیلی برای به جریان انداختن کارمزدها روی درگاههای اینترنتی، تلفنبانک و همراهبانکش است.