راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رقابت دولت‌ها برای دستیابی به بلاکچین / چرا بلاکچین برای دولت‌­ها مهم است؟

با گذشت ده سال از بحران بانکی جهان، هنوز هم بصورت جدی راهکارهایی برای بهبود سیستم مالی و بانکی ارائه می‌­شود. به نظر می‌­رسد ارزهای رمزنگاری‌شده نظیر بیت‌کوین، می توانند ایده‌ای جالب برای آنارکو کاپیتالیسم­‌ها و تکنو لیبرترین‌­ها باشد که مشتاق تزلزل بانک‌­ها و ناکارآمدی دولت­‌ها هستند. بیت‌کوین، با رمزنگاری تحت یک سامانه توزیع یافته به نام فناوری بلاکچین به مراودات مالی این امکان را می­‌دهد تا بدون دخالت شخص ثالث، آزادانه و تحت قوانینی کدگذاری شده اجرا شوند.

با توجه به اینکه رشد و گسترش سامانه بلاکچین امری غیرقابل چشم‌پوشی است، طبیعی است که دولت­‌ها نیز تلاش کنند تا برای حفظ منافع خود اختیار آن را به دست گیرند. بر اساس آخرین نظرسنجی IBM، در سال 2018 نه سازمان از هر 10 سازمان دولتی روی سیستم بلاکچین سرمایه‌­گذاری می­‌کند. این سرمایه‌­گذاری می‌­تواند روی معاملات مالی، دارایی‌­ها، قراردادها و توافقات سازمان­‌های دولتی تاثیر مستقیم داشته باشد.

سرمایه گذاری دولت‌ها روی فناوری بلاکچین

یک سوال مهم! فناوری بلاکچین چیست و چرا برای دولت‌­ها مهم است؟

به عنوان یک دفترکل توزیع­‌شده، می­‌توان فناوری بلاکچین را دیتابیسی معرفی کرد که نه توسط یک واحد مرکزی، بلکه از طریق جمعی از کاربران کنترل می­‌شود. دیتاهای اعمالی در سامانه رمزگذاری شده‌­اند؛ بنابراین امکان اعمال تغییرات یا حذف آن­ها وجود ندارد. طبق تئوری بلاکچین، هر داده و پرونده‌­ای می­‌تواند در بلاک‌­های زنجیره ذخیره شود. پرونده‌­های سلامت، دیتاهای مالی، معاملات تجاری و قراردادها و … می­‌توانند به صورت دائمی و غیرقابل تغییر در سیستم ثبت شوند. از همین روست که می‌­توان این ابزار مدرن را تکنولوژی‌­ای ایمن، شفاف و کارآمد توصیف کرد.

طرفداران بلاکچین معتقدند این فناوری می­‌تواند در هر زمینه‌­ای از اطلاعات نظیر امور بیمه، معاملات تجاری، پرونده‌­های سلامتی و بهداشت، سیاست خارجی، مالیات و … قابل استفاده باشد. در حقیقت به نظر می­‌رسد قابلیت­‌های مورد مطالعه در مورد پتانسیل‌­های بلاکچین بی‌نهایت است. بنابراین اندکی دور از انتظار است که فکر کنیم دولت‌­ها از این تکنولوژی و پیامدهای آن بی‌بهره می‌­مانند.

دکتر کاترین مولیگان (Dr Catherine Mulligan)، پژوهشگر مرکز تحقیقات و مهندسی ارز دانشگاه ایمپریال لندن در این باره می­‌گوید:

مهم نیست چه سازمان­‌ها و دولت­‌هایی از این تکنولوژی حمایت می­‌کنند. اما آنچه که مسلم است، دولت­‌های سرمایه­‌گذار در حوزه بلاکچین، ذی‌نفع خواهند بود. پس برنده و بازنده این بازی کاملا مشخص است.

در عمل، فناوری بلاکچین می‌­تواند قابلیت‌­ها و پتانسیل­‌های زیادی را پیش روی کاربران خود قرار دهد. اما اینکه دولت‌­ها و دولت مردان تا چه میزان از آن حمایت خواهند کرد، وابسته به انعطاف سیاسی و نیازهای سازمانی آن­ها است.

سرمایه گذاری دولت ها روی فناوری بلاکچین
سرمایه گذاری دولت‌ها روی فناوری بلاکچین

فناوری بلاکچین عمومی و خصوصی

بیایید کمی در مورد تفاوت بلاکچین‌­های عمومی و بلاکچین خصوصی و همچنین ماهیت هرکدام از این دو زنجیره بلاک صحبت کنیم. بلاکچین‌­های عمومی در عمل ایده آنارکو کپیتالیست‌­ها را دنبال می­‌کند که نظارت در آن بی‌معنی است. هرکسی می‌­تواند در هر گوشه از جهان به سیستم وصل شده، روی آن تاثیر بگذارد و البته به تمام رکوردهای شبکه دسترسی داشته باشد. این در حالی است که بلاکچین خصوصی درست نقطه مقابل این سیستم است. در بلاکچین‌­های خصوصی همچون بلاکچین مورد استفاده توسط IBM یا مایکروسافت، سیستم محدود و بسته بوده و دسترسی و گزارشات در اختیار مجری شبکه قرار دارد.

قابلیت‌­ها و پتانسیل­‌های فناوری بلاکچین بر کسی پوشیده نیست. بلاکچین می‌­تواند زندگی بشر امروز را به صورتی کاملاً انقلابی تحت‌­الشعاع قرار دهد. اما حمایت و سرمایه­‌گذاری دولت­‌ها در تکنولوژی بلاکچین وابسته به چه عواملی می‌­تواند باشد؟ برای پاسخ به این پرسش لازم است نیازها و ویژگی‌­های سیاسی این دولت‌­ها مورد برسی قرار گیرد. اینکه، این دولت‌­ها دارای دموکراسی لیبرال هستند یا یک دولت حزبی؟ یا اینکه سقف فساد در این دولت­‌ها به چه میزان است؟

برای مثال، دولت انگلستان را در نظر بگیرید. ادارات دولتی این کشور با مشکلات اشتراک داده ناشی از تفاوت­‌های دپارتمانی سازمان­‌ها و داده‌­های مربوط به آن­ها محدود شده‌­اند. البته اوضاع در مورد سیستم بانکی مرکزی اندکی بهتر است. بانک انگلستان که چند سالی است روی سامانه‌­های بلاکچین در حال تحقیق و بررسی است، اخیراً اعلام کرد که آزمایش موفقیت‌آمیزی با ریپل داشته است. طی این پروسه، پرداخت بین دو سیستم بانکی مرکزی مورد بررسی قرار گرفته و ظاهراً نتیجه مطلوب بوده است.

با این وجود، هیچ دولتی به اندازه دولت چین روی تکنولوژی مدرن بلاکچین برنامه‌­ریزی نکرده است. دولت چین سیستم های ارز دیجیتال خود را با رمزنگاری گسترش داده، سیستم مالی بلاکچین را مورد بهره‌­برداری قرار داده است و امیدوار است به رهبر جهانی در زمینه بلاکچین تبدیل شود. هرچند که عملکرد اخیر چین در مورد متوقف ساختن ارزهای رمزنگاری‌شده مباحث زیادی را به دنبال داشته است.

دکتر مولیگان بر این باور است که دولت چین قصد دارد از بلاکچین به منظور ردیابی مراودات مالی در کشور استفاده کند. این سوال پیش می‌­آید که آیا بلاکچین می­‎تواند وسیله‌­ای برای کنترل و مانیتورینگ شهروندان و ابزاری برای توقیف و پیگرد آن­ها باشد؟ چین کشوری دارای موضع دوجانبه است اما می‌­تواند در حوزه­‌های حقوق بشر مستبدانه رفتار کند. شرایطی را متصور شوید که دولت قادر است سوابق تغییرناپذیر و غیرقابل حذفی از شهروندان خود را با فناوری­‌های مدرن بهره‌­مند از هوش مصنوعی فعال کند. پس ماجرا بسیار جدی است! هرچند که به گفته ویلی لدونویرتا (Vili Lehdonvirta)، جامعه شناس، استادیار و پژوهشگر ارشد موسسه اینترنتی آکسفورد، این آینده ممکن است هرگز به وقوع نپیوندد.

آنچه که مسلم است، تکنولوژی یک ابزار است نه گلوله­‌ای نقره‌­ای، هرچند که گاه ممکن است در مسیری اشتباه به کار گرفته شود. با وجود اینکه که ممکن است استفاده از بلاکچین پیامدهای منفی‌ نیز در پی داشته باشد، ولی رقابت دولت­‌ها برای پیشی گرفتن می‌­تواند سبب ارتقای خدمات، کارآمدی دولت‌­ها، شفافیت، انضباط و اعتماد در آن­ها شود.

منبع: raconteur.net

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.