راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس‌کل بانک مرکزی تحریم شد

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی و علی طرز‌علی، معاون پیشین بخش بین‌الملل، اعمال کرده است. البته این تحریم‌های جدید علیه اشخاص بوده و نهادی را شامل نمی‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، در بیانیه‌ای که بر روی وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت (+)این وزارتخانه تحریم‌های جدیدی را علیه ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران اعمال کرده است. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است؛ دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی ایران و معاون بخش بین‌الملل وی را با ادعای حمایت مالی از حزب‌الله لبنان از طریق سپاه پاسداران مورد تحریم قرارداد.

قرار گرفتن نام ولی‌الله سیف در این لیست به دلیل اتهامات تکراری و بی‌پایه و اساس پیشین خزانه‌داری آمریکا است. علاوه بر سیف، از علی طرز علی معاون اداره بین‌الملل بانک مرکزی، کریم ارس حبیب (با اسامی مستعار کریم ارس و حبیب کریم) و کثیر محمد نیز در آخرین لیست افراد تحریم شده نام‌برده شده است.

جالب است که علی طرز علی دیگر در اداره بین‌الملل بانک مرکزی مشغول به کار نیست و بازنشسته شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ولی‌الله سیف مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا شده یعنی تبعیت از این تحریم برای همه اتباع و نهادهای آمریکایی و همه اتباع و نهادهای کشورهای خارجی که نمی‌خواهند مشمول تحریم‌های آمریکا شوند، لازم‌الاجرا است. در بیانیه‌ای که استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا به همین مناسبت منتشر کرده، ادعاشده که رئیس بانک مرکزی ایران از جانب نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از طریق بانک عراقی البلاد، به‌صورت مخفیانه میلیون‌ها دلار پول را برای حمایت از اقدامات خشن و رادیکال حزب‌الله انتقال داده است.

استیو منوچین در ادامه گفته: «ایالات‌متحده اجازه سوءاستفاده گستاخانه ایران از نظام مالی بین‌الملل را نمی‌دهد.»

مبنای حقوقی این تحریم، فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴ سال ۲۰۰۱ رئیس‌جمهور آمریکا است که سپاه قدس در سال ۲۰۰۷، به فهرست تحریمی‌های آن افزوده‌شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.