راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا این بار نشریه مانی بیت‌کوین را به‌عنوان پرونده ویژه انتخاب کرد؟ / بیت‌کوین و بعد از آن

نشریه مانی که پیش از این از منتقدان سرسخت بیت‌کوین بود در شماره مارس 2018 برای نخستین‌بار به بررسی بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده در پرونده ویژه خود پرداخت.

مانی نشریه‌ای تخصصی در مورد پول و تحولات مالی و اقتصادی است. مجله مانی برای نخستین‌بار در اکتبر 1972 در ایالات متحده آمریکا منتشر شد. این مجله متعلق به شرکت تایم است. مقالات آن موضوعات مالی شخصی مانند سرمایه‌گذاری، صرفه‌جویی، بازنشستگی، مالیات و امور مالی خانواده‌ها از جمله پرداخت هزینه‌های دانشگاه، کارت اعتباری، شغلی و بهسازی خانه‌هاست. همچنین مجله مانی برای فهرست سالانه «بهترین مکان‌های زندگی در آمریکا» شناخته شده ‌است.

نشریه مانی در سال‌های گذشته رویکردی نسبتا انتقادی به بیت‌کوین داشته است. حالا و در ابتدای سال ۲۰۱۸ با چرخشی ظریف در دیدگاه‌ها، تحریریه این نشریه، بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده دیگر را به رسمیت شناخته و درباره سرمایه‌گذاری و تجارت در این دنیای جدید راهکارهایی ارائه داده است. به عبارتی مانی سعی کرده در پرونده‌ای معقول و منطقی به دنیای بیت‌کوین و بعد از آن بپردازد. سوال اصلی این است که آیا باید در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده سرمایه‌گذاری کرد یا خیر؟

افی زائوس، سردبیر این نشریه در یادداشتی تحت عنوان «ترس از دست دادن بیت‌کوین» نوشته است که شبکه‌های اجتماعی و موضوعی مانند بیت‌کوین احساس عقب ماندن را در افراد ایجاد می‌کنند و خیلی‌ها تصور می‌کنند در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده عقب‌مانده‌اند.

او یکی از دوستانش را که به‌تازگی وارد دنیای ارزهای رمزنگاری شده است، مثال می‌زند و درباره دوستش می‌گوید: «در زمینه فناوری اطلاعات بسیار زبده است، اما تا حرف پول به میان می‌آید، تصمیمات بدی می‌گیرد؛ مانند بسیاری از ما. او یک روز بعدازظهر با من تماس گرفت و گفت با بخشی از سرمایه‌اش بیت‌کوین خریده و در طول سه هفته سرمایه‌اش از 800 دلار به 815 دلار رسیده است. به قول خودش، سودی که با این کار به دست آوردم، بهتر از این بود که منتظر می‌ماندم تا این مبلغ را از سود حساب بانکی‌ام کسب کنم. تازه این کار اعصاب خردکن هم نبود.»

اما سوال زائوس این است که آیا ۱۵ دلار سود ارزش ریسک روی ۸۰۰ دلار را دارد؟ او می‌گوید: «وقتی از او پرسیدم اگر قرار بود به جای اینکه 800 دلار بدهد و 815 دلار تحویل بگیرد، 800 دلار می‌داد و 15 دلار تحویل می‌گرفت چه می‌کرد؟ او با جدیت گفت هرگز این کار را نمی‌کردم!»

سردبیر این نشریه در بخشی از این یادداشت می‌نویسد: «به نظر می‌رسد همه افراد به‌جز من توانسته‌اند از طریق ارزهای رمزنگاری‌شده پولدار شوند. مطمئن هستم این حس را خیلی از ما که نتوانسته‌ایم در ارزهای مجازی سرمایه‌گذاری کنیم؛ داریم یا حتی حس می‌کنیم از دیگران عقب‌مانده‌ایم. ما برای مدت‌ها در مجله ‌مانی انتقادات زیادی درباره ارزهای رمزنگاری‌شده انجام دادیم، اما امروز معتقد هستیم که این موضوع، می‌تواند پرونده اصلی این شماره باشد. البته ما چندین بار در مجله مانی درباره ارزهای رمزنگاری‌شده صحبت کرده‌ایم که آن هم به خاطر افت‌وخیزهای این ارزها بود.»

او ادامه می‌دهد: «زمانی که این گزارش را می‌نوشتیم، قیمت ارزها و کاهش آنها قابل توجه بود. شاید برای شما این موضوع یک اتمام حجت باشد تا سرمایه‌گذاری در این زمینه و سرمایه‌گذاران را کنار بگذارید، اما به قول کریس وستون، تحلیلگر شرکت آی‌جی مارکتز دقیقا همان زمان که عده‌ای برای خروج عجله می‌کنند، سقوط بزرگی در قیمت‌ها رخ می‌دهد و همین امر موجب خرید بیشتر مردم می‌شود.»

سردبیر مانی با طرح چند سوال یادداشتش را پی می‌گیرد. او می‌گوید: «آیا باید وسط ارزهای رمزنگاری‌شده شیرجه بزنید؟ ریسک‌های امنیتی و پیش‌بینی‌ها برای سال 2018 چیست؟ در این شماره نه‌تنها با کارشناسان؛ بلکه با کسانی که در این زمینه اطلاعاتی دارند، گفت‌وگو کرده‌ایم. البته در میان این همه بی‌ثباتی در ارزهای رمزنگاری‌شده، رز گرینوود، دیدگاه خود در رابطه با سرمایه‌گذاری را اینچنین بیان می‌کند: نترسید اما قطعا کاری انجام دهید.»

بیت‌کوین، ریپل، لایت‌کوین و اتریوم ارزهای رمزنگاری‌شده‌ای هستند که مانی در این شماره به آنها پرداخته و بازار سرمایه، میزان عرضه و بیشترین میزان قیمت آن از ابتدا تاکنون را مورد بررسی قرار داده است. علاوه بر این با تعدادی از کارشناسان و معامله‌گران این ارزها گفت‌وگو کرده تا آنها تجربیات خود را در اختیار مخاطبان این نشریه قرار دهند و مخاطبان را راهنمایی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.