راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیت‌کوین: مصرف انرژی و برق فراتر از هر چیز دیگری

ماهنامه عصر تراکنش / سوال مهمی که وجود دارد این است که چرا بیت‌کوین به فروپاشی کامل جامعه منجر نخواهد شد، اما ممکن است به انقلاب انرژی منجر شود؟ بیت‌کوین امروزه به یکی از مهم‌ترین خبرها در سراسر جهان تبدیل شده است. می‌توان این مهم بودن را در دو عامل توضیح داد؛ دلیل اول، تبدیل شدن بیت‌کوین به یک ارز جهانی است و دومین دلیل این است که بیت‌کوین بسیار انرژی‌بر است.

در مطلب زیر سعی می‌کنیم به برخی ادعاهایی که در مورد مصرف انرژی بیت‌کوین وجود دارد، بپردازیم:

  1. بر اساس ادعاها بیت‌کوین باعث نابودی سیاره می‌شود.
  2. بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته است، بیت‌کوین انرژی بیشتری از 159 کشور مصرف می‌کند و بیت‌کوین این سیاره را از بین خواهد برد.
  3. منابع دیگری ذکر کرده‌اند که یک معامله بیت‌کوین در حال حاضر انرژی بیشتری نسبت به انرژی در خانه شما مصرف می‌کند.
  4. ادعایی دیگر بیان می‌کند که معادن بیت‌کوین تا سال 2020 تمام انرژی جهان را استفاده می‌کنند.

این موارد ادعاهایی هستند که در مورد آینده بیت‌کوین وجود دارند؛ بیایید در مورد آن فکر کنیم. آیا ما معتقدیم که فقط طی دو سال تمام فرودگاه‌ها، مخابرات، راه‌آهن، بیمارستان‌ها، مدارس و اینترنت در سطح جهانی به نفع معدن بیت‌کوین تعطیل خواهند شد؟ چنین چیزی به دور از واقعیت است، ولی نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که بیت‌کوین باعث می‌شود انرژی زیادی هدر رود.

 

بیت‌کوین و هدررفت مقدار زیادی انرژی

اگر تنها یک بیت‌کوین وجود داشت، تخمین مقدار انرژی مورداستفاده برای انتقال انرژی زغال‌سنگ / گاز به یک بیت‌کوین ساده بود، اما این کار به همین سادگی نیست. زیرا تعداد بیت‌کوین‌ها بسیار زیاد است. یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های بیت‌کوین در روسیه، ماهانه حدود ۶۰۰ بیت‌کوین تولید می‌کند که در یک لایحه مربوط به انرژی تقریبا معادل یکصد هزار دلار آمریکا به‌شمار می‌آید. در واقع این مقدار حدود ۱۲ میلیون دلار است که در شرایط امروز به قیمت یکصد هزار دلار هزینه می‌شود. با توجه به این اعداد و ارقام مشخص است که بازده‌ها بسیار جالب هستند و بسیار واضح و روشن است که انرژی بسیار زیادی از طریق این بیت‌کوین‌ها هدر می‌رود.

 

آیا باید استخراج بیت‌کوین ممنوع شود؟

بیت‌کوین یک ارز جهانی بسیار محبوب و ارزشمند است، ولی به‌دلیل هدر دادن انرژی زیاد این سوال پیش می‌آید که آیا استخراج آن‌ باید ممنوع شود؟ این اتفاق به نظر بعید می‌آید. بااین‌حال، در برخی مواقع ظرفیت برای شبکه انرژی فعلی تمام خواهد شد و گفته می‌شود که مصرف انرژی به همان اندازه‌ای است که شبکه بیت‌کوین می‌تواند به آن‌ها بدهد.  نور خورشید کافی در هر ۱۰ ثانیه به زمین می‌رسد تا بتواند نیازهای انرژی جهان را برای آن روز برآورده کند، این قسمتی است که بیت‌کوین و انرژی خورشیدی مشغول به کار می‌شوند. استدلال بسیار قوی این است که بیت‌کوین مبتنی بر خورشید می‌تواند در یک دوره زمانی کوتاه‌مدت قابل‌اعتماد باشد.

 

اقتصادهای هوشمند بر پایه‌ انرژی و بازار سرمایه جدید خواهند بود

همان‌طور که گفته شد، بیت‌کوین در حال مصرف انرژی بسیار زیادی است، اما آیا این میزان مصرف انرژی ارزشش را دارد؟ در اینکه بیت‌کوین ارزشمند است شکی نیست، اما آیا راهی وجود دارد که بتوان این میزان مصرف انرژی را کاهش داد؟

اقتصاد در سال ۲۰۲۰ با قدرت محاسبات کوانتومی، دارایی‌های دیجیتال و کالاها، هوش مصنوعی، زنجیره ارزش خودکار و مکانیسم‌های جدید مبادله، مدیریت خواهد شد. واقعیت این است که خورشید و ارزهای رمزپایه، هر دو در آینده عنصری از نوع جدید برای مزایای اقتصادی هستند.

اگر نیروهای خورشیدی و بیت‌کوین با یکدیگر هماهنگ شوند، می‌توانند به‌خوبی در رشد بازار ارزهای رمزپایه تأثیرگذار باشند. بیت‌کوین به یک وسیله مهم برای تجارت جهانی تبدیل شده است. معدن بیت‌کوین باید راه سریع برای دستیابی به انرژی خورشیدی باشد، یا بر اساس انرژی موجود از آن استفاده کند.

تنها راه ساخت ظرفیت کافی برای تامین معادن بیت‌کوین در سال ۲۰۲۰، ایجاد امکانات تولید برای انرژی تجدیدپذیر است. انرژی‌های خورشیدی تجدیدپذیر هستند، کربن دی‌اکسید تولید نمی‌کنند و برای نسل‌های آینده قابل‌استفاده مجدد خواهند بود. پس بهترین راه‌حل، هماهنگ شدن انرژی خورشیدی یا سایر انرژی‌های تجدیدپذیر با بیت‌کوین‌هاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.