راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توافق میان بورس تهران و منطقه آزاد کیش برای تأسیس نخستین مرکز مالی بین‌المللی ایران

بورس اوراق بهادار تهران و سازمان منطقه آزاد کیش برای تأسیس نخستین مرکز مالی بین‌المللی ایران در جزیره کیش تفاهم‌نامه امضا کردند.

به گزارش همشهری، نخستین طرح مرکز مالی ایران در سال 1319نوشته شد اما در پی وقوع جنگ جهانی دوم و ورود نیروهای نظامی متفقین به خاک ایران، پس از وقایع شهریور 1320، این طرح معلق و به فراموشی سپرده شد. در این طرح که نقشه آن به‌تازگی در اسناد اتاق بازرگانی پیدا شده قرار بود منطقه پارک شهر کنونی به یک مرکز مالی تبدیل شود و بورس تهران هم جزئی از این مرکز مالی باشد اما در ابعاد ساختار یافته نخستین بار در سال 1350شورای بورس طرح تأسیس مرکز مالی بین‌المللی ایران را بررسی کرد. این طرح ساختار یافته هم مانند طرح قبلی به دلیل وقوع انقلاب اسلامی دچار تعلیق شد.

پس‌ازاین دو رویداد بار دیگر در اواسط دهه‌80 علی‌رحمانی، مدیرعامل وقت بورس تهران این طرح را پیگیری کرد و مطالعات همه جانب‌های هم در این زمینه انجام شد اما به سرانجامی نرسید.

بر اساس مطالعات انجام شده در بورس تهران، در میانه محور جغرافیایی موجود در مراکز مالی اروپا و آسیای شرقی، منطقه‌ای وجود دارد که هیچ مرکز مالی بالقوه‌ای در آن فعالیت نمی‌کند. این منطقه شامل 42کشور با جمعیتی معادل 2.1میلیارد نفر است. ارزش فعالیت‌های اقتصادی این منطقه از 2هزار میلیارد دلار در سال فراتر می‌رود. این محدوده فاقد یک مرکز مالی در حد کلاس جهانی است و محدوده‌ای وسیع از شاخ آفریقا تا آسیای جنوب شرقی را شامل می‌شود.

اکنون باگذشت چند دهه از تدوین ایده اولیه مرکز مالی بین‌المللی ایران منطقه آزاد کیش همت کرده و مسئولیت اجرای این طرح بزرگ را برعهده گرفته است. مطابق آخرین خبر‌های دریافتی، این طرح قرار است با همکاری همه‌جانبه نهادهای فعال در اقتصاد ایران ازجمله بانک‌ها و بورس اجرا شود. قرار است جزیره کیش با اجرای این طرح به مرکز پولی و مالی بین‌المللی ایران تبدیل شود. 21 اسفندماه تفاهم‌نامه همکاری میان بورس تهران و منطقه آزاد کیش در این زمینه به امضا رسید، قرار است کار‌های مطالعاتی و مراحل امکان‌سنجی برای تأسیس این مرکز بین‌المللی در نیمه اول سال 97به پایان برسد.

 

آغاز مطالعات بورس تهران

حسن قالیباف‌اصل، مدیرعامل بورس تهران با اشاره به امضای یک تفاهم‌نامه با مناطق آزاد کیش گفت: «منطقه آزاد کیش در تلاش است تا یک مرکز پولی_مالی بین‌المللی تأسیس کند و در همین زمینه از بورس تهران درخواست همکاری کردند.»

او افزود: «بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که امضا شد قرار است کار‌های مطالعاتی و امکان‌سنجی این طرح در بورس تهران انجام شود.» او در پاسخ به این پرسش که نتایج این مطالعات چه زمانی مشخص می‌شود گفت: «بورس تهران قبلاً هم مطالعاتی در این زمینه داشته است اما مطالعات کنونی مطالعات کاملی خواهد بود و نتایج آن در نیمه نخست سال بعد مشخص می‌شود.»

قالیباف توضیح داد: «هدف از تأسیس این مرکز مالی جذب سرمایه‌های خارجی است ضمن اینکه سازمان مناطق آزاد کیش ابراز تمایل کرده از طریق تالار معاملات کیش پذیره‌نویسی اوراق مشارکت منتشره توسط شرکت‌های فعال در کیش انجام شود.»

مدیرعامل بورس تهران تأکید کرد: «منطقه آزاد کیش همچنین تمایل دارد شرکت‌های فعال در کیش در بورس تهران پذیرفته شوند. به گفته او توسعه فعالیت‌های بورس در منطقه آزاد کیش و ایجاد یک مرکز مالی بین‌المللی برای جذب سرمایه‌های بیشتر در بورس بسترهای لازم برای تسهیل و تسریع فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی را در این منطقه آزاد تجاری و صنعتی فراهم می‌کند.»

 

مرکز مالی چیست؟

مراکز مالی در دنیا مراکزی هستند که برای جذب مؤسسات مالی داخلی و بین‌المللی و شرکت‌های بزرگ و چندملیتی برای ارتباط تجاری در بهترین رده بین‌المللی و نیز شراکت بلندمدت و همکاری سودآور دوجانبه طراحی و ایجاد می‌شوند. این مراکز همچنین می‌توانند مکانی برای انجام معاملات بین‌المللی الکترونیک برای طیف وسیعی از ابزارهای مالی باشند. همچنین عموماً مراکز مالی دنیا علاوه بر فعالیت‌های اصلی خود، خدمات دیگری را نیز به سرمایه‌گذاران، مشتریان، کارمندان، میهمانان داخلی و خارجی و هر فردی که به‌نوعی با این مراکز سروکار دارد ارائه می‌کنند. این خدمات عموماً شامل امکانات رفاهی، تفریحی، ورزشی و فرهنگی است که موجب افزایش توریسم و جلب بیشتر سرمایه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.