راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محققان نسخه جدید جایگزین زنجیره بلوک به نام فانتوم را ارائه دادند

کاندیدای دکترا یوناتان سامپولینسکی و دکتر آویو زوهر، هر دو از دانشگاه اورشلیم، چند وقت پیش مقاله‌ای درباره یک ساختار شبکه جایگزین برای زنجیره بلوک به نام فانتوم (PHANTOM) منتشر کردند.

این دو نفر در مقاله‌ای که سال 2013 روی پروتکل گوست (روح) منتشر کردند، ساختار BlockDAG را معرفی کردند، ساختاری که درواقع ساختار زنجیره بلوک بیت‌کوین را به شکل یک درخت تغییر می‌دهد و به این ترتیب موجب بهبود امنیت و افزایش سرعت تراکنش‌ها می‌شود واین ساختار همان چیزی است که در پروتکل فانتوم مورد استفاده قرار گرفته است.

در برنامه‌ای به نام «زنجیره بلوک در برکلی» که در نوامبر سال گذشته برگزار شده بود، سامپولینسکی توضیح داد که ساختار BlockDAG به‌عنوان یک خدمت همزمان و برای همه مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنین چیزی در تضاد با ساختار زنجیره بلوک است که در آن هربار یک بلوک، بعد از اینکه مورد تایید قرار گرفتند، اضافه می‌شوند.

مقاله فانتوم از دل پروتکل اسپکتر به وجود آمد که تراکنش‌ها را با رای‌گیری مجدد بلوک‌های قبلی تایید می‌کند. البته باید گفت که برخلاف اسپکتر، فانتوم از یک «الگوریتم حریص» روی پروتکل BlockDAG استفاده می‌کند تا یک ساختار بلوک خطی ایجاد کند که می‌تواند بلوک‌هایی که توسط واقعی و درست استخراج شده را از بلوک‌های غیرمرتبط که از پورتکل استخراج DAG جدا شده‌اند، تشخیص دهد.

ساختار خطی فانتوم به معنای قربانی کردن زمان تایید سریع‌تر پروتکل اسپکتر است، هرچند که در این مقاله گفته شده است که امکان ترکیب این دو پروتکل به منظور بهره‌مند شدن از فواید و مزایای هردوی آنها نیز وجود دارد.

درست که بیشتر ارزهای رمزنگاری‌شده روی پروتکل زنجیره بلوک قرار دارند، اما با این حال یک سری ارزهایی وجود دارد که روی پروتکل BlockDAG فعالیت می‌کنند.

بایت‌بال (Byteball) یک ارز مبتنی بر DAG است که تراکنش‌ها روی آن به یکدیگر متصل هستند و شامل هش‌های تراکنش‌های پیشین هم می‌شود. پلتفرم IOTA هم مبتنی بر DAG است.

منبع: Cointelegraph

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.