راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خمسه: USSD به هیچ وجه امن نیست و نظام پرداخت تاکنون ریسک زیادی را تحمل کرده

بر اساس تصمیم بانک مرکزی از یکشنبه ۱۵ بهمن در بستر USSD خدمات پرداخت که تا قبل از این ارائه می‌شده، به پرداخت قبض محدود می‌شود. واکنش‌های افراد مختبف به این قضیه را می‌توانید از اینجا ببینید. به همین بهانه با کریم خمسه رئیس هیات مدیره PSP پرداخت نوین آرین گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

آیا بستر USSD به شیوه‌ای که تاکنون در صنعت پرداخت کشور مورد استفاده قرار گرفته بود، امن بوده است؟

اگر از زاویه مسائل و نکات فنی به بستر USSD به عنوان محیط تبادل اطلاعات و تراکنش‌های مالی نگاه کنیم، باید اذعان کنیم که این محیط به هیچ وجه امن نبوده و نظام پرداخت کشور تاکنون ریسک بسیار زیادی را از این بابت تحمل کرده است. به قول دوستی، اینکه تا به حال خسارت سنگینی وارد نشده، از مواردی است که مشمول امدادهای غیبی بوده است!

البته به غیر از مسائل فنی، مسائل تجاری کسب‌وکار و مسائل سهولت دسترسی به خدمات هم مطرح است که باید آن را درنظر گرفت و امیدوارم در ادامه به آن بپردازیم.

 

اگر این بستر امن نبوده، پس چرا تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است؟

اگر به تاریخچه خدمات پرداخت الکترونیکی در کشور نگاه کنیم، در نیمه دوم دهه هشتاد و اوایل دهه نود یک عطش سیری‌ناپذیر در توسعه و متنوع سازی خدمات پرداخت الکترونیکی مشاهده می‌کنیم که البته دلیل آن هم روشن و واضح است؛ وقتی هر نوع خدمتی را هر چقدر هم که ارزشمند باشد رایگان به مشتریان عرضه کنیم تقاضا افزایش می‌یابد و از یک جایی به بعد مشتری طلب خدمت دیگری می‌کند و چون برایش هزینه ندارد روز به روز طلب جدیدتری می‌کند.

در آن ایام برخی از ارائه‌دهندگان خدمات USSD را هم به کانال‌های خود اضافه کردند و حلقه‌ای جدید در کنار حلقه‌های دیگر مثل کاهش و حذف کارمزد و یا تسویه آنی و … به بی‌تدبیری‌های ما در توسعه پرداخت الکترونیکی افزوده شد.

 

آیا اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی، نسبت به USSD بستر امنی برای انجام تراکنش‌های خرید شارژ و پرداخت قبوض هستند؟

قطعاً همین طور است. اصلاً این دو بستر قابل مقایسه نیستند. من سؤال شما را با ذکر یک واقعیت پاسخ می‌دهم:

شما در هیچ کشوری به جز ایران امکان انجام تراکنش‌های پرداخت الکترونیکی بر روی USSD را ندارید و تقریباً در تمام کشورهای دنیا امکان ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی بر روی اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی را دارید.

آیا این نکته به خودی خود گویای میزان اشتباهی که ما در استفاده از این بستر داشته‌ایم نیست؟

 

 آیا حرکت بانک مرکزی در ایجاد محدودیت روی USSD حرکت درستی است؟

این کار کاملاً درست و با تأخیر انجام شد و به نظر می‌رسد بانک مرکزی آرام آرام دارد با اتخاذ سیاست‌های صحیح‌تر میزان خسارت‌هایی که تا حالا داشته‌ایم را کمتر می‌کند و از این بابت باید از دست‌اندرکاران این امر تشکر کرد و از آنان خواست که تو را خدا این بار کوتاه نیایید و میدان را خالی نکنید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.